Vědci našli zatím nejstarší galaxii. Vznikla „krátce“ po velkém třesku

9:50aktualizováno  9:50

Vizualizované záznamy z Hubblova teleskopu ukazují postup objevu vzdálených galaxií, který spočívá v odečtení hvězd od šumu na pozadí a odhalí tak „světlo vzdálených hvězd“ | foto: Ketron Mitchell-Wynne / UCI

Astronomové z University of California objevili v pozorovacích datech získaných z Hubblova teleskopu zatím nejstarší a nejvzdálenější galaxii. Sběr dat probíhal více než deset let a následně museli vědci počítačovou analýzou signálu oddělit šum od „světla vzdálených hvězd“.

Tyto galaxie vznikly „pouhou“ půl miliardu let po velkém třesku. Připomeňme, že vesmír podle astronomů vznikl před cca 13,8 miliardami let (podle měření ESA). Doktorand Ketron Mitchell-Wynne, vedoucí autor studie publikované v Nature Communications, popisuje toto období jako „epochu reionizace“. Spolu s kolegy se domnívá, že v datech jsou informace o mnoha dalších prastarých galaxiích.

Témata: Galaxie

Free Wi-Fi je vždy vítanou značkou.
Nepřečetli si podmínky bezplatné wi-fi, teď mají drhnout veřejné záchody

Potvrdit bez čtení souhlas s podmínkami služby se může snadno vymstít. Své o tom ví 22 tisíc lidí, kteří využili nabídku bezplatné wi-fi sítě. Nad absurdními...  celý článek

Síťová neutralita je stále v ohrožení.
Internet, jak jej známe, může skončit, varoval tvůrce webu