Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V srpnu vzlétnou první dopravní letadla na „vyjetý“ kuchyňský olej

  12:11aktualizováno  12:11
Použitý kuchyňský olej chtějí aerolinky KLM přetvářet na takzvané biopalivo. Více než dvě stě letů mezi Paříží a Amsterdamem by měla již od srpna obsloužit letadla poháněná novým palivem.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: KLM

Podle šéfa KLM Camiela Eurlingse nebude nutné motory letounů pro nové palivo nijak upravovat. Společnost chce zavedením biopaliv pomoci ke snižování uhlíkových emisí. Certifikace paliva očekává vedení KLM v nejbližších dnech.

Zatím budou aerolinky používat biopalivo získané z použitého kuchyňského oleje. Tuto možnost vyhodnotila společnost evidentně jako nejekonomičtější a nejjednoduší. Nevyžaduje totiž žádný komplikovaný vývoj. Do budoucna holandská firma uvažuje i o jiných typech biopalivech. Základním kritériem bude možnosti jejich využití ve stávajících motorech. Společnost podle svého tiskového prohlášení bude ale také zvažovat dopad možných biopaliv na ceny potravin a "uhlíkové stopy" (tedy emisí oxidu uhličitého v průběhu produkce).

Zatím si nizozemská společnost vyzkoušela funkčnost biopaliv na Boeingu 747 na společném letu společností Air France a KLM v roce 2009 v Nizozemsku. Tehdy jeden ze čtyř motorů poháněla směs (50 na 50) biopaliva a "obyčejného" leteckého benzínu. Podobné zkušební lety uskutečnily i konkurenční aerolinky Virgin, Air New Zeland, Air Japan a další. 

Letecká doprava má na svědomí tři procenta skleníkových plynů a její podíl stále a hlavně rychle stoupá. Evropská unie proto přikázala aerolinkám, že do roku 2012 musí na každý let po Evropě snížit uhlíkové emise o tři procenta.

Snížení emisí má pomoci zabránit dalšímu růstu globálního oteplování. Otázkou  zůstává, zda snaha KLM a potažmo celé Evropské unie není zbytečná, protože globální oteplování je například podle prezidenta České republiky pouze údajné.

Paliva budoucnosti

Snahy o ekologičtější leteckou dopravu nekončí biopalivy. Evropská komise po leteckém sektoru, aby do roku 2020 omezil emise oxidu uhličitého o polovinu a oxidů dusíku o osmdesát procent ve srovnání s přelomem století. Vyžaduje to především snížit spotřebu paliva. Anebo rovnou palivo změnit.

Ve hře je zkapalněný zemní plyn, jehož hoření způsobuje méně exhalací. Usilovně se zkoumají také upravené oleje z rostlin, případně z vodních řas. Tato biopaliva totiž nezvyšují množství skleníkového plynu oxidu uhličitého v ovzduší, protože si jej rostliny zase "stáhnou zpět!.

"Zkoušíme upravit motory, aby jiná paliva zvládly. Půjde to," konstatoval v Madridu David Bone ze společnosti Rolls-Royce, která je největším evropským výrobcem leteckých motorů. Cena takových paliv je však zatím vysoká.

Další výzkum se ubírá k letounům, které přímo využijí sluneční energii. A také ke strojům s palivovými články. Jeden takový navrhli vědci v rámci evropského projektu ENFICA. Palivové články přeměňují vodík a kyslík přímo v elektřinu, která pohání vrtulový motor. Do okolí vychází neškodná vodní pára. Více čtěte v tomto článku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letoun A320 společnosti Air Canada
„Hej, kam to ten chlap letí?“ Vypadalo to děsivě, ale piloti jsou zvyklí

Život cestujících letecké společnosti Air Canada podle některých médií visel minulý pátek doslova na vlásku. A s nimi mohly zemřít i stovky lidí v dalších...  celý článek

Tiskárna zanechává stopy, které mohou vést k vašemu prozrazení.
Bez teček to neumíte? Tajný americký kód tisknou nevědomky i v Praze

Již více než deset let se ví o tajném kódu, který barevné tiskárny a kopírky vpašují na každý papír, který z nich vyleze. Podívali jsme se, do jaké míry se to...  celý článek

Hubsan H002
Podívejte se: Před pár lety měli tuhle hračku jen filmoví špioni

Dron Hubsan H002 s kamerkou vyjde v přepočtu na 511 Kč i s poštovným z Číny a stal se vítězem našeho testu levných dronů. Můžete s ním dělat přemety, létá i za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.