Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vedro na kolejích. Proč musí cestující v nových tramvajích trpět

Nové vozy ForCity měly nabízet větší pohodlí. Ve skutečnosti je v nich však nepříjemné horko. Také v anketě u cestujících zvítězily staré typy tramvají, protože lépe větrají. Lepší to nebude.

Tramvaj 15T ForCity linky číslo 18 před vozovnou Pankrác | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Nejmodernější pražská tramvaj 15T (ForCity) propadla v anketě o "vůz, kde se nejlépe dýchá". Podle lidí totiž v parnech mnohem lépe větrají starší typy vozů.

Praha přitom za nákup 250 moderních tramvají zaplatí asi 20 miliard korun. Dopravní podnik připouští, že nové vozy neventilují ideálně, a jedná o technickém vylepšení ForCity s výrobcem Škodou Transportation.

Tramvaj Škoda 14T Porsche - skleník na kolejích

Odvětrávání v nových tramvajích dosud ovládá řidič ze své klimatizované kabiny. Stává se, že ventilaci v prostoru pro cestující zapomene zapnout. Vše má proto začít fungovat automaticky.

"Domlouváme se na úpravě systému. Jakmile by teplota venku dosáhla určitého stupně, ventilace by se zapnula automaticky, bez zásahu řidiče. Jakmile se počasí zkazí, odvětrávání se samo vypne," popsal dojednávané změny Milan Slunečko z Dopravního podniku.

Za vylepšení tramvaje by podle něj neměl dopravce připlácet. V tuto chvíli Škoda Transportation musí zpracovat technické řešení.

Pomůže nová regulace větrání?

Plánovaná automatizace větrání však vůbec nemusí pomoci. Pokud jsou okna otevřená, vůz paradoxně větrá nejméně, postěžovali si redakci Technet.cz někteří řidiči nové tramvaje.

Pokud totiž cestující otevřou výklopná okna, jde vzduch vháněný bezprůvanově ventilátory do prostoru cestujících zase přímo ven.

Řidiči si naopak chválí klimatizaci kabiny a automatické několikazónové topení.

Nové jsou nejhorší

hodnocení čtenářů MF DNES

Nejhorší vzduch je v:

  • 14T (Porsche) 75 %
  • T6 17 %
  • T3 8 %

Nejlepší vzduch je v:

  • T3 60 %
  • T6 20 %
  • T15T (ForCity) 10 %
  • KT8N2 10 %

Pozn.: % cestujících, kteří tramvaj zvolili

Anketa MF DNES ukázala, že kdyby výběr vozů, které mají Pražany vozit, závisel na cestujících, Prahou by se zřejmě proháněly staré tramvaje T3. Ty alespoň nejčastěji volili cestující, když měli odpovědět na otázku, v jaké tramvaji se jim při vysokých teplotách cestuje nejpohodlněji.

"Když jedu v odpolední špičce a je venku dusno, je nejlepší stará T3. Čerstvý vzduch sem vhání otevřená posuvná okénka i střešní otvory," popisuje své zkušenosti z provozu cestující Markéta Divišková, zatímco jede v nejnovější tramvaji ForCity.

"Možná sedím na špatném místě, ale v nejnovější tramvaji v Praze výjimečně dobrý vzduch není. Na druhou stranu ale není ani nejhorší," dodala na adresu ForCity Markéta Divišková.

Podobně jako ona hodnotili i další cestující "tramvaj pro Prahu", jejíž vozy mají být v roce 2017 nejčastějším modelem v ulicích města. Za nejlepší ji označilo jen deset procent lidí.

Staré tramvaje s označením T3 si cestující často pochvalovali právě díky posuvným okénkům i střešním větracím otvorům. Ani jedno prý do tramvaje ForCity nešlo zabudovat. "Výklopné střešní otvory mají například vozy T3 i T6, ty ale mají standardní podlahu. Veškerá elektrická výzbroj je umístěná pod ní. U nízkopodlažních vozů je vše na střeše. Neexistuje nízkopodlažní tramvaj, která by mohla mít střešní otvory," vysvětluje architekt Patrik Kotas, jenž novou tramvaj pro Prahu navrhl.

Výsuvná okénka jsou lepší. Zakazuje je norma

Posuvná okénka ve vozech ForCity by přivítal i autor tramvaje Kotas. "Podle mě jsou lepší, víc nasávají vzduch při jízdě tramvaje. Nicméně podle bezpečnostních norem se nyní musí dávat výklopná okénka," dodává architekt. Podrobnosti doplňuje Lubomíra Černá, mluvčí výrobce tramvají 15T, Škody Transportation: "Okna musí být podle normy ČSN 28 1300 taková, aby neumožňovala vyklánění cestujících z otevřeného okenního prostoru."

Tramvaj Škoda 14T s vnějším designem Porsche. První článek má dveře do kabiny řidiče z prostoru salónu pro cestující

Nejhorší hodnocení v testu MF DNES získal předchůdce ForCity, tramvaj Škoda 14T, kterou Pražané znají spíše pod názvem Porsche.

"Ve voze je horko, zvlášť v úseku přímo za řidičem, kde ještě navíc lidé sedí naproti sobě. Jednoznačně je nejhorší ze všech tramvají," zhodnotil tramvaj jeden z cestujících. Pětasedmdesát procent dotázaných by v létě do vozů 14T raději nenastoupilo.

Podle výrobce tramvaj ovšem splňuje požadavky příslušné normy (pro zájemce, konkrétně je to ČSN EN 14750-1). Ta stanoví vlastnosti větrání či klimatizace (a také topení), včetně stanovení přípustné teploty ve vozidle, množství přiváděného vzduchu a jeho rychlosti. Cestujícím to evidentně nestačí. Ale cokoliv navíc už je záležitostí dohody se zadavatelem, tvrdí v Plzni.

Tramvaj 15T na lince číslo 18 na Mánesově mostě

Čerstvý vzduch je drahý

Čerstvý vzduch je v moderních tramvajích drahý. "Tramvaj, která by mohla větrat stejně jako T3 a splňovala by všechny současné normy, si představit nedovedeme," říká mluvčí plzeňské Škoda Transportation.

Zbývají tedy jedině komplikovanější a složitější (a tím samozřejmě dražší) řešení, tedy ventilace a klimatizace. Záleží tedy na tom, co si zákazník zaplatí. "Například tramvaj 19T vyráběná pro polskou Wroclaw, odvozená od 14T, je vybavena klimatizací prostoru pro cestující," říká Lubomíra Černá. Škodovka podle ní nabízí tramvaje klimatizované i neklimatizované. Jenže za systémy, jako je klimatizace, se musí zaplatit a zadavatelé by měli vždy tlačit na snižování nákladů.

Kořeny problému nejsou jen v jednom výběrovém řízení, říká Martin Leso z Fakulty dopravní ČVUT. Tendence ke zvyšování složitosti dopravních prostředků a opouštění osvědčených řešení, jako v případě větrání, je podle něj nebezpečná:

"Já jsem moc rád, že se cestujícím nejvíce zamlouvá právě T3. My jako odborníci kroutíme hlavou nad tím, proč všichni hodili za hlavu posledních 40 let zkušeností a nejen v České republice se jde v oblasti veřejné dopravy cestou, která se tak radikálně rozchází s dosavadními zkušenostmi. Nakonec to zaplatíme my všichni," obává se český expert na dopravní systémy.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...