Květiny používají kofein k manipulaci včel, zjistili britští vědci

aktualizováno
Včelám chutná kofein a rostliny toho umí využít. Podle vědců ze Sussexu lákají květiny kofeinovým nektarem včely k častějšímu opylování. Nabuzené včely pak toto chování šíří napříč úlem.

Květiny většinou potřebují užitečný hmyz k rozmnožování: při sběru nektaru včely dělnice mimoděk nasbírají pylová zrnka a dodají je k přijímajícím pestíkům. Květina tedy včelám platí nektarem za přepravu genetického materiálu. Čím sladší nektar, tím výživnější potrava pro včely. Proto se květiny předhánějí a včely si mezi sebou složitými tanečky sdělují, kde v okolí se nejlepší nektar nachází.

Fotogalerie

Některé rostliny ovšem používají zajímavý prostředek k zajištění vyšší pozornosti opylovačů. Včelám „přidávají“ do nektaru kofein a tím je přesvědčují k častějším návštěvám. „Vysoké koncentrace kofeinu najdeme v listech, semenech a stoncích některých rostlin,“ vyjmenovává Margaret Couvillonová, bioložka z laboratoře zkoumající společenské chování hmyzu na University of Sussex.

„Kofein je také, i když v nižší koncentraci, v nektaru přibližně poloviny rostlin včetně kávovníku, citrusů nebo kamélie,“ dodává Couvillonová. S kolegy tedy přišli s hypotézou, že kofein v nektaru má dopad na chování včel. Výsledky zkoumání prezentují v prestižním časopise Current Biology (PDF).

Experimentální ověření včelí závislosti na kofeinu

Aby biologové ověřili svou hypotézu, dali do stejné vzdálenosti od úlu dva zdroje nektaru. Jeden z nich s přimíchaným kofeinem, druhý bez kofeinu. Nejtěžší zřejmě bylo jednotlivé včely dělnice opatřit miniaturními nálepkami s čísly. Pak už stačilo stát s blokem a dělat si čárky. Po třech hodinách vše sečetli a výsledek byl statisticky významný: včely mají kofein rády a vracejí se pro něj.

Včely se k nektaru obsahujícímu kofein vracely v průměru přibližně o čtvrtinu častěji, než k nektaru bez kofeinu.

Další důkaz o vlivu kofeinu čekal na vědce přímo v úlu. Biologové sledovali „tance“, kterými včely komunikují vzdálenost a směr zdroje dobrého nektaru. Včeličky, které okusily nektar s kofeinem, tancem komunikovaly častěji, intenzivněji a ovlivňovaly tak chování v rámci celého úlu mnohem více než včely, které na kofeinu „neujížděly“.

Kofein navíc povzbudil včely, které jej okusily, k intenzivnějšímu...

Kofein navíc povzbudil včely, které jej okusily, k intenzivnějšímu „doporučování“ kofeinového zdroje ostatním včelám v úlu skrze „navigační taneček“.

Podle vědců lze vliv kofeinu označit za svého druhu zdrogování: „Mění totiž chování včel. Je to ukázka toho, jak partneři mohou jeden druhého manipulovat,“ shrnuje Couvillonová.

Potvrzuje to i její kolega, profesor Francis Ratnieks: „Když rostlina do svého nektaru přidává kofein a láká tak více včel, je to dobré pro rostlinu, ale ne tak dobré pro včely. Sice zde včely stále dostanou potravu, ale třeba ne tolik, jako jinde.“ Práce tak ukazuje na komplikované nuance zdánlivě jednoduchého symbiotického partnerství. Kofein evidentně využívají k povzbuzení „obchodního partnera“ nejen lidé.

Témata: práce, Sussex, Včela

Globální oteplování - ilustrační foto
Vědci konečně rozplétají hlavní kontroverzi kolem globálního oteplování

Nová studie vědců z Harvardovy univerzity pomohla objasnit základní rozpory v klimatických predikcích.  celý článek

Zastaralá rekonstrukce vzezření obřího sauropodního dinosaura rodu Brontosaurus...
Dinosaury zabil meteorit, na výsluní je vynesly sopky

Už desetiletí vědci spekulují, že částečnou vinu za zánik dinosaurů mohou nést mohutná sopečná činnost v Indii. To je stále nejisté, ale jak se ukazuje,...  celý článek

Rosnička zelená
Konec dinosaurů uvolnil cestu žábám

O katastrofické povaze vymírání na přelomu křídy a paleocénu před 66 miliony let dnes již téměř nepanují žádné pochyby. Tato událost postihla asi 75 %...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.