Brzy vezmeme evoluci do svých rukou, říká nositel Nobelovy ceny

21. června 2017
Jean-Marie Lehn

Evoluce nenašla odpovědi na celou řadu důležitých otázek a my pomalu získáváme schopnost to změnit. Budeme se s tím muset naučit nějak žít, protože co už víme, můžeme se těžko odnaučit, říká v...  celý článek

diskuse

Jak drtivý byl skutečně čelistní stisk tyranosaura

Čelní pohled na Sue
17. června 2017

Nová studie se přidává k názoru, že velcí draví dinosauři, především Tyrannosaurus rex, byli zřejmě rekordmany v síle skusu. Pokud jsou současné odhady...  celý článek

Číňané spustili „kvantový kosmický závod“. Zatím s přehledem vedou

Snímek Čínské akademie věd vydaný u příležitosti startu satelitu Mocius má...
16. června 2017

Čínskému výzkumnému týmu se podařilo demonstrovat postup, který by mohl zaručit z dnešního pohledu téměř dokonale bezpečnou komunikaci. Vyslali proud vzájemně...  celý článek

Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
14. června 2017

Co všechno už dnes dokáží samořídící auta? Kdy se dočkáme toho, že vůz necháme před obchodem a on sám zajede do podzemních garáží? Jak brzy přijdou...  celý článek

diskuse

Hubbleův teleskop potvrdil teorii relativity. Znovu a u jiné hvězdy

Efekt gravitační čočky na schématickém obrázku. Červené linky a kruh zobrazují,... Gravitační čočky zpopularizoval už ve 30. letech v časopise Scientific American... Zatím nejvzdálenější případ gravitační čočky zachycující obraz galaxie z doby... Snímek vzdálené modré galaxie zesílené (na snímku žlutou) galaxií LRG 3-757 v...
13. června 2017

Skupina vědců na stárnoucím Hubbleově teleskopu dokázala poprvé pozorovat u jiné hvězdy než našeho Slunce ohyb světla v důsledku působení gravitace. Je to...  celý článek

Pohlední, ale hloupí? Co znamená překvapivý objev dávných lidí v Maroku

Pokus o celkovou rekonstrukci lebky jednoho z jedinců, jehož kosti se našly na... Pokus o celkovou rekonstrukci lebky jednoho z jedinců, jehož kosti se našly na... Rekonstrukce lebky jednoho z jedinců, jehož kosti se našly na marocké lokalitě... Ukázka některých pazourkových nástrojů nalezených na Džabal Irhúd. Řada z nich...
9. června 2017

Překvapivý objev rekordně starých kosterních pozůstatků, které by mohly patřit Homo sapiens, jen dokládá, proč je tak těžké vyznat se ve vývoji moderního...  celý článek

Srdce se neumí samo uzdravit. Vědci otestovali, proč. Zatím na myších

Srovnání regenerace srdce 35 dní po infarktu myokardu (myší srdce)
7. června 2017

Srdeční sval patří k těm, které se velmi pomalu regenerují. Američtí výzkumníci se rozhodli zjistit, proč tomu tak je. V časopise Nature publikovali své...  celý článek

Nátěr vás ochrání před atomovkou, sliboval v roce 1953 experiment USA

Atomový hřib v dálce? Nevadí, stačí, když máte natřený dům, radil oficiální...
7. června 2017

Pokud máte svůj dům správně natřený kvalitní barvou a uklízíte svůj dvorek, nemusíte se bát ani atomového útoku. Zato pokud jsou vaše děti nepořádné, vzplane...  celý článek

diskuse

Češi objevili skupinu planetek, které by mohly ohrozit život na Zemi

Dráha jednoho velmi dlouho viditelného bolidu z nově objevené větve Taurid... Bolidová síť nad Českou republikou a částečně i okolními zeměmi. Dráhy těles z nově objevené větve Taurid. Šrafovaně jsou vyznačena pro nás... Dva jasné bolidy z nově objevené větvě Taurid zaznamenané v polském Polomu.
6. června 2017

Čeští astronomové poukázali na novou větev meteorického roje Taurid, v němž jsou planetky nebezpečné pro Zemi. Naše planeta se s touto větví potkává každých...  celý článek

„Modrá energie“ po čínsku: mořská elektrárna, kde proud vzniká třením

Čung Lin Wang předvádí základ technologie nanogenerátorů elektřiny: drát, ve...
6. června 2017

Čínská laboratoř experimentuje s konceptem mořské elektrárny, ve které se energie vyrábí třením. Autoři doufají, že časem by mohla tato technologie posloužit...  celý článek

diskuse

Mexický kráter Chicxulub má „bratříčka“ na Ukrajině. Udeřili společně?

Řeka Ťasmyn, v jejímž povodí se kráter zčásti nachází. Jde o pravý přítok...
3. června 2017

Jihovýchodně od Kyjeva se pod stovkami metrů sedimentů skrývá velmi zajímavý svědek doby, kdy vymírali dinosauři: kráter Boltyš. Podle poslední datace...  celý článek

Máte doma geneticky modifikovanou „havárii“? Stačí oranžová petunie

Oranžové petunie jsou podle současných definic „biologická havárie“
2. června 2017

K všeobecnému překvapení se v posledních týdnech zjistilo, že v EU i v USA se už roky běžně prodávají geneticky modifikované okrasné rostliny, které nikdy...  celý článek

diskuse

Vědci vysvětlují nejznámější záhadu vesmíru. Chtějí vyloučit mimozemšťany

1. června 2017

Záhadná hvězda KIC 8462852 v posledních týdnech znovu překvapila, když u ní došlo k náhlému poklesu jasnosti. Ale nenadálá událost umožnila skupince astronomů...  celý článek

diskuse

Zkoušky léku proti Alzheimeru: revoluce, nebo krok do slepé uličky?

Ilustrační fotografie
9. září 2016

Firma Biogen zveřejnila podrobné a zajímavé výsledky zkoušky léku proti Alzheimerově chorobě. Šlo o poměrně výrazný úspěch, ale jak přesně to pomůže pacientům,...  celý článek

diskuse

Slitina, která by přežila Černobyl, vůbec nemá existovat. Češi na ní pracují

Sonda Juno u planety Jupiter (ilustrace)
8. června 2017

Tým profesora Polcara na ČVUT vyvíjí materiál, který nezdeformují ani extrémní teploty. Neztrácí svůj tvar a pevnost ani při 2000 stupních Celsia, kdy se...  celý článek

Go má svého boha: umělá inteligence porazila nejlepšího hráče světa 3:0

aktualizováno  30. května 2017

Software AlphaGo si poradil s nejlepším hráčem go současnosti. V sérii na dva vítězné zápasy zvítězil celkem jednoznačně, jednotlivá střetnutí byla přesto...  celý článek

diskuse

Zapomenutí pacienti. Bez nich bychom nevěděli, co víme o mozku

Lidský mozek
27. května 2017

Úspěchy ve výzkumu paměti by se nekonaly bez nešťastných, ale pro vědu cenných pacientů. Jejich často velmi specifické poruchy a zranění dala vědcům zkoumat...  celý článek

Bude nás soudit umělá inteligence? Právníkům „roboti“ pomáhají už dnes

Umělá inteligence by mohla hrát významnou roli v soudnictví a právu
26. května 2017

Některé americké soudy již dnes využívají počítačové programy pro určení rizikovosti podezřelého. Mají pomoci soudcům při rozhodování s důrazem na jasná fakta....  celý článek

diskuse

Slavný vynálezce baterií má nápad na revoluci. Ostatní vědci mu ale nevěří

John Goodenough, vynálezce Li-ion baterie
aktualizováno  24. května 2017

Legendární John Goodenough, jeden z autorů dnes všudypřítomné Li-ion baterie, přišel po třiceti letech s dalším přelomovým konceptem. Jeho nová baterie by...  celý článek

diskuse

Stát v Evropě, o kterém jste nikdy neslyšeli, vznikl chybou. Není sám

Na politické mapě světa by mohly být desítky nových států.
aktualizováno  23. května 2017

Po světě jsou desítky států, které nesplňují čtyři základní kritéria, aby se daly označit za plnohodnotný stát. Pak jsou takové, které je splňují, ale nemají...  celý článek

diskuse

Proč astronomové ztrácí planetky a jak těžko se jim hledal Járacimrman

Snímek planetky Ida ze vzdálenosti zhruba deseti tisíc kilometrů pořízený...
22. května 2017

Každý občas něco ztratí, obvykle maličkost. Zkuste si představit, že byste ztratili něco o velikosti několika desítek kilometrů. Nemožné? Jste na omylu!...  celý článek

diskuse

Jsou dnešní evropští teroristé ekonomičtí „loseři“?

O čtvrtích Molenbeek a Schaerbeek se v Bruselu hovoří jako o no-go zónách. Tedy... Tři ze strůjců útoku na bruselské letiště v březnu 2016 na záběru bezpečnostní... Mladík si balí jointa v autě zaparkovaném v jedné z ulic čtvrti Molenbeek. Centrum Molenbeeku. Zde se podle místních srocuje nejvíce mladých, kteří celý...
19. května 2017

Většina dnešních teroristů z Evropy je chudá, málo vzdělaná a ekonomicky neúspěšná, tvrdí norský odborník na základě své analýzy. Jsou sice dost bohatí na to,...  celý článek

Větší pohroma, než jsme čekali. Geologové nahlédli pod kráter Chicxulubu

Příbřežní městečko Puerto Chicxulub s pěti tisíci obyvateli dnes svým klidem a...
13. května 2017

Po dopadu vesmírného tělesa před 66 miliony lety, po němž vyhynuli dinosauři, pokryla celou oblast Yuakatánu až desítky metrů silná vrstva uvolněných hornin....  celý článek

diskuse

Plav vzhůru a nech se sežrat. Parazit řídí ryby z oka

11. května 2017

I u parazitů platí, že starší mají přednost, ukazuje pokus ruských biologů. A zároveň dokládá, jak vynalézavě a přesně mohou se svými hostiteli takoví tvorové...  celý článek

Jak rychle dokázal běhat T. rex? Atleta by asi nedohonil

8. května 2017

Odhady rychlosti dinosaurů jsou dodnes předmětem vědeckých sporů, v posledních letech ovšem převládá názor, ze kterého vyplývá, že jen trochu trénovaný dospělý...  celý článek

diskuse

Proč už konečně víme, že Mars zažil tsunami a jeho oceán nebyl hrbolatý

2. května 2017

Voda je v naší sluneční soustavě nečekaně rozšířená. Ale nám nejbližší planety o velkou část svých zásob podle všeho bohužel už přišly. Na Marsu i na Venuši...  celý článek

diskuse

Nedonošeným dětem by mělo pomoci několik týdnů v tomto igelitovém vaku

27. dubna 2017

Lékaři z Filadelfie vyzkoušeli v pokusu s nedonošenými jehňaty „plastovou dělohu“, která má zlepšit vyhlídky extrémně nedonošených dětí. Zvířata přežila ve...  celý článek

diskuse

Tyhle dva tvary přece nemůžou být stejné! Uvidíte a stejně neuvěříte

Potrapte své oči touhle zajímavou optickou iluzí
27. dubna 2017

Optická iluze obvykle přestává být iluzí ve chvíli, kdy pochopíte, jak funguje. V případě tzv. Shepardových stolů to ale neplatí. Na vlastní kůži se...  celý článek

diskuse

Jeho pokus zahájil éru moderní medicíny. Nebo byl vymyšlený

Rytina J. Wrighta z roku 1783 s portrétem Jamese Linda
26. dubna 2017

Před necelými třemi stoletími, v květnu 1747, měl skotský lékař James Lind uskutečnit přelomový experiment. Často je považován za jednu z prvních klinických...  celý článek

diskuse

Radioaktivita a gravitace. Proč i zmrzlé planety mají kapalnou vodu

Snímek planetky Ceres pořízených sondou Dawn 14. dubna.
24. dubna 2017

Kapalná voda se zřejmě vyskytuje i v těch nejvzdálenějších zákoutích Sluneční soustavy včetně vzdálených plynných obrů. V tekutém stavu ji v těchto oblastech...  celý článek

Drtivý dopad. Nešťastný konec letu Vladimira Komarova

aktualizováno  23. dubna 2017

Pavel Toufar pro Technet.cz V řídícím středisku se už začínalo slavit, Komarovovi a odborníkům na Zemi se podařilo Sojuz-1 přinutit k sestupu do plánované oblasti. Pak ale přišel šok....  celý článek

diskuse

ESEJ: Internet je jako divoký západ. Živoucí a jiný, než jsme doufali

Internet jako „divoký západ“ současnosti (ilustrační snímek)
22. dubna 2017

Internet je pro nás něco podobného, jako byl pro Evropany 17. století americký kontinent, píše ve svém eseji Josef Šlerka. Je to divočina, a to ve více než...  celý článek

diskuse

Jak se hledá „pramen mládí“: v pupeční šňůře i v rybích střevech

19. dubna 2017

Vědci už roky ví, že krev mladých myší zlepšuje kondici starších zvířat, a hledají, proč tomu tak je. Jak se dalo čekat, jde to pomalu, ale přesto jsou některé...  celý článek

diskuse

Kráter po meteoritu, který vyhubil dinosaury, vydává nová tajemství

Loď Myrtle, ze které probíhal vrt do centra kráteru Chicxulub.
14. dubna 2017