Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


V srpnu vzlétnou první dopravní letadla na „vyjetý“ kuchyňský olej

  12:11aktualizováno  12:11
Použitý kuchyňský olej chtějí aerolinky KLM přetvářet na takzvané biopalivo. Více než dvě stě letů mezi Paříží a Amsterdamem by měla již od srpna obsloužit letadla poháněná novým palivem.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: KLM

Podle šéfa KLM Camiela Eurlingse nebude nutné motory letounů pro nové palivo nijak upravovat. Společnost chce zavedením biopaliv pomoci ke snižování uhlíkových emisí. Certifikace paliva očekává vedení KLM v nejbližších dnech.

Zatím budou aerolinky používat biopalivo získané z použitého kuchyňského oleje. Tuto možnost vyhodnotila společnost evidentně jako nejekonomičtější a nejjednoduší. Nevyžaduje totiž žádný komplikovaný vývoj. Do budoucna holandská firma uvažuje i o jiných typech biopalivech. Základním kritériem bude možnosti jejich využití ve stávajících motorech. Společnost podle svého tiskového prohlášení bude ale také zvažovat dopad možných biopaliv na ceny potravin a "uhlíkové stopy" (tedy emisí oxidu uhličitého v průběhu produkce).

Zatím si nizozemská společnost vyzkoušela funkčnost biopaliv na Boeingu 747 na společném letu společností Air France a KLM v roce 2009 v Nizozemsku. Tehdy jeden ze čtyř motorů poháněla směs (50 na 50) biopaliva a "obyčejného" leteckého benzínu. Podobné zkušební lety uskutečnily i konkurenční aerolinky Virgin, Air New Zeland, Air Japan a další. 

Letecká doprava má na svědomí tři procenta skleníkových plynů a její podíl stále a hlavně rychle stoupá. Evropská unie proto přikázala aerolinkám, že do roku 2012 musí na každý let po Evropě snížit uhlíkové emise o tři procenta.

Snížení emisí má pomoci zabránit dalšímu růstu globálního oteplování. Otázkou  zůstává, zda snaha KLM a potažmo celé Evropské unie není zbytečná, protože globální oteplování je například podle prezidenta České republiky pouze údajné.

Paliva budoucnosti

Snahy o ekologičtější leteckou dopravu nekončí biopalivy. Evropská komise po leteckém sektoru, aby do roku 2020 omezil emise oxidu uhličitého o polovinu a oxidů dusíku o osmdesát procent ve srovnání s přelomem století. Vyžaduje to především snížit spotřebu paliva. Anebo rovnou palivo změnit.

Ve hře je zkapalněný zemní plyn, jehož hoření způsobuje méně exhalací. Usilovně se zkoumají také upravené oleje z rostlin, případně z vodních řas. Tato biopaliva totiž nezvyšují množství skleníkového plynu oxidu uhličitého v ovzduší, protože si jej rostliny zase "stáhnou zpět!.

"Zkoušíme upravit motory, aby jiná paliva zvládly. Půjde to," konstatoval v Madridu David Bone ze společnosti Rolls-Royce, která je největším evropským výrobcem leteckých motorů. Cena takových paliv je však zatím vysoká.

Další výzkum se ubírá k letounům, které přímo využijí sluneční energii. A také ke strojům s palivovými články. Jeden takový navrhli vědci v rámci evropského projektu ENFICA. Palivové články přeměňují vodík a kyslík přímo v elektřinu, která pohání vrtulový motor. Do okolí vychází neškodná vodní pára. Více čtěte v tomto článku.

Autor:




Hlavní zprávy

Rychlý venkovský hrnec pro celou rodinu
Rychlý venkovský hrnec pro celou rodinu

Nakrmte rodinu s minimální námahou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.