Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Poprvé v Česku. Podívejte se na konvertoplán Osprey

  0:04aktualizováno  0:04
Je to letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Konvertoplán V-22 Osprey poprvé přiletěl do Česka. Byli jsme u toho.

na letišti Ostrava - Mošnov proběhl 20. a 21. září XIV.ročník show Dny NATO. Za oba víkendové dny  akci navštívilo 225 000 diváků, v sobotu 140 000 a v neděli 85 000.

V útrobách Osprey

Video bylo pořízeno v pátek 19. září 2014 v 9 hodin 20 minut při příletu konvertoplánu CV-22B Osprey na letiště Ostrava Mošnov, stroj zde byl předveden ve statické ukázce do sobotního odpoledne. Předvedl divákům dva průlety nad letištní plochou a následně se vrátil na svoji domovskou základnu v Anglii.

Druhý záběr byl pořízen uvnitř stroje Osprey s pohledem až do pilotní kabiny. Povšimněte si zejména v kabině osahaných palubních obrazovek a malého operačního prostoru pro oba piloty.

Jedním z hlavních důvodů větší sobotní návštěvnosti byla premiérová účast amerického konvertoplánu Bell Boeing CV-22B Osprey.

Tato verze je i v Evropě novinkou a provozuje ji zde pouze jedna jednotka - 7. peruť 352. skupiny speciálních operací USAF s domovskou základnou RAF Mildenhall v Anglii. Spolu s upravenými letouny MH-130H zajišťuje dopravu speciálních sil nebo zásobování předsunutých sil za každých okolností. V případě potřeby se peruť zapojuje do evakuace nebezpečných oblastí a také do humanitární pomoci. První konvertoplány Osprey této speciální verze přistály na britské půdě během června 2013, celkem jich má jednotka mít v provozu 10 kusů, dodávky probíhají postupně a mají být naplněny na konci tohoto roku 2014. Z těchto důvodů byla  návštěva speciální verze CV-22B Osprey na Dnech NATO ojedinělou příležitostí, jak tento stroj spatřit. 

Konvertoplán Osprey kombinuje přednosti vrtulníku a klasického dopravního letounu, je jediným strojem této koncepce na světě. Díky překlopným dvěma motorům dokáže startovat a přistávat jako vrtulník, cestovní rychlost má však srovnatelnou s turbovrtulovými dopravními letouny. Díky těmto parametrům může operovat ve složitých geografických podmínkách, z tohoto důvodu je vhodný pro službu ve speciálních  jednotkách.

V-22 Osprey je konvertoplán uzpůsobený pro vertikální start i přistání (stejně jako vrtulník). Vertikální start i přistání umožňují dva horizontálně natočené rotory. Během 12 sekund se mohou natočit až o 90° dopředu a pracují jako u běžného turbovrtulového letounu. Avšak ve srovnání s vrtulníkem stroj dosahuje výrazně delšího doletu. Další významnou výhodou letounu je jeho skladnost. Křídla V-22 lze složit souběžně s trupem a listy obou vrtulí natočit na jednu stranu. Operaci lze provést za pouhých 90 sekund. Pro tyto vlastnosti bývá letoun často ve výbavě letadlových lodí. Ve skleněném kokpitu V-22 jsou umístěny čtyři multifunkční displeje (MFD) a pátý sdílený centrálním displej jednotky (CDU). Pilotům se tak dostává množství obrazových informací, včetně digitálních map nebo stavu systému.

Také původní verze V-22 Osprey byla k vidění v Evropě jen velmi vzácně. Vůbec poprvé se divákům představil v roce 1995 na známém aerosalonu Le Bourget v Paříži, stroje MV-22B se účastnily proslulého leteckého dne RIAT Fairford a následně aerosalonů ve Farnborough v letech 2006 a naposled 2012 ve Velké Británii. Dny NATO byly teprve čtvrtým místem v Evropě, kde bylo možné spatřit konvertoplán Bell Boeing V-22 Osprey při statické a dynamické ukázce. Speciální verzi CV-22B Osprey jsme viděli na veřejné akci úplně poprvé. Osádky našich vrtulníků cvičí společně s americkými silami speciální operace na různých cvičeních, například v září 2014 v Německu cvičení Jackal Stone.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kanadští vojáci zranění v třetí bitvě u Yper
V bitvě u Yper spojenci použili taktiku „bite and hold“, zakousnout a držet

VIDEO Na konci léta 1917 naplno probíhala bitva u Yper, ve které byl poprvé použit smrtící bojový plyn yperit. Do 19. srpna spojenecké armády neúspěšně používaly...  celý článek

Holanďané bloudí nad mořem už 100 let
Nizozemci „bloudí“ nad mořem už 100 let

VIDEO 18. srpna 1917 podepsala nizozemská vláda zakládací dekret Nizozemského námořního letectva. Po třech letech omezeného fungování tak holandští piloti začali...  celý článek

Klíčový den bitvy u Yper znamenal jen další oběti
Další ofenziva, další oběti. Před 100 lety lidé umírali u Langemarcku

VIDEO Před 100 lety zahájil vrchní velitel britské armády ofenzivu u města Langemarck. I když zisk města neznamenal velkou územní změnu, značně povzbudil spojenecké...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.