Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V Česku se možná bude prohánět superluxusní vlak. Podívejte se na výrobu i cestování

aktualizováno 
V těchto dnech se rozbíhá schvalování rakouského luxusního vlaku railjet pro provoz v Česku. Může jet 230 km/h a nabízí i cestování se stevardy. Podívejte se, jak se vyrábí a jak se se soupravou cestuje z Vídně do Mnichova.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku - Vídeň Westbahnhof | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

"V těchto dnech se začíná rozjíždět schvalovací proces pro vlakovou jednotku railjet pro provoz v síti SŽDC v Česku," řekla redakci Veronika Němcová ze společnosti Siemens.

Nová jednotka railjet téměř konkuruje vysokorychlostním vlakům

Vozy nové konstrukce a v novém designu jsou navrženy pro pohodlné cestování na velké vzdálenosti na běžných železničních tratích, ale i na vysokorychlostních tratích. Tam mohou dosahovat rychlosti až 230 km/h.

Maximální konstrukční rychlost railjetu je ještě o něco vyšší - a to úctyhodných 250 km/h. Omezení však vychází ze schválené rychlostí pro lokomotivu Taurus, která je právě oněch 230 km/h.

Svou rychlostí se railjet přibližuje vysokorychlostním jednotkám. Ty ovšem potřebují pro plné využití svých parametrů (250 až 340 km/h) speciální vysokorychlostní tratě. Pokud se pustí na běžnou železniční infrastrukturu, nevužijí svůj potenciál.

Novou soupravu railjet nasazují ÖBB (Rakouské spolkové dráhy) od loňského prosince na dálkové trasy, zejména mezi Budapeští a Mnichovem. ÖBB plánují rozšíření spojů s tímto strojem k jižním hranicím Rakouska na Villach a do Itálie. V této chvíli nemají pro svou budoucí potřebu plánovaný počet vlaků.

Railjet drží rakouský rychlostní rekord

Nový rychlostní rekord rakouských železnic vytvořila zkrácená zkušební souprava railjetu složená z řídicího vozu Afmpz61 a vložených vozů Ampz73 + Ampz73 + Bmpz73 dne 14. července v úseku St. Valentin – Amstetten a to rychlostí 275 km/h.  

Vozy se vyrábí ve Vídni

Konstrukcí nelze railjet srovnávat s takovým vlakem, jako je třeba francouzské AGV, které patří do kategorie vlaků velmi vysokých rychlostí (350 km/h). Nicméně souprava railjetů je složena z lokomotiv osvědčené konstrukce známých Taurusů, a z vozů nové koncepce, jež se u firmy Siemens označují jako Viaggio Comfort.

Tyto vozy využívají ověřených, spolehlivých technologií. Navíc obsahují spoustu nových řešení, daných jak maximální rychlostí, tak koncepcí netrakčních jednotek tažených (sunutých) lokomotivou. Díky tomu vlak nabízí vysoký standard cestování za cenu blížící se "obyčejnému" vlaku.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Výroba vozů jednotky railjet ve vídeňském závodě společnosti Siemens

Vozové skříně jsou svařované z  profilů a plechů; jednotlivé hlavní části skříní jsou vyrobeny převážně z konstrukční a feritické nerezové oceli. Základem skříně je hlavní rám svařený z válcovaných a ohýbaných ocelových profilů a plechů, který společně s bočními a čelními stěnami a střechou tvoří samonosnou konstrukci. Spodní strana hlavního rámu je zakryta vlnitým plechem. Na skříni jsou čtyři body pro zvedání vozů v dílnách nebo při event. nakolejování na trati.

Čela jsou přizpůsobena použití tzv. krátkého spřáhla (tzn. nespojuje se automaticky najetím vozů na sebe, ale šroubovým spojem) s výjimkou vnější strany koncových vozů Afmpz (řídicí) a Bmpz/2 (u lokomotivy), kde je standardní tažné a narážecí ústrojí.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Výroba vozů jednotky raijet ve vídeňském závodě společnosti Siemens

Okenní sloupky byly navrženy s co nejmenší šířkou, aby měli cestující co nejlepší výhled z vozu  - pouhých 35 cm, což už je i z hlediska pevnosti skříně možné minimum.

Cesta z Vídně do Mnichova

"Railjet Rakouských spolkových drah je novou dimenzí pro cestování na dlouhé cesty železnicí," informují materiály ÖBB. Podle zkušeností autora článku při cestování z Vídně do Mnichova nejde rozhodně o přehánění.

Pohon obstarává Taurus, vlak se řídí také z řídicího vozu

Rakouské spolkové dráhy využívají pro pohon railjetu vícesystémové lokomotivy Taurus, především dvousystémový Taurus řady 1116. Počítá se i s možným využitím vícesystémových lokomotiv Taurus 1216, které jsou již schválené pro provoz v České republice.

Pokud by railjety měly zajíždět do zemí, kde nejsou Taurusy schváleny, nebo pro případ vyrovnávky výkonů ujetých kilometrů mezi různými železničními správami, lze jako hnací vozidlo použít některou jinou vhodnou moderní lokomotivu, která odpovídá mezinárodním předpisům UIC.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Pohon soupravy obstarává osvědčená dvousystémová lokomotiva Taurus řady 1116 ÖBB. Provedení laku je společné pro celý vlak.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

S červenou „kráskou“ je netrakční (bez pohonu) jednotka railjet spojena prostřednictvím vozu řady Bmpz/2, který má zaslepenou čelní stěnu místo mezivozového přechodu.

Použití lokomotivy pro pohon railjetu má své přednosti i nevýhody. Lokomotiva má pouze čtyři hnací dvojkolí. Proto se nedosáhnou obdobné adhezní hodnoty (pro režim tahu i elektrodynamické brzdy) jako u jednotek, které mají až 50 % dvojkolí hnacích (elektricky brzdících). Naopak za výhodu řešení railjetu lze označit lehčí výměnu lokomotivy v případě poruchy nebo potřeby použití motorové lokomotivy (výluka na trati nebo cílová stanice mimo elektrifikovanou trať).

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Jednotka se může také ovládat z řídicího vozu Afmpz, jehož čelo má téměř stejný design jako slavná lokomotiva.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Čela lokomotivy a řídicího vozu jsou pro laika k nerozeznání. Vlevo je lokomotiva, vpravo řídicí vůz.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Taurus 1116 210  v čele jednotky railjet na vídeňském  nádraží Südbahnhof.

Volbou či kombinací dalších vhodných vícesystémových lokomotiv tak může railjet projet téměř celým evropským kontinentem (v projížděných zemích se musí jednat o schválená vozidla).

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Railjet má charakteristické grafické provedení

Cestující si budou moci vybrat mezi třemi třídami, jejichž pojmenování vychází spíše z letecké terminologie.

Co nabízejí jednotlivé třídy railjetů

Premium - je v řídicím voze Afmpz a má 16 sedadel.

First, tedy 1. třída - Nachází se na vnitřním konci řídicího vozu Afmpz, v celém druhém voze Ampz a navazující části třetího vozu ARbmpz; v něm jsou rovněž informační pult a bistro. Má 76 sedadel.

Economy -  největší oddíl o kapacitě 316 sedadel. Nachází se ve zbývajících čtyřech vozech, z nichž tři jsou řady Bmpz/1 a jeden Bmpz/2.


Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Prostor u dveří

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Luxusní třída Premium

V oddílech nejvyšší třídy Premium mají sedadla kožený povrch a poskytují mimořádně velký rozsah nastavení opěradla zad i nohou. U každého místa je velký výsuvný stolek nebo pevný stolek u přilehlé příčky.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Luxusní třída Premium

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku
Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Mezi oddílem třídy Premium a Business ve voze Afmpz je zřízena malá kuchyňka zamýšlená především pro obsluhu klientů kategorie Premium.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Tím, že jsou jednotlivé vozy mezi sebou spojeny utěsněnými přechody s krátkými spřáhly, bylo umožněno vytvoření maximálně širokých, pohodlných mezivozových uliček. Co víc: přechody jsou tak neprodyšné, že jejich dveře zůstávají otevřené i za jízdy, aniž by se to hlukem nebo vnějšími nečistotami odrazilo v interiéru, a navíc se tím zvyšuje komfort a rychlost pohybu cestujících po vlaku.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Zařízení toalety je účelné a snadno se udržuje.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

První třída

Sedadla třídy first jsou potažena kůží a mají polohovatelné zadní opěradlo. Elektrická zásuvka je u každého sedadla a místa v řadě za sebou nabízejí také opěrky na nohy.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

První třída

Sedadla třídy Business jsou na rozdíl od třídy Economy potažena kůží a mají polohovatelné zadní opěradlo. Elektrická zásuvka je u každého sedadla a místa v řadě za sebou nabízejí také opěrky na nohy.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Součástí oddílů pro cestující jsou i prostory k ukládání zavazadel. Odkládací prostory s policemi jsou záměrně posunuty směrem ke středu oddílu, aby cestující měli nad svými zavazadly dohled.

Pro menší zavazadla lze využít podélné police nad okny.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Na konci vozu ARbmpz je zřízen infopoint, místo pro ovládání informačního systému.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Místo pro cestující na invalidním vozíku

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Toaleta pro cestující na invalidním vozíku

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

V oddílech pro cestující a v nástupních prostorech jsou monitory, které pro cestující zobrazují údaje o čase odjezdu, příští zastávce či ukážou polohu vlaku na mapě.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Interiér třídy Economy

Sedadla v nejnižší třídě Economy jsou umístěna převážně za sebou, vyznačují se tlustým pohodlným polstrováním a jsou potažena kvalitní textilií. Cestující mohou využít sklopné opěrky rukou a výklopné stolky na zádi sedadla před sebou, kde je k dispozici také odkládací síťka na tiskoviny a odpadkový koš ve spodní části.

U každé dvojice sedadel je jedna elektrická zásuvka pro napájení přenosných počítačů. U skupin sedadel proti sobě je rozkládací stolek se zabudovaným odpadkovým košem.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Během cesty lze v nejvyšších dvou třídách využívat služby obsluhy.

Railjet - vlak, který se může zanedlouho objevit v Česku

Maximální rychlost, kterou railjet během cesty z Vídně do Mnichova dosáhl, byla 200 km/h.

 Technické údaje 
 Rozchod   1 435 mm
 Délka vozu přes nárazníky   26 400 mm
 Délka vozu   26 100 mm
 Výška vozu nad TK  4 050 mm
 Šířka vozu   2 825 mm
 Výška podlahy v oddílu pro cestující nad TK   1 250 mm
 Světlá šířka nástupních dveří   2 x 850 mm
 Světlá šířka uličky   1 100 mm
 Nástupní výška nad TK   1 250 mm
 Vzdálenost otočných bodů podvozků   19 000 mm
 Rozvor podvozku   2 500 mm
 Typ podvozku    SF400
 Brzdová výstroj
 3 kotouče na nápravu, elektromagnetická kolejnicová brzda
 Průměr kola (nové)   920 mm
 Maximální provozní rychlost   230 km/h
 Minimální poloměr oblouku (nespřaženo)   150 (80) m
 Vlastní hmotnost vozu   cca 46,5 t
 Celková hmotnost  
(vč. cestujících a provozních náplní)
 cca 60 t
 Počet WC   1-2 (vakuové)
 Počet sedadel   55 až 86
 Základní vybavení
 komfortní sedadla, klimatizace, centrální zdroj
energie, elektronický informační systém pro cestující
 Zdroj energie 1 000 V AC 162⁄3 / 50 Hz, 1 500 V AC 50 Hz, 1 500 V DC, 3 000 V DC, 3 000 V AC 50 Hz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak se rozhoduje o veřejných zakázkách popsal Leo Hurwicz.Narodil se před 100...
Ekonom Hurwicz se narodil před 100 lety. Sestavil obrácenou teorii her

VIDEO Před 100 lety se narodil ekonom Leonid Hurwicz. Se dvěma svými kolegy sestavil obrácenou teorii her známou jako teorie návrhu mechanismů. Za ni obdrželi v roce...  celý článek

Oškrábané a omyté brambory se v celém procesu poprvé potkají s lidskou rukou až...
Když i obyčejný brok způsobí poplach. Jak se vyrábí úplně jiné brambůrky

Ze 40 tun brambor vyrobí denně 15 tun smažených brambůrků. Od běžných chipsů se liší na první pohled i chutí. Nedají se usmažit z každé brambory, ale díky...  celý článek

Zlatý věk opia skončil před 100 lety
Před 100 lety končil zlatý věk opia

VIDEO 22. července 1917 vyšel francouzský časopis La Grimace s karikaturou zobrazující dlouhovlasého kuřáka opia, kterému z očí vyzařuje ďábelské šílenství a v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.