Metro je unikátní ze tří důvodů. Stoupání průměrně činí 6 %, maximální je až 12 %. Je to tedy podle dostupných údajů nejstrmější stoupání metra na světě. Metro je řízeno zcela automaticky, soupravy jsou bez řidiče. Prohání se na pneumatikách, což přináší tišší provoz a větší komfort (tento parametr však tak výjimečný není, do pneumatik je obuto například i metro v Paříži).
Nová trasa byla slavnostně otevřena během uplynulého víkendu v Lausanne. My jsme metro navštívili těsně před uvedením do provozu.
Historie metra v Lausanne.Metro na trase Ouchy - Croisettes kopíruje zčásti trasu původního metra. Již v roce 1877 byla otevřena první lanovka ve Švýcarsku, která spojovala Ouchy (součást Lausanne, kde se nachází hlavní přístav) s centrem města. Pohybu soupravy bylo dosaženo střídavým naplňováním a vyprazdňováním vodních nádrží. V roce 1958 bylo rekonstruováno na systém kolejí se zubačkou (třetí ozubená kolej uprostřed). V roce 1984 se vlastníkem metra stalo město Lausanne, které jej provozovalo až do ledna roku 2006, kdy již nešlo metro provozovat současně s výstavbou nové, modernější trati, která se nachází v místě původní. Až do otevření nového metra M2 mělo město pouze stávající trasu M1. Ta byla otevřena v květnu 1991. Naprostá většina trasy vede nad povrchem a spojuje Rennes se stanicí Lausanne Flon. Celý úsek měří 8 km. |
Stanice Ouchy (nejníže položená) se nachází v místě původní trasy metra.
O výstavbě nového metra bylo rozhodnuto v referendu v kantonu Vaud v roce 2002. Stavební práce byly zahájeny v únoru 2004. V září 2008 dostalo metro oficiální povolení od Federálního úřadu pro dopravu (OFT). Od 19. do 21. září proběhly oslavy spojené s oficiální inaugurací.
Trasa začíná ve stanici Ouchy, vede přes vlakové nádraží Lausanne CFF, kde zčásti (1,5 km) kopíruje původní trasu. Zcela nová je "horní část" metra. Celek je dlouhý šest kilometrů a má převýšení 338 metrů. Celková délka tunelů je 3 400 metrů - nejdelší tunel měří 662 metrů, nejkratší 67 metrů.
Na nástupiště je bezbariérový přístup pomocí výtahů. Nástupiště jsou z důvodů bezpečnosti (a s přihlédnutím k tomu, že provoz je plně automatický) oddělena posuvnými dveřmi, které zůstávají otevřené jen po dobu stání soupravy v zastávce.
Technicky je zabráněno tomu, aby se souprava mohla pohybovat rychleji při klesání než při stoupání. Vlaky jsou řízeny z centrálního dispečinku, který má na starosti nejen nové metro M2, ale i stávající trasu M1 a provoz autobusů a trolejbusů.
Hloubení tunelu - Stanice Bessieres
Soupravy s gumovými pneumatikami zatím čekají v garáži na ostrý provoz.
Technické parametry soupravy | |
Délka | 30,7 m |
Šířka | 2,46 m |
Kapacita | 220 míst |
z toho k sezení | 60 míst |
Rychlost | 60 km/h |
Hmotnost (prázdná souprava) | 56 tun |
Nástupiště je odděleno skleněnou stěnou. Ta vylučuje pád člověka do kolejiště.
Hloubení tunelu stanice Lausanne CFF (hlavní nádraží)
Hloubení tunelu - stanice Croisettes
Pohled z výšky na stanici CHUV
Nová trasa vede zčásti i nad zemí.
Budování nástupiště stanice Ours
Noční pohled na staveniště budoucí stanice Riponne
Svařování kolejí ve stanici Vennes
Stanice Lausanne Flon s travnatou střechou. Stanice je v centru města a bude se jednat o jednu z nejvytíženějších.
Interiér stanice CHUV měsíc a půl před dokončením
Novinářská jízda - 30. července 2008. Poslední možnost, jak navštívit metro ještě před oficiálním otevřením.
Pohled z přední části metra - tradiční kabina chybí, řidič také...
Do otevření zbývá měsíc a půl, na mnoha stanicích se ještě pilně pracuje...
Někde už zbývá pouze uklidit nepořádek (stanice Lausanne CFF)...
...jinde ještě doladit elektrické rozvody.
V jednom místě se z úsporných důvodů jede pouze po jedné koleji.
Stavba metra si vyžádala vybudování souběžného přemostění údolí.
Míjení souprav v tunelu. Interval 3 minuty.
Cestující mohou komunikovat s operátorem.
Bezbariérový přístup na nástupiště pomocí výtahů
Roční přepravní kapacita | 25 milionů |
Maximální hodinová přepravní kapacita v jednom směru |
6 600 |
Průchod cestujících v jedné stanici (den) | 60 000 |
Délka průjezdu soupravy ze stanice Ouchy do Croisettes | 18 minut |
Náklady na celý projekt během pěti let jsou vyčísleny na 740 milionů švýcarských franků, tj. necelých 11 miliard korun. Jen pro srovnání, prodloužení trasy C pražského metra z Ládví do Letňan o délce 5,5 km. stálo asi 15 miliard Kč. Více v článku Praha představila nové stanice metra. Podívejte se.