Nové metro v Lausanne

Nové metro v Lausanne | foto: Martin Fürbach

Ve Švýcarsku začalo jezdit nejstrmější metro na světě. Bez řidiče

  • 69
Jezdí bez řidiče a na pneumatikách. Stoupání na trase dosahuje až dvanácti procent. Takové je nové metro v Lausanne, které začalo jezdit tento týden. Byli jsem na místě těsně před dokončením.

Metro je unikátní ze tří důvodů. Stoupání průměrně činí 6 %, maximální je až 12 %. Je to tedy podle dostupných údajů nejstrmější stoupání metra na světě. Metro je řízeno zcela automaticky, soupravy jsou bez řidiče. Prohání se na pneumatikách, což přináší tišší provoz a větší komfort (tento parametr však tak výjimečný není, do pneumatik je obuto například i metro v Paříži).

Nová trasa byla slavnostně otevřena během uplynulého víkendu v Lausanne. My jsme metro navštívili těsně před uvedením do provozu.

14 stanic metra
Nová trasa M2 má 14 stanic.

Stanice Lausanne CFF - vlakové nádraží
Nástupiště nové trasy M2.


Historie metra v Lausanne.

Metro na trase Ouchy - Croisettes kopíruje zčásti trasu původního metra. Již v roce 1877 byla otevřena první lanovka ve Švýcarsku, která spojovala Ouchy (součást Lausanne, kde se nachází hlavní přístav) s centrem města. Pohybu soupravy bylo dosaženo střídavým naplňováním a vyprazdňováním vodních nádrží.

V roce 1958 bylo rekonstruováno na systém kolejí se zubačkou (třetí ozubená kolej uprostřed). V roce 1984 se vlastníkem metra stalo město Lausanne, které jej provozovalo až do ledna roku 2006, kdy již nešlo metro provozovat současně s výstavbou nové, modernější trati, která se nachází v místě původní.

Až do otevření nového metra M2 mělo město pouze stávající trasu M1. Ta byla otevřena v květnu 1991. Naprostá většina trasy vede nad povrchem a spojuje Rennes se stanicí Lausanne Flon. Celý úsek měří 8 km.


Budoucí konečná stanice Ouchy
Stanice Ouchy (nejníže položená) se nachází v místě původní trasy metra.

Základní kamen metra
Základní kámen trasy M2

O výstavbě nového metra bylo rozhodnuto v referendu v kantonu Vaud v roce 2002. Stavební práce byly zahájeny v únoru 2004. V září 2008 dostalo metro oficiální povolení od Federálního úřadu pro dopravu (OFT). Od 19. do 21. září proběhly oslavy spojené s oficiální inaugurací.

Trasa začíná ve stanici Ouchy, vede přes vlakové nádraží Lausanne CFF, kde zčásti (1,5 km) kopíruje původní trasu. Zcela nová je "horní část" metra. Celek je dlouhý šest kilometrů a má převýšení 338 metrů. Celková délka tunelů je 3 400 metrů - nejdelší tunel měří 662 metrů, nejkratší 67 metrů.  

Na nástupiště je bezbariérový přístup pomocí výtahů. Nástupiště jsou z důvodů bezpečnosti (a s přihlédnutím k tomu, že provoz je plně automatický) oddělena posuvnými dveřmi, které zůstávají otevřené jen po dobu stání soupravy v zastávce.

Technicky je zabráněno tomu, aby se souprava mohla pohybovat rychleji při klesání než při stoupání. Vlaky jsou řízeny z centrálního dispečinku, který má na starosti nejen nové metro M2, ale i stávající trasu M1 a provoz autobusů a trolejbusů.

Hloubení tunelu - Bessieres
Hloubení tunelu - Stanice Bessieres

Stanice Lausanne Flon
Stanice Lausanne Flon

Depo
Soupravy s gumovými pneumatikami zatím čekají v garáži na ostrý provoz.

 Technické parametry soupravy
 Délka  30,7 m
 Šířka  2,46 m
 Kapacita  220 míst
     z toho k sezení  60 míst
 Rychlost  60 km/h
 Hmotnost (prázdná souprava)  56 tun

Prostor nástupiště je oddělen skleněnými dveřmi
Nástupiště je odděleno skleněnou stěnou. Ta vylučuje pád člověka do kolejiště.

Hloubení stanice v Lausanne - hlavní nádraží
Hloubení tunelu stanice Lausanne CFF (hlavní nádraží)

Hloubení tunelu - stanice Croisettes
Hloubení tunelu - stanice Croisettes

Pohled z výšky - stanice CHUV
Pohled z výšky na stanici CHUV

Stanice Jordils
Nová trasa vede zčásti i nad zemí.

Stanice Ours
Budování nástupiště stanice Ours

Noční pohled na staveniště - budoucí stanice Riponne
Noční pohled na staveniště budoucí stanice Riponne

Svařování a řezání kolejnic ve stanici Vennes
Svařování kolejí ve stanici Vennes

Pohled na stanici Lausanne Flon
Stanice Lausanne Flon s travnatou střechou. Stanice je v centru města a bude se jednat o jednu z nejvytíženějších.

Stanice CHUV měsíc před otevřením
Interiér stanice CHUV měsíc a půl před dokončením

Poslední novinářský den před vlastním otevřením metra
Novinářská jízda - 30. července 2008. Poslední možnost, jak navštívit metro ještě před oficiálním otevřením.

Poslední novinářský den před vlastním otevřením metra
Pohled z přední části metra - tradiční kabina chybí, řidič také...

Interiér soupravy
Interiér soupravy

Měsíc a půl před otevřením
Do otevření zbývá měsíc a půl, na mnoha stanicích se ještě pilně pracuje...

V některých stanicích již zbývá jen uklidit...
Někde už zbývá pouze uklidit nepořádek (stanice Lausanne CFF)...

Montáž elektrických rozvodů
...jinde ještě doladit elektrické rozvody.

Stanice Lausanne CFF - vlakové nádraží

V některých místech je metro vedeno pouze po jedné koleji
V jednom místě se z úsporných důvodů jede pouze po jedné koleji.

Pod existujícím mostem byl vytvořen druhý pro metro
Stavba metra si vyžádala vybudování souběžného přemostění údolí.

Druhá souprava - interval metra je 3 minuty v jednom směru
Míjení souprav v tunelu. Interval 3 minuty.

Konečná....
Konečná stanice...

Prostor monitorován - jako téměř všude...
Cestující mohou komunikovat s operátorem.

Interiér stanice

Výtahy nejen pro bezbariérový přístup
Bezbariérový přístup na nástupiště pomocí výtahů

   
 Roční přepravní kapacita  25 milionů

 Maximální hodinová přepravní kapacita v jednom směru

 6 600
 Průchod cestujících v jedné stanici (den)  60 000
 Délka průjezdu soupravy ze stanice Ouchy do Croisettes  18 minut

Náklady na celý projekt během pěti let jsou vyčísleny na 740 milionů švýcarských franků, tj. necelých 11 miliard korun. Jen pro srovnání, prodloužení trasy C pražského metra z Ládví do Letňan o délce 5,5 km. stálo asi 15 miliard Kč. Více v článku Praha představila nové stanice metra. Podívejte se.