Král jedů. Jak se používal arzen a kdy se podařilo traviče odhalit

18.2.2017  0:00
Pokud bychom pátrali po látce, kterou byli lidé nejčastěji tráveni, bezesporu by vyhrál oxid arzenitý neboli arzenik, staročesky otrušík, zlidověle utrejch. Nasvědčuje to už to, že poslední...  celý článek

O světě máme zaostalé představy. Očkování i dívky vás příjemně překvapí

16.2.2017  14:20, aktualizováno  22:50
Svět se v mnoha ohledech výrazně změnil a my jsme si toho ještě nestihli všimnout. Náš kvíz ukázal, že lidé mají o své „globální vesnici“ zkreslené představy, které odpovídají spíše čtyřicet let...  celý článek

Lidé netuší, jak vypadá svět. Zkuste si test, ve kterém asi neuspějete

15.2.2017  11:00
Švéd Hans Rosling se během své kariéry změnil z lékařského statistika na zábavného a vlivného řečníka. Na internetu mají jeho vystoupení desítky milionů přehrání, vystupoval v bankách i...  celý článek

Láska v laboratoři: Vědci sestavili 36 otázek pro rychlé intimní sblížení

14.2.2017  0:00
Vědci obvykle souhlasí, že láska a intimita jsou komplexní, těžko měřitelné záležitosti. Pro potřeby laboratorních studií proto mají sérii 36 otázek, které umožňují "testovaným jedincům"...  celý článek

Můžu si ho pohladit? Jak může vypadat výchova naklonovaného dinosaura

11.2.2017  0:00
Poslední díl seriálu k (ne)reálnosti oživení druhohorních dinosaurů se bude točit kolem potíží spojených s jejich aklimatizací na „moderní dobu“. Potíží v tomto ohledu bude celá řada, počínaje...  celý článek

Když počasí dá, můžete večer vidět zatmění i „československou“ kometu

10.2.2017  0:00
Pokud nebude příliš zamračeno, bude v pátek 10. února večer možné na obloze vidět „zašpiněný“ měsíc a s dalekohledem i zelenou „československou“ kometu.  celý článek

„Vodopád“ z lávy vypadá jako filmový trik, ale nakrátko byl skutečností

9.2.2017  0:00
Láva proudící z havajské sopky Kilauea vytvořila na několik dní velkolepý pohled. Rozžhavená masa se valila do moře z vysokého útesu.   celý článek

VIDEO: V Arizonské poušti se otevřela 3,2 km dlouhá trhlina v zemi

7.2.2017  0:00
Geologové v Arizoně ukázali záběry více než tři kilometry dlouhé praskliny, která se objevila v posledním roce a zjevně se nadále zvětšuje. Podle předběžných odhadů by příčinou mohla být masivní...  celý článek

Kuna, která „vypnula“ největší urychlovač, skončila v muzeu

6.2.2017  0:00
Přírodovědné muzeum v Rotterdamu má nezvyklou sbírku zvířat, která zahynula po střetu s lidmi či jejich výtvory. Letos do ní přibyl jeden velmi zvláštní exemplář.  celý článek

Jak těžké je přesvědčit pštrosí vejce, aby se z něj vylíhl dinosaurus

4.2.2017  0:00
Ve třetím dílu našeho seriálu o reálnosti oživení druhohorních dinosaurů se podrobněji budeme věnovat otázce, zda může vzniknout dinosauří vejce dříve než živý dinosaurus.  celý článek

Lékaři dokázali ochrnutým „odečítat myšlenky“. Prý jsou spokojení

2.2.2017  0:00, aktualizováno  15:53
Nová studie naznačuje, jak by snad bylo možné do budoucna komunikovat s pacienty, kteří ochrnuli v důsledku amyotrofické sklerózy. Použili metodu umožňující sledování spotřeby kyslíku v mozku.   celý článek

Na Harvardu dosáhli „svatého grálu fyziky“. Ale skoro nikdo tomu nevěří

31.1.2017  0:00
Po více než 80 letech snahy vědci z Harvardovy univerzity ohlásili, že se jim podařilo připravit kovový vodík. Materiál s velmi nezvyklými vlastnostmi by za jistých okolností mohl způsobit...  celý článek

Nezdolná bakterie zabíjela v USA. Připravme se na nefunkční antibiotika

30.1.2017  0:00
Odborníci po celém světě už dlouho varují před nadměrným užíváním antibiotik. Bakterie si totiž vytvářejí rezistenci a antibiotika pak ztrácejí účinnost. V USA bakterie odolala všem dostupným...  celý článek

Britští lékaři vyzkoušeli nový postup léčby rakoviny na dvou miminkách

27.1.2017  19:02, aktualizováno  22:36
Dvě britské holčičky se narodily s dříve neléčitelným typem leukémie, tedy rakoviny krve. Lékaři se pokusili o léčbu experimentální, aplikovali nově navrženou buněčnou terapii francouzské firmy...  celý článek

Čas zániku lidstva se podle atomových vědců přiblížil dvanáctce

27.1.2017  10:10
Vědci z časopisu The Bulletin of the Atomic Scientist posunuli blíže ke dvanáctce ručičky speciálních hodin, jež mají odrážet závažnost hrozeb, které mohou zničit lidstvo. V přeneseném smyslu...  celý článek

Trumpova administrativa zakázala „ekologům“ používat sociální sítě

25.1.2017  0:31, aktualizováno  7:51
Administrativa nového amerického prezidenta zavedla ve vládní agentuře pro ochranu životního prostředí zákaz sociálních sítí, blogů a další komunikace s novináři a s veřejností. Jde o opatření...  celý článek

Čeští vědci „udusili“ rakovinu prsu novou látkou. Plánují testy na lidech

17.1.2017  19:00, aktualizováno  18.1 8:00
Vědci z výzkumného centra Biocev ve Vestci u Prahy dokázali s úspěchem přinutit rakovinné buňky k tomu, aby se zneškodnily. Jednalo se o buňky jedné z nejagresivnějších forem rakoviny prsu Her2....  celý článek

Druhý návrat k Jurskému parku. Jak těžké je seřadit rozházená písmena

14.1.2017  0:00
V druhém dílu série, která se podrobně dívá na to, jak a zda by bylo vlastně možné oživit dinosaura, se zaměříme na potíže s rekonstrukcí DNA z možných zachovaných úlomků. Jednou z nich je i to,...  celý článek

Našli vodík. Čeští vědci otevírají novou kapitolu ve zkoumání hmoty

13.1.2017  17:17, aktualizováno  18:24
Týmu z Fyzikálního ústavu v Praze se ve spolupráci s francouzskými kolegy podařilo s pomocí proudu elektronů vytvořit unikátně ostrý obrázek molekul. Jejich vylepšená metoda i podle jiných...  celý článek

Nejvíce se blýská nad Venezuelou. Ročně jsou to desítky tisíc blesků

13.1.2017  0:00
Údaje z nedávno vysloužilého meteorologického satelitu zpřesňují představu o tom, kde se nachází horké „bleskové zóny“. Tou nejžhavější se celkem jasně stala oblast na severu Venezuely.  celý článek

Z tajemného geniálního internetového hráče go se vyklubal počítač

12.1.2017  0:00
Vylepšený AplhaGo, který jako první software dokázal porážet i profesionální hráče go, na konci roku podstoupil tajnou zkoušku. A zazářil.   celý článek

Že to nikoho nenapadlo dřív: papírová odstředivka je laboratoř na provázku

11.1.2017  0:00
Jednoduché zařízení by mohlo výrazně zjednodušit život zdravotníkům a snad i pacientům v podmínkách, kdy nejsou k dispozici laboratoře s pokročilým vybavením. A přitom je to jen upravená dětská...  celý článek

Zemřel sociolog Bauman. Ukázal, že holokaust byl produktem moderní doby

9.1.2017  17:22, aktualizováno  19:14
Ve věku 91 let zemřel známý polský sociolog Zygmunt Bauman. S odvoláním na profesorku Aleksandru Kaniu, Baumanovu druhou ženu, o tom informovala polská média. Sociolog, který posledních několik...  celý článek

Můžeme už vytvořit Jurský park? Co nám chybí a co máme

7.1.2017  0:00
Vývoj nových technologií a laboratorních postupů a také žeň nových objevů přiblížily skutečnost sci-fi více, než mnozí považovali za možné. A tak je nejspíš čas se znovu zeptat, co nám vlastně...  celý článek

Radary odhalily skrytou migraci nad našimi hlavami

4.1.2017  0:00
Na pravidelné cesty ze lepším počasím se na jih nevydávají pouze ptáci a turisté, ale také celá řada hmyzích druhů. Studie provedená na nebi nad jižní Anglií zjistila, že nad našimi hlavami...  celý článek

Chatbot jako psychoterapeut. Počítačový program pomáhá uprchlíkům

2.1.2017  0:00
Dostupnost psychologické péče je stále poměrně nízká. Navíc je často nejnižší tam, kde je nejvíce potřeba - například u lidí z válečných zón. Kalifornský startup se snaží dostupnost radikálně...  celý článek

Tisíc lidí házelo kostkou a zázrak se nekonal. Pokořit náhodu se nepodařilo

2.1.2017  0:00
V listopadu 2016 prošly stovky Čechů neobvyklým testem. Tři neděle házeli kostkou a přáli si, aby jim pokaždé padla šestka. Projekt nazvaný Experiment Náhoda vymysleli a realizovali členové...  celý článek

Proč se vám chce v autě zvracet? Tělo si myslí, že vás otrávili

27.12.2016  0:00
Bledost, krůpěje studeného potu a rozbouřený žaludek s nutkáním ke zvracení. Pokud jste někdy na cestách zažili podobné příznaky, stali jste se jednou z mnoha obětí kinetózy, neboli nemoci z...  celý článek

Zemřel Petr Hájek, slavný český vědec. Zkoumal „fuzzy“ logiku nejistoty

26.12.2016  21:10
Ve věku 76 let zemřel v noci z neděle na pondělí vědec Petr Hájek, který byl mezinárodně uznávanou osobností v oboru matematické logiky. Za své zásluhy byl oceněn v oblasti vědy na českém i...  celý článek

Proč by některé viry mohly být „krutější“ k mužům než ženám

23.12.2016  0:00
Některé viry se mohly vyvinout tak, aby způsobovaly vážnější problémy mužům než ženám, spekuluje nedávná vědecká práce. Pro viry by totiž mohlo být výhodné nechat ženu nakazit děti. Bohužel...  celý článek

Klony pro vítězství. Nejlepší hráč koňského póla jezdí na „kopiích“

16.12.2016  11:00
Klonování zvířat přestává být laboratorní „zvláštností“ a může se změnit ve výdělek. Dokládá to i vývoj ve snad nejsnobštějším ze všech sportů, kde klony začínají obsazovat stupně vítězů.   celý článek

Slavného inspektora Dreyfuse z Růžového pantera sledovala StB

15.12.2016  0:00
Šíleného inspektora Dreyfuse v Růžovém panterovi, padoucha Cornela v Pokladu na Stříbrném jezeře nebo císaře Napoleona ve Vojně a míru hrál původem český herec Herbert Lom. Svého času si na něj...  celý článek

Není třeba ničit auta při crashtestech, stačí simulace v počítači

10.12.2016  0:00
Vyzkoušeli jsme si virtuální simulaci nárazu automobilu. Profesionální zařízení se speciálním monitorem, polarizačními brýlemi a speciálním perem umožnilo náhled z mnoha úhlů a za různých...  celý článek

Vědcům se podařil nález jako z filmu: kus dinosauřího pera v jantaru

9.12.2016  15:54
Paleontologům se poprvé podařilo najít kousek nepoškozeného dinosauřího pera. Pohled na něj jen dokazuje, že velké části těchto zvířat pera skutečně nemohla sloužit k letu.  celý článek

Na Mars ano, k asteroidu ne. Kam Evropa (ne)poletí v příštím desetiletí

8.12.2016  0:00
Ministři členských zemí evropské vesmírné agentury ESA rozhodli o tom, které projekty dostanou peníze a které ne. A jedna evropská specialita zůstala opomenuta.   celý článek

Otáčení Země se zpomaluje, ukázali vědci. Analyzovali milion dnů

7.12.2016  15:57
Rotace planety Země se dlouhodobě zpomaluje. Nová studie přesně změřila, jak malé toto zpomalování je a jaké jsou jeho výkyvy v čase. Vědci k měření použili zprávy o antických zatměních Slunce.  celý článek