Vesmír

Vědci: Temná energie ve vesmíru je stará devět miliard let

• 150
Temná energie není v současném vesmíru ničím novým, nýbrž byla přítomna po většinu jeho dosavadní historie, a sice celých devět miliard let. Takové jsou závěry nejnovější studie provedené na základě pozorování velmi vzdálených supernov.

Temná energie je záhadná odpudivá síla, která způsobuje zrychlené rozpínání vesmíru. Její působení je relativně slabé, avšak nepřetržité a stálé. Nyní bylo prokázáno, že temná energie existovala již před devíti miliardami let, přičemž celkové stáří vesmíru je odhadováno na 13,7 miliard let.

„Ačkoli temná energie tvoří více než 70% energie vesmíru, víme o ní jen velmi málo. Proto je každá stopa o její existenci velice cenná," říká vedoucí současného výzkumu Adam Riess, působící na Johns Hopkins University a Space Telescope Science Institute.

V hledání temné energie angažuje již léta. Mimo jiné se významným  způsobem podílel i na jejím odhalení v roce 1998.

Tehdy ale kosmu ještě dominovala gravitace. Před pěti až šesti miliardami let však došlo ke změně - expanze vesmíru začala narůstat a její zrychlování dosud pokračuje.

Výsledky výzkumu vycházejí z pozorování 24 nejvzdálenějších supernov, z nichž většina byla objevena v průběhu posledních dvou let pomocí Hubbleova vesmírného teleskopu.

Zdroj: www.nasa.gov