Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Uživatelé se bojí online nákupů. BSA radí, jak na ně

  11:53aktualizováno  11:53
Každý pátý nakupující nebude o Vánocích shánět dárky přes internet kvůli obavám ze zabezpečení online komunikace. Vyplývá to z průzkumu mezi více než 4 700 uživateli internetu v Kanadě, Německu, Velké Británii a USA. Jak nejlépe chránit při nakupování?

Podle nové studie provedené Forrester Costum Consumer Research pro Business Software Alliance (BSA), která zkoumá potřeby spotřebitelů v oblasti internetové bezpečnosti, vyjádřilo celkem 72 procent dotazovaných všeobecné obavy z nakupování po internetu.

Studie také sleduje, jaké kroky podnikají k ochraně svých osobních informací při online komunikaci. Většina z dotázaných si myslí, že prodejci na internetu bohužel neučinili dost, aby je chránili. Přes 74 procent respondentů by si přálo dozvědět se více, jak se mohou chránit.

„O svojí bezpečnost při nakupování přes internet se obává v předvánočním období mnoho spotřebitelů, kteří se snaží aktivně chránit před potenciálními riziky internetového prostředí,“ uvedl Jan Hlaváč, tiskový mluvčí BSA.

Více než polovina – 54 procent – respondentů uvedla, že plánují aktualizaci bezpečnostního softwaru na svém počítači během následujících tří měsíců. Velká většina z nich si aktivně opatřuje informace jak bezpečně nakupovat od svých přátel, spolupracovníků, poskytovatelů připojení, technologických webů a médií.

„Spotřebitele se zejména ve svátečním období snažíme upozornit, aby byli opatrní a učinili nezbytná opatření a mohli tak plně využívat výhod, pohodlí a možností online nakupování,“ dodal Jan Hlaváč.

Čeho se uživatelé bojí nejvíce?

Zákazníci se nejvíce při internetových nákupech obávají nedostatečné ochrany osobních informací – zejména aby nebyly prodané třetím stranám (79 %) a krádeže identity (74 %).

Na předních místech žebříčku se umístily také spam – tedy nevyžádaná pošta a reklama – podvody s kreditními kartami a počítačové viry. Téměř všichni (96 %) dotazovaní spotřebitelé, kteří nakupují na internetu, se domnívají, že je nutné se při online transakcích chránit. Ve skutečnosti více než 85 procent online nakupujících používají na svých počítačích antivirový software a téměř dvě třetiny si nainstalovali anti-spyware, nebo software pro filtrování e-mailů či blokování spamu a firewally.

Desatero bezpečného nakupování na internetu podle BSA

1. Instalujte bezpečnostní aktualizace. Programy a operační systémy instalované na počítačích by měly být pravidelně aktualizované.

2. Instalujte antivirový software a ujistěte se, že je aktivovaný. Většina antivirových programů obsahuje funkci automatické aktualizace.

3. Instalujte firewall. Firewall může počítač chránit před neautorizovaným přístupem a před zneužitím hackery.

4. Věřte svým instinktům. Když si kupujete online software nebo jiné produkty a cena se zdá „příliš dobrá, aby to byla pravda,“ pak tomu tak skutečně může být. Obzvláště si dávejte pozor na prodejce nabízející záložní kopie softwaru. V tomto případě je to jasná známka, že software je nelegální. Obezřetně přistupujte také ke kompilacím softwarových titulů od různých vydavatelů na jediném disku nebo CD.

5. Věnujte nákupu patřičný čas. Vyhledejte si na webu zkušenosti ostatních uživatelů a komentáře o prodejci na základě minulých obchodů. Pokud máte pochybnosti, udělejte si na internetu průzkum o daném webu, abyste mohli určit jeho legitimitu.

6. Dejte pozor, abyste rozuměli „politice ochrany soukromí”. Najděte si a přečtěte si politiku ochrany soukromí daného webu, abyste věděli, jaké osobní informace budou požadovány, proč a jak budou použity.

7. Zajistěte si bezpečnou platbu. Předtím než poskytnete své platební informace, zkontrolujte, že je používané internetové připojení bezpečné.

8. Zkontrolujte identifikační informace prodejce. Pokud prodejce dostatečně neznáte, najděte si kontakt na jeho zákaznickou podporu. To platí zvlášť když nakupujete softwarové programy na aukčních webech.

9. Dejte si pozor na podmínky obchodní transakce. Nechte si jasně vysvětlit politiku obchodníka týkající se vrácení zboží i peněz, zasílacích nákladů, ochrany bezpečnosti a soukromí, ještě před uzavřením obchodu.

10. Rozpoznejte spam. Mezi příznaky, že e-mail je spam, patří odesílatelé, jejichž jména neznáte, chyby v předmětu a ceny „které jsou příliš příznivé, aby byly pravdivé“.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Logo bitcoinu
Bitcoin se rozdělí na dvě měny. Může to snížit cenu původního bitcoinu

Vedle klasického bitcoinu vzniká nová virtuální měna bitcoin cash. Uživatelé si budou moci vybrat, kterou budou používat.   celý článek

Rozšířené zobrazení výsledků vyhledávání - Google
Google po letech přestane při vyhledávání rovnou načítat výsledky

Od roku 2010 vám Google při vyhledávání nabízí dynamické vyhledávání. To nyní zmizelo.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.