Vědci objevili 20 nových hvězd v nejbližším okolí naší soustavy

19:00aktualizováno  19:00
Astronomové objevili dvacet nových hvězdných systémů v nejbližším okolí naší Sluneční soustavy. Objev se podařil vědcům pracujícím ve sdružení RECONS. Výsledky objevu budou zveřejněny až v prosincovém vydání prestižního časopisu Astronomical Journal.

Cílem astronomického konsorcia RECONS (Research Consortium on Nearby Stars) je prozkoumat blízké okolí Slunce (do vzdálenosti 10 parseků, asi 32, 6 světelných let), objevit chybějící hvězdy i jiná tělesa nalézající se v našem nejtěsnějším sousedství a podat  jejich podrobný popis (vzdálenosti, hmotnosti, vývoj, spektrální charakteristiky apod.).

S novým objevem stoupl celkový počet těles nacházejících se v uvedené vzdálenosti od Slunce již na 348. Více než dvě třetiny z nich tvoří červení trpaslíci, ke kterým patří i všechny nově objevené hvězdy. Červení trpaslíci jsou velmi slabě svítící, chladné hvězdy spektrální třídy K nebo M. V Mléčné dráze ale patří k nejčetnějším objektům vůbec, některé prameny dokonce uvádějí, že tvoří až 85 % hvězd naší galaxie. „Ačkoli je nemůžete spatřit pouhým okem, jsou jich po galaxii spousty,“ říká projektový ředitel skupiny RECONS Todd Henry z Georgijské státní univerzity v Atlantě.

Nedávno objevený binární systém červených trpaslíků

Objev byl uskutečněn malým, devedesáticentimetrovým teleskopem CTIO (Cerro Tololo Interamerican Observatory) v chilských Andách. Pro určení vzdáleností byla použita klasická trigonometrická metoda pomocí paralaxy. Tato technika využívá pohybu Země kolem Slunce, díky němuž opisují blízké hvězdy v průběhu roku na obloze maličké elipsy. Čím jsou hvězdy blíže, tím větší mají elipsy své osy. Uvědomíme-li si, že vzdálenost Země – Slunce je dobře známa, pak vše další je jen otázkou příslušných trigonometrických výpočtů. V případě několikaletých pozorování lze touto metodou dosáhnout obdivuhodné přesnosti.

Podle Todda Henryho můžeme v budoucnosti očekávat další objevy vesmírných těles v nejbližším sousedství naší hvězdy. Kromě převládajících červených trpaslíků jsou zde i hnědí (přechodný typ těles mezi planetou a hvězdou) a bílí trpaslíci (jedno z konečných stádií vývoje hvězd). „Díky jejich blízkosti se z těchto systémů stávají skvělé cíle pro pátrání po exoplanetách“ a v neposlední řadě i po možném mimozemském životě.