Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Americká armáda létá na falešných součástkách z Číny

  11:27aktualizováno  13:03
Letectvo USA by zřejmě nemohlo létat bez padělků. Velká většina součástek s nejasným původem pochází z Číny. Jsou to kopie originálních dílů, odhalila déle než rok trvající kontrola.

Seahawk SH-60B U.S. Navy používá také falešné součástky (ilustrační foto). | foto: U.S. Navy photo, U.S. Navy - Mate Airman, Joshua Wayne LeGrand

V elektronické výbavě armády Spojených států je mnoho čínských padělků. Podle zpravodajského serveru BBC to ve své zprávě uvedl branný výbor amerického Senátu.

V letounech americké armády prý vyšetřovatelé během rok trvajícího zkoumání objevili 1 800 případů falešných součástek. Z Číny pocházelo údajně víc než 70 procent z odhadem milionu podezřelých jednotlivých komponentů.

Boeing P-8a Poseidon

Boeing P-8A Poseidon také používá falešné součástky (ilustrační foto)

Zpráva klade důraz na podezřelé součásti nalezené ve vrtulnících typu
SH-60B a v letounu P-8A Poseidon, které využívá vojenské námořnictvo, a v nákladních letadlech typů C-130J a C-27J.

Hned po Číně prý nepůvodní součástky pocházely nejčastěji z trhů ve Velké Británii a Kanadě. Američtí vojáci spoléhají na řadu "malých, skutečně složitých elektronických komponentů" v systémech pro noční vidění, v rádiích a v dalších zařízeních, uvádí se ve zprávě. Porucha důležité součásti by mohla ohrozit národní bezpečnost a pro Pentagon znamenat náklady navíc.

Zastaralé a vyrobené nevyrobené

Kromě vyloženě falešných součástek zpráva odhalila i pravé díly, které však byly zastaralé. Sedm takových částí našli odborníci ve stíhačce McDonnell Douglas
F-15 Eagle nebo v raketách vzduch-země AGM-65 Maverick.

Některé součástky stíhačky McDonnell Douglas F-15 Eagle jsou také zastaralé.

Některé součástky stíhačky McDonnell Douglas F-15 Eagle jsou také zastaralé. (ilustrační foto)

Je zajímavé, že kontroloři odhalili i součástky, které sice jsou originální, ale označené datem výroby, které je mladší než datum ukončení výroby těchto částí. Zjednodušeně řečeno, díly byly vyrobeny ve chvíli, kdy už se oficiálně nevyráběly.

 C-27J Spartan
C-130J

Problémy s falešnými součástkami mohou mít i velká nákladní letadla typů C-27J Spartan a C-130J "Super" Hercules (ilustrační foto)

Podle senátorů jsou na vině nedostatky v americkém řetězci dodavatelů a neschopnost Číny zarazit obchodování s padělky. Peking se prý spíše než o radikální zátah proti padělatelům snaží podrobnému vyšetření této věci vyhnout.

Fotogalerie

Podezřelé součásti by měl registrovat mimo jiné zvláštní program amerického ministerstva obrany (GIDEP). Ten ale prý mezi lety 2009 a 2010 přijal jen 217 zpráv týkajících se falešných komponentů. Situaci by mohl zlepšit zákon, který v prosinci podepsal prezident Barack Obama. Má zabránit tomu, aby se padělané součástky dostávaly do země a omezit zajišťování součástek od neznámých dodavatelů.

Celou podrobnou zprávu z vyšetřování najdete zde (Inquiry into counterfeit electronic parts in the Department of defense supply chain - anglicky).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ACAVP (Advanced Composite Armoured Vehicle Platform)
Tanky z plastových kompozitů: budoucnost, či slepá ulička?

V 90. letech minulého století nastal masivní rozvoj moderních plastů a kompozitních materiálů na bázi skelných vláken. A tak se začalo testovat využití těchto...  celý článek

Irácký tank Abrams
Americké tanky jsou téměř v důchodu. Nástupce se však teprve vyvíjí

Americký tank M1A2 Abrams vstoupil do služby již téměř před čtyřiceti lety a pomalu se začíná rozbíhat diskuze o podobě nástupce. Vývoj nového tanku je však...  celý článek

Holanďané bloudí nad mořem už 100 let
Nizozemci „bloudí“ nad mořem už 100 let

VIDEO 18. srpna 1917 podepsala nizozemská vláda zakládací dekret Nizozemského námořního letectva. Po třech letech omezeného fungování tak holandští piloti začali...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.