Obří rybožraví Spinosauridi si občas pochutnali i na jiném dinosaurovi

22. července 2017
Moderní rekonstrukce druhu Baryonyx walkeri, evropského zástupce čeledi...

Pozůstatky teropodních dinosaurů s označením Spinosauři byly objeveny již ve 20. až 40. letech 19. století. Byly to fosilní zuby, od té doby jsme se o této čeledi dozvěděli mnohem více.  celý článek

diskuse

Konec dinosaurů uvolnil cestu žábám

Rosnička zelená
15. července 2017

O katastrofické povaze vymírání na přelomu křídy a paleocénu před 66 miliony let dnes již téměř nepanují žádné pochyby. Tato událost postihla asi 75 %...  celý článek

Vědci uložili GIF běžícího koně do DNA bakterie E.coli

Enzym CRISPR (zeleně a červeně) se připojuje k dvojité šroubovice DNA (fialová...
14. července 2017

Američtí vědci ukázali, že dokáží zapsat data do DNA a poté tato data znovu přečíst. Pomocí metody CRISPR úspěšně zakódovali do šroubovice DNA slavnou animaci...  celý článek

diskuse

Vědci konečně rozplétají hlavní kontroverzi kolem globálního oteplování

Globální oteplování - ilustrační foto
7. července 2017

Nová studie vědců z Harvardovy univerzity pomohla objasnit základní rozpory v klimatických predikcích.  celý článek

diskuse

Urychlovač LHC našel novou částici: většinově půvabnou a předpovězenou

Detektor LHCb na urychlovači LHC
7. července 2017

Tým pracující na urychlovači LHC oznámil přesvědčivě doložený objev nové „složené“ částice. Její existenci fyzikové předpověděli před několika lety, nyní se...  celý článek

diskuse

Boj o poslední nížinný prales Evropy. Odpůrci kácení se poutají ke strojům

Tempo těžby se zvyšuje nad plán domluvený se zástupci UNESCO, kritizují postup...
6. července 2017

Poslední nížinný prales Evropy zažívá horké léto. Na polské straně Bělověžského pralesa, jenž je zapsán v seznamu Světového dědictví UNESCO, dnes plane boj:...  celý článek

Jak prodat ojeté auto za 25násobek? Chce to mít štěstí na meteorit

Chevy Malibu Michelle Knappové, který zasáhl zhruba 12kilový meteorit. Do týdne...
5. července 2017

Představte si, že jste majitelem starého ojetého auta. Jednoho večera se ozve rána a ukáže se, že váš vůz je poškozený tak, že je nepoužitelný. Přesto se brzy...  celý článek

diskuse

Dinosaury zabil meteorit, na výsluní je vynesly sopky

1. července 2017

Už desetiletí vědci spekulují, že částečnou vinu za zánik dinosaurů mohou nést mohutná sopečná činnost v Indii. To je stále nejisté, ale jak se ukazuje,...  celý článek

diskuse

Zkoušky léku proti Alzheimeru: revoluce, nebo krok do slepé uličky?

Ilustrační fotografie
9. září 2016

Firma Biogen zveřejnila podrobné a zajímavé výsledky zkoušky léku proti Alzheimerově chorobě. Šlo o poměrně výrazný úspěch, ale jak přesně to pomůže pacientům,...  celý článek

diskuse

Brzy vezmeme evoluci do svých rukou, říká nositel Nobelovy ceny

Jean-Marie Lehn
21. června 2017

Evoluce nenašla odpovědi na celou řadu důležitých otázek a my pomalu získáváme schopnost to změnit. Budeme se s tím muset naučit nějak žít, protože co už víme,...  celý článek

diskuse

Jak drtivý byl skutečně čelistní stisk tyranosaura

17. června 2017

Nová studie se přidává k názoru, že velcí draví dinosauři, především Tyrannosaurus rex, byli zřejmě rekordmany v síle skusu. Pokud jsou současné odhady...  celý článek

Číňané spustili „kvantový kosmický závod“. Zatím s přehledem vedou

16. června 2017

Čínskému výzkumnému týmu se podařilo demonstrovat postup, který by mohl zaručit z dnešního pohledu téměř dokonale bezpečnou komunikaci. Vyslali proud vzájemně...  celý článek

Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
14. června 2017

Co všechno už dnes dokáží samořídící auta? Kdy se dočkáme toho, že vůz necháme před obchodem a on sám zajede do podzemních garáží? Jak brzy přijdou...  celý článek

diskuse

Hubbleův teleskop potvrdil teorii relativity. Znovu a u jiné hvězdy

Efekt gravitační čočky na schématickém obrázku. Červené linky a kruh zobrazují,... Gravitační čočky zpopularizoval už ve 30. letech v časopise Scientific American... Zatím nejvzdálenější případ gravitační čočky zachycující obraz galaxie z doby... Snímek vzdálené modré galaxie zesílené (na snímku žlutou) galaxií LRG 3-757 v...
13. června 2017

Skupina vědců na stárnoucím Hubbleově teleskopu dokázala poprvé pozorovat u jiné hvězdy než našeho Slunce ohyb světla v důsledku působení gravitace. Je to...  celý článek

Pohlední, ale hloupí? Co znamená překvapivý objev dávných lidí v Maroku

Pokus o celkovou rekonstrukci lebky jednoho z jedinců, jehož kosti se našly na... Pokus o celkovou rekonstrukci lebky jednoho z jedinců, jehož kosti se našly na... Rekonstrukce lebky jednoho z jedinců, jehož kosti se našly na marocké lokalitě... Ukázka některých pazourkových nástrojů nalezených na Džabal Irhúd. Řada z nich...
9. června 2017

Překvapivý objev rekordně starých kosterních pozůstatků, které by mohly patřit Homo sapiens, jen dokládá, proč je tak těžké vyznat se ve vývoji moderního...  celý článek

Slitina, která by přežila Černobyl, vůbec nemá existovat. Češi na ní pracují

Sonda Juno u planety Jupiter (ilustrace)
8. června 2017

Tým profesora Polcara na ČVUT vyvíjí materiál, který nezdeformují ani extrémní teploty. Neztrácí svůj tvar a pevnost ani při 2000 stupních Celsia, kdy se...  celý článek

Nátěr vás ochrání před atomovkou, sliboval v roce 1953 experiment USA

Atomový hřib v dálce? Nevadí, stačí, když máte natřený dům, radil oficiální...
7. června 2017

Pokud máte svůj dům správně natřený kvalitní barvou a uklízíte svůj dvorek, nemusíte se bát ani atomového útoku. Zato pokud jsou vaše děti nepořádné, vzplane...  celý článek

diskuse

Češi objevili skupinu planetek, které by mohly ohrozit život na Zemi

Dráha jednoho velmi dlouho viditelného bolidu z nově objevené větve Taurid... Bolidová síť nad Českou republikou a částečně i okolními zeměmi. Dráhy těles z nově objevené větve Taurid. Šrafovaně jsou vyznačena pro nás... Dva jasné bolidy z nově objevené větvě Taurid zaznamenané v polském Polomu.
6. června 2017

Čeští astronomové poukázali na novou větev meteorického roje Taurid, v němž jsou planetky nebezpečné pro Zemi. Naše planeta se s touto větví potkává každých...  celý článek

„Modrá energie“ po čínsku: mořská elektrárna, kde proud vzniká třením

Čung Lin Wang předvádí základ technologie nanogenerátorů elektřiny: drát, ve...
6. června 2017

Čínská laboratoř experimentuje s konceptem mořské elektrárny, ve které se energie vyrábí třením. Autoři doufají, že časem by mohla tato technologie posloužit...  celý článek

diskuse

Mexický kráter Chicxulub má „bratříčka“ na Ukrajině. Udeřili společně?

Řeka Ťasmyn, v jejímž povodí se kráter zčásti nachází. Jde o pravý přítok...
3. června 2017

Jihovýchodně od Kyjeva se pod stovkami metrů sedimentů skrývá velmi zajímavý svědek doby, kdy vymírali dinosauři: kráter Boltyš. Podle poslední datace...  celý článek

Máte doma geneticky modifikovanou „havárii“? Stačí oranžová petunie

Oranžové petunie jsou podle současných definic „biologická havárie“
2. června 2017

K všeobecnému překvapení se v posledních týdnech zjistilo, že v EU i v USA se už roky běžně prodávají geneticky modifikované okrasné rostliny, které nikdy...  celý článek

diskuse

Vědci vysvětlují nejznámější záhadu vesmíru. Chtějí vyloučit mimozemšťany

1. června 2017

Záhadná hvězda KIC 8462852 v posledních týdnech znovu překvapila, když u ní došlo k náhlému poklesu jasnosti. Ale nenadálá událost umožnila skupince astronomů...  celý článek

Go má svého boha: umělá inteligence porazila nejlepšího hráče světa 3:0

aktualizováno  30. května 2017

Software AlphaGo si poradil s nejlepším hráčem go současnosti. V sérii na dva vítězné zápasy zvítězil celkem jednoznačně, jednotlivá střetnutí byla přesto...  celý článek

diskuse

Zapomenutí pacienti. Bez nich bychom nevěděli, co víme o mozku

Lidský mozek
27. května 2017

Úspěchy ve výzkumu paměti by se nekonaly bez nešťastných, ale pro vědu cenných pacientů. Jejich často velmi specifické poruchy a zranění dala vědcům zkoumat...  celý článek

Bude nás soudit umělá inteligence? Právníkům „roboti“ pomáhají už dnes

Umělá inteligence by mohla hrát významnou roli v soudnictví a právu
26. května 2017

Některé americké soudy již dnes využívají počítačové programy pro určení rizikovosti podezřelého. Mají pomoci soudcům při rozhodování s důrazem na jasná fakta....  celý článek

diskuse

Slavný vynálezce baterií má nápad na revoluci. Ostatní vědci mu ale nevěří

John Goodenough, vynálezce Li-ion baterie
aktualizováno  24. května 2017

Legendární John Goodenough, jeden z autorů dnes všudypřítomné Li-ion baterie, přišel po třiceti letech s dalším přelomovým konceptem. Jeho nová baterie by...  celý článek

diskuse

Stát v Evropě, o kterém jste nikdy neslyšeli, vznikl chybou. Není sám

Na politické mapě světa by mohly být desítky nových států.
aktualizováno  23. května 2017

Po světě jsou desítky států, které nesplňují čtyři základní kritéria, aby se daly označit za plnohodnotný stát. Pak jsou takové, které je splňují, ale nemají...  celý článek

diskuse

Proč astronomové ztrácí planetky a jak těžko se jim hledal Járacimrman

Snímek planetky Ida ze vzdálenosti zhruba deseti tisíc kilometrů pořízený...
22. května 2017

Každý občas něco ztratí, obvykle maličkost. Zkuste si představit, že byste ztratili něco o velikosti několika desítek kilometrů. Nemožné? Jste na omylu!...  celý článek

diskuse

Jsou dnešní evropští teroristé ekonomičtí „loseři“?

O čtvrtích Molenbeek a Schaerbeek se v Bruselu hovoří jako o no-go zónách. Tedy... Tři ze strůjců útoku na bruselské letiště v březnu 2016 na záběru bezpečnostní... Mladík si balí jointa v autě zaparkovaném v jedné z ulic čtvrti Molenbeek. Centrum Molenbeeku. Zde se podle místních srocuje nejvíce mladých, kteří celý...