Vědci už umějí „číst“ myšlenky

4:00aktualizováno  4:00
Skupina vědců z University College London přišla na způsob, jak pomocí mozkového skenu zjistit některé nevědomé myšlenkové pochody. S pomocí technologie zobrazení prostřednictvím magnetické rezonance sleduje mozkovou aktivitu podle průtoku krve.
Vědci z britské vysoké školy University College London představili technologii, která jim má pomoci při sledování mozkové aktivity. Jak výzkumníci uvedli pro BBC, lze jejím prostřednictvím objevit i nevědomé myšlenkové pochody zkoumané osoby.

Vědci zjistili, na co lidé myslí

Ke skenování mozku se v současnosti používá technologie magnetické rezonance (MRi). K zjištění, které oblasti jsou aktivní, se pak používá metoda funkční magentické rezonance (fMRi). Ta prostřednictvím zvětšeného krevního průtoku v oblastech, kde se mozek namáhá, dokáže zjistit, které oblasti mozku se zapojují do řešení nějakého problému. Silné magnety, které se při fMRi skenování používají, totiž dokáží rozeznat změnu sycení krve kyslíkem, což souvisí právě se zvětšením krevního průtoku.

Právě fMRi technologie byla využita při pokusech, při nichž vědci chtěli zjistit, zda se nedají sledovat některé nevědomé myšlenkové pochody. Výsledky zkoumání, které byly zveřejněny ve vědeckém magazínu Nature Neuroscience, přinesly poměrně zajímavá zjištění, která mohou být využita při zkoumání lidského podvědomí.

Pokusy byly prováděny na zrakové kůře, což je nejmasivnější systém v lidském mozku, jenž je zodpovědný za vyšší zpracování úrovně vizuálního obrazu. Dobrovolníci, kteří se pokusu účastnili, měli za úkol na monitoru sledovat různé testovací obrazce. Výsledkem pokusu pak bylo, že vědci na základě fMRi skenu dokázali mnohem lépe určit, co bylo na monitoru zobrazeno, než samotné pokusné osoby. Projevilo se to vždy, když byly dva obrazce promítnuty rychle po sobě. Dobrovolníci si uvědomili, že vidí až ten druhý a nebyli schopni si vybavit první. Pomocí fMRi však vědci zjistili, že mozek zaznamenal i první obrázek a dokonce dokázali „přečíst“ vzorec mozkové aktivity, jaký obrazec vyvolal. Na jeho základě pak mohli určit, o jaký obrazec se jednalo.

K podobným výsledkům dospěli i japonští vědci, kteří zjistili, že lze vysledovat vytváří různé vzorce mozkové aktivity pro různě natočené pruhy, které promítali pokusným osobám. Vědci na základě těchto vzorců vytvořili počítačový program, který s až neuvěřitelnou přesností dokázal zjistit, v jakém úhlu byly pruhy promítané dobrovolníkům. V další části pokusu dostaly tyto osoby pokyn, aby se soustředily jen na některé z promítaných různě natočených pruhů. Program pak dokázal rozeznat, na které z nich se pokusná osoba soustředila.

Zatím jen první krok

Podle vědců se tyto výsledky pokusů dají interpretovat jako první krok ke čtení lidského podvědomí témto způsobem. Výsledky těchto výzkumů by se mohly použít například psychiatrii a psychologii, kde mohou sloužit k odhalování potlačených vzpomínek, skrytých fóbiích aj. K nasazení do praxe však vede ještě dlouhá cesta.

Věznice Ebongweni u jihoafrického města Kokstad