Novináři zopakovali lži z tiskové zprávy. Byla z toho vědecká senzace

20.3.2017  0:00
Ve filmu Matrix se hlavní hrdina Neo naučí kung-fu během chvilky. Vše potřebné mu nahrají přímo do mozku. Internetem se nyní znovu šíří rok stará zpráva o tom, že vědcům se podařilo něco...  celý článek

Stovky let ho měli za Ježíšova osla. Vyklubal se z něj dinosaurus

18.3.2017  0:10
V jihozápadní části Portugalska se nám zachovala celá řada dinosauřích otisků, které dnes přinášejí zajímavé informace o životě těchto dávných tvorů. V minulosti sloužily jako inspirace pro...  celý článek

Zbavíme se konečně viru HIV? Vědci zjistili, kde se skrývá

17.3.2017  0:00
Vědcům se poprvé podařilo odhalit, kde se skrývá virus HIV, když ho léky zaženou na ústup. Nový objev by mohl být velmi slibným krokem k úplnému vymýcení viru z buněk nemocných, místo jeho...  celý článek

Jak srpen 1968 pomohl českému virologovi nezískat Nobelovu cenu

16.3.2017  0:00
V rozhovoru pořízeném jen několik měsíců před svou smrtí letos v březnu slavný český virolog Jan Svoboda vzpomíná, jak na dálku soupeřil a spolupracoval s americkými nositeli Nobelovy ceny....  celý článek

Kolem Saturnu obíhá měsíc, který vypadá jako UFO ze starého filmu

15.3.2017  0:00
Sonda Cassini získala první záběry málo známého měsíce Saturnu s názvem Pan. Má jeden z nejexotičtějších tvarů, jaký jste u vesmírného tělesa kdy viděli.   celý článek

Zemřel Jan Svoboda, jeden z mála skutečně světových českých vědců

14.3.2017  15:50
Ve věku 82 let zemřel český molekulární genetik Jan Svoboda. Byť veřejnosti je jeho jméno poměrně málo známé, představoval jednoho z nejúspěšnějších českých vědců druhé poloviny 20. století.  celý článek

Velká mužská migrace. Jak se k nám dostala značná část evropské DNA

10.3.2017  0:00
Genetické rozbory naznačují, že vytvoření dnešních Evropanů probíhalo v různých dobách různými způsoby. Zatímco první zemědělci zřejmě přišli na kontinent s rodinami, poslední „dílek“ do...  celý článek

Past na tichého zabijáka: protijed proti oxidu uhelnatému

6.3.2017  0:00
Je bezbarvý, není nijak cítit, nedráždí ke kašli, neslzní z něj oči. Zvýšenou koncentraci oxidu uhelnatého ve vzduchu člověk zaznamená, až když se tkáním nedostává kyslíku. Nový protijed by mohl...  celý článek

Programátoři pokořili poker. Mohli vydělat miliony, vybrali si Science

3.3.2017  12:41, aktualizováno  15:10
Karetní hra Poker Texas Hold’em je pro počítače neobyčejně náročná. Ještě nedávno měli nejlepší hráči nad počítačovými programy navrch. Letos to přestalo platit. I díky českým programátorům,...  celý článek

Slibují, že vás zbaví parazitů. Sami parazitují na lidské důvěřivosti

27.2.2017  0:00, aktualizováno  2.3 15:33
Cítíte se nemocní? Možná za to mohou všudypřítomní parazité, varují webové stránky. A hned vám také ochotně nabídnou - tedy draze prodají - přírodní přípravek na detoxikaci organismu. V čem je...  celý článek

Toto možná jsou nejstarší stopy života na Zemi. Je jim 3,77 miliardy let

2.3.2017  15:23
Vědci objevili v kanadské provincii Quebec mikroskopické útvary, které považují za pozůstatek činnosti mikroorganismů z doby zhruba před čtyřmi miliardami let. Šlo by o vůbec nejstarší stopy...  celý článek

Vědci po 80 letech snahy vytvořili kovový vodík. A hned o něj přišli

24.2.2017  13:09
Poněkud nešťastný obrat nabral příběh možná nejzajímavějšího vědeckého úspěchu letošního roku. V laboratoři na Harvardově univerzitě po selhání experimentálního zařízení zmizel jediný existující...  celý článek

Evropa včetně ČR zaznamenala radioaktivitu v ovzduší. K panice není důvod

21.2.2017  14:14, aktualizováno  20:40
V druhé polovině ledna zaznamenaly měřící stanice v Evropě výskyt radioaktivního izotopu jodu 131 v atmosféře. Zatím není jasné, co je zdrojem tohoto nárůstu. Spekuluje se o tom, že může jít o...  celý článek

Není to kachna. Vědci z Harvardu dělají mamuta ze slona

20.2.2017  0:00
Když se na konci minulého týdne objevila krátká agenturní zpráva, která (pokolikáté už?) tvrdila, že „vědci chtějí oživit mamuta“, naše reakce byla stoprocentně skeptická. Ale kupodivu jde o...  celý článek

Král jedů. Jak se používal arzen a kdy se podařilo traviče odhalit

18.2.2017  0:00
Pokud bychom pátrali po látce, kterou byli lidé nejčastěji tráveni, bezesporu by vyhrál oxid arzenitý neboli arzenik, staročesky otrušík, zlidověle utrejch. Nasvědčuje to už to, že poslední...  celý článek

O světě máme zaostalé představy. Očkování i dívky vás příjemně překvapí

16.2.2017  14:20, aktualizováno  22:50
Svět se v mnoha ohledech výrazně změnil a my jsme si toho ještě nestihli všimnout. Náš kvíz ukázal, že lidé mají o své „globální vesnici“ zkreslené představy, které odpovídají spíše čtyřicet let...  celý článek

Lidé netuší, jak vypadá svět. Zkuste si test, ve kterém asi neuspějete

15.2.2017  11:00
Švéd Hans Rosling se během své kariéry změnil z lékařského statistika na zábavného a vlivného řečníka. Na internetu mají jeho vystoupení desítky milionů přehrání, vystupoval v bankách i...  celý článek

Láska v laboratoři: Vědci sestavili 36 otázek pro rychlé intimní sblížení

14.2.2017  0:00
Vědci obvykle souhlasí, že láska a intimita jsou komplexní, těžko měřitelné záležitosti. Pro potřeby laboratorních studií proto mají sérii 36 otázek, které umožňují "testovaným jedincům"...  celý článek

Můžu si ho pohladit? Jak může vypadat výchova naklonovaného dinosaura

11.2.2017  0:00
Poslední díl seriálu k (ne)reálnosti oživení druhohorních dinosaurů se bude točit kolem potíží spojených s jejich aklimatizací na „moderní dobu“. Potíží v tomto ohledu bude celá řada, počínaje...  celý článek

Když počasí dá, můžete večer vidět zatmění i „československou“ kometu

10.2.2017  0:00
Pokud nebude příliš zamračeno, bude v pátek 10. února večer možné na obloze vidět „zašpiněný“ měsíc a s dalekohledem i zelenou „československou“ kometu.  celý článek

„Vodopád“ z lávy vypadá jako filmový trik, ale nakrátko byl skutečností

9.2.2017  0:00
Láva proudící z havajské sopky Kilauea vytvořila na několik dní velkolepý pohled. Rozžhavená masa se valila do moře z vysokého útesu.   celý článek

VIDEO: V Arizonské poušti se otevřela 3,2 km dlouhá trhlina v zemi

7.2.2017  0:00
Geologové v Arizoně ukázali záběry více než tři kilometry dlouhé praskliny, která se objevila v posledním roce a zjevně se nadále zvětšuje. Podle předběžných odhadů by příčinou mohla být masivní...  celý článek

Kuna, která „vypnula“ největší urychlovač, skončila v muzeu

6.2.2017  0:00
Přírodovědné muzeum v Rotterdamu má nezvyklou sbírku zvířat, která zahynula po střetu s lidmi či jejich výtvory. Letos do ní přibyl jeden velmi zvláštní exemplář.  celý článek

Jak těžké je přesvědčit pštrosí vejce, aby se z něj vylíhl dinosaurus

4.2.2017  0:00
Ve třetím dílu našeho seriálu o reálnosti oživení druhohorních dinosaurů se podrobněji budeme věnovat otázce, zda může vzniknout dinosauří vejce dříve než živý dinosaurus.  celý článek

Lékaři dokázali ochrnutým „odečítat myšlenky“. Prý jsou spokojení

2.2.2017  0:00, aktualizováno  15:53
Nová studie naznačuje, jak by snad bylo možné do budoucna komunikovat s pacienty, kteří ochrnuli v důsledku amyotrofické sklerózy. Použili metodu umožňující sledování spotřeby kyslíku v mozku.   celý článek

Na Harvardu dosáhli „svatého grálu fyziky“. Ale skoro nikdo tomu nevěří

31.1.2017  0:00
Po více než 80 letech snahy vědci z Harvardovy univerzity ohlásili, že se jim podařilo připravit kovový vodík. Materiál s velmi nezvyklými vlastnostmi by za jistých okolností mohl způsobit...  celý článek

Nezdolná bakterie zabíjela v USA. Připravme se na nefunkční antibiotika

30.1.2017  0:00
Odborníci po celém světě už dlouho varují před nadměrným užíváním antibiotik. Bakterie si totiž vytvářejí rezistenci a antibiotika pak ztrácejí účinnost. V USA bakterie odolala všem dostupným...  celý článek

Britští lékaři vyzkoušeli nový postup léčby rakoviny na dvou miminkách

27.1.2017  19:02, aktualizováno  22:36
Dvě britské holčičky se narodily s dříve neléčitelným typem leukémie, tedy rakoviny krve. Lékaři se pokusili o léčbu experimentální, aplikovali nově navrženou buněčnou terapii francouzské firmy...  celý článek

Čas zániku lidstva se podle atomových vědců přiblížil dvanáctce

27.1.2017  10:10
Vědci z časopisu The Bulletin of the Atomic Scientist posunuli blíže ke dvanáctce ručičky speciálních hodin, jež mají odrážet závažnost hrozeb, které mohou zničit lidstvo. V přeneseném smyslu...  celý článek

Trumpova administrativa zakázala „ekologům“ používat sociální sítě

25.1.2017  0:31, aktualizováno  7:51
Administrativa nového amerického prezidenta zavedla ve vládní agentuře pro ochranu životního prostředí zákaz sociálních sítí, blogů a další komunikace s novináři a s veřejností. Jde o opatření...  celý článek

Čeští vědci „udusili“ rakovinu prsu novou látkou. Plánují testy na lidech

17.1.2017  19:00, aktualizováno  18.1 8:00
Vědci z výzkumného centra Biocev ve Vestci u Prahy dokázali s úspěchem přinutit rakovinné buňky k tomu, aby se zneškodnily. Jednalo se o buňky jedné z nejagresivnějších forem rakoviny prsu Her2....  celý článek

Druhý návrat k Jurskému parku. Jak těžké je seřadit rozházená písmena

14.1.2017  0:00
V druhém dílu série, která se podrobně dívá na to, jak a zda by bylo vlastně možné oživit dinosaura, se zaměříme na potíže s rekonstrukcí DNA z možných zachovaných úlomků. Jednou z nich je i to,...  celý článek

Našli vodík. Čeští vědci otevírají novou kapitolu ve zkoumání hmoty

13.1.2017  17:17, aktualizováno  18:24
Týmu z Fyzikálního ústavu v Praze se ve spolupráci s francouzskými kolegy podařilo s pomocí proudu elektronů vytvořit unikátně ostrý obrázek molekul. Jejich vylepšená metoda i podle jiných...  celý článek

Nejvíce se blýská nad Venezuelou. Ročně jsou to desítky tisíc blesků

13.1.2017  0:00
Údaje z nedávno vysloužilého meteorologického satelitu zpřesňují představu o tom, kde se nachází horké „bleskové zóny“. Tou nejžhavější se celkem jasně stala oblast na severu Venezuely.  celý článek

Z tajemného geniálního internetového hráče go se vyklubal počítač

12.1.2017  0:00
Vylepšený AplhaGo, který jako první software dokázal porážet i profesionální hráče go, na konci roku podstoupil tajnou zkoušku. A zazářil.   celý článek

Že to nikoho nenapadlo dřív: papírová odstředivka je laboratoř na provázku

11.1.2017  0:00
Jednoduché zařízení by mohlo výrazně zjednodušit život zdravotníkům a snad i pacientům v podmínkách, kdy nejsou k dispozici laboratoře s pokročilým vybavením. A přitom je to jen upravená dětská...  celý článek