V Polsku rádi nakupují přes internet. Vedou knihy a elektronika

V Polsku roste zájem o nákupy přes internet. Po síti nyní nakupuje už více než 1,5 milionu Poláků. Vyplývá to z průzkumu společnosti TNS OBOP. Hlavním lákadlem jsou pro ně ceny, které jsou v porovnání s klasickými "kamennými" obchody v průměru o 15 procent nižší. Například cena digitálního fotoaparátu, která se v běžném obchodu pohybuje v přepočtu kolem 40.000 korun, činí při nákupu přes internet jen něco něco málo přes 30.000 korun. A podobně je to s dalším zbožím.

Elektronika je přitom v Polsku až na druhé příčce pomyslného žebříčku internetového zboží. První místo patří knihám. Dále se po síti často prodává oblečení, vybavení k počítačům a hudba, zejména kompaktní desky. V Polsku nyní funguje více než 700 elektronických obchodů. Jejich tržby přitom jen loni dosáhly závratných tří miliard zlotých, tedy téměř 21 miliard korun. Nejvýhodněji je možné nakoupit v takzvaných elektronických bazarech.

Nejznámějším z nich je server Allegro. Server, který vznikl před čtyřmi lety, sám zboží neprodává, ale umožňuje prodejcům, aby ho zde vystavili. Zákazníci pak jako na klasické dražbě přihazují k ceně. Autor Allegra Nizozemec Arjan Bakker do svého podnikání investoval 30.000 zlotých, tedy asi 210.000 korun. Jen v loňském roce se na serveru zobchodovalo zboží za neuvěřitelných 370 milionů zlotých, což představuje více než 2,5 miliardy korun. Každý měsíc se například prostřednictvím Allegra prodá 350 aut. Většina firem, které nabízejí své zboží na internetu, může jít s cenou níže, protože za vystavené zboží nemusí platit nájem obchodů, práci prodavačů a podobně.

Poláci však nenakupují pouze v internetové bazaru, ale zboží si vybírají i v jiných obchodech. Největší z nich server Merlin navštíví denně 50.000 uživatelů, což podle odborníků odpovídá velkému hypermarketu. Sedmdesát procent příjmů serveru Merlin pochází z prodeje knížek. Je možné zde koupit 90 procent titulů, které se objeví na trhu. Zbytek příjmu pochází především z prodeje filmů na DVD a také elektroniky. V posledních dvou letech se příjmy serveru Merlin zvýšily třikrát a v loňském roce činily 22 milionů zlotých, tedy asi 150 milionů korun.

Internet je ale příležitostí i pro klasické obchody, které mohou na síti nabízet zboží, jež mají uloženo v běžných regálech. "Lidí, kteří přicházeli za námi do obchodu, bylo rok od roku méně. Proto jsme se rozhodli pro internet," říká Agnieszka Nowaczková. Její obchod MaxiMedia ročně utrží 50 milionů zlotých, přibližně 350 milionů korun. Prodává se prý hlavně dražší zboží. Z různých průzkumů vyplývá, že 1,5 milionů Poláků, kteří pravidelně nakupují přes internet, vydělá ročně asi 35 miliard zlotých (to je 242 miliard korun), přičemž třetina z této částky je určena právě na nejrůznější nákupy.

Zdroj: ČTK