Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vedro na kolejích. Proč musí cestující v nových tramvajích trpět

Nové vozy ForCity měly nabízet větší pohodlí. Ve skutečnosti je v nich však nepříjemné horko. Také v anketě u cestujících zvítězily staré typy tramvají, protože lépe větrají. Lepší to nebude.

Tramvaj 15T ForCity linky číslo 18 před vozovnou Pankrác | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Nejmodernější pražská tramvaj 15T (ForCity) propadla v anketě o "vůz, kde se nejlépe dýchá". Podle lidí totiž v parnech mnohem lépe větrají starší typy vozů.

Praha přitom za nákup 250 moderních tramvají zaplatí asi 20 miliard korun. Dopravní podnik připouští, že nové vozy neventilují ideálně, a jedná o technickém vylepšení ForCity s výrobcem Škodou Transportation.

Tramvaj Škoda 14T s vnějším designem Porsche

Tramvaj Škoda 14T Porsche - skleník na kolejích

Odvětrávání v nových tramvajích dosud ovládá řidič ze své klimatizované kabiny. Stává se, že ventilaci v prostoru pro cestující zapomene zapnout. Vše má proto začít fungovat automaticky.

"Domlouváme se na úpravě systému. Jakmile by teplota venku dosáhla určitého stupně, ventilace by se zapnula automaticky, bez zásahu řidiče. Jakmile se počasí zkazí, odvětrávání se samo vypne," popsal dojednávané změny Milan Slunečko z Dopravního podniku.

Za vylepšení tramvaje by podle něj neměl dopravce připlácet. V tuto chvíli Škoda Transportation musí zpracovat technické řešení.

Pomůže nová regulace větrání?

Plánovaná automatizace větrání však vůbec nemusí pomoci. Pokud jsou okna otevřená, vůz paradoxně větrá nejméně, postěžovali si redakci Technet.cz někteří řidiči nové tramvaje.

Pokud totiž cestující otevřou výklopná okna, jde vzduch vháněný bezprůvanově ventilátory do prostoru cestujících zase přímo ven.

Řidiči si naopak chválí klimatizaci kabiny a automatické několikazónové topení.

Nové jsou nejhorší

hodnocení čtenářů MF DNES

Nejhorší vzduch je v:

  • 14T (Porsche) 75 %
  • T6 17 %
  • T3 8 %

Nejlepší vzduch je v:

  • T3 60 %
  • T6 20 %
  • T15T (ForCity) 10 %
  • KT8N2 10 %

Pozn.: % cestujících, kteří tramvaj zvolili

Anketa MF DNES ukázala, že kdyby výběr vozů, které mají Pražany vozit, závisel na cestujících, Prahou by se zřejmě proháněly staré tramvaje T3. Ty alespoň nejčastěji volili cestující, když měli odpovědět na otázku, v jaké tramvaji se jim při vysokých teplotách cestuje nejpohodlněji.

"Když jedu v odpolední špičce a je venku dusno, je nejlepší stará T3. Čerstvý vzduch sem vhání otevřená posuvná okénka i střešní otvory," popisuje své zkušenosti z provozu cestující Markéta Divišková, zatímco jede v nejnovější tramvaji ForCity.

"Možná sedím na špatném místě, ale v nejnovější tramvaji v Praze výjimečně dobrý vzduch není. Na druhou stranu ale není ani nejhorší," dodala na adresu ForCity Markéta Divišková.

Podobně jako ona hodnotili i další cestující "tramvaj pro Prahu", jejíž vozy mají být v roce 2017 nejčastějším modelem v ulicích města. Za nejlepší ji označilo jen deset procent lidí.

Staré tramvaje s označením T3 si cestující často pochvalovali právě díky posuvným okénkům i střešním větracím otvorům. Ani jedno prý do tramvaje ForCity nešlo zabudovat. "Výklopné střešní otvory mají například vozy T3 i T6, ty ale mají standardní podlahu. Veškerá elektrická výzbroj je umístěná pod ní. U nízkopodlažních vozů je vše na střeše. Neexistuje nízkopodlažní tramvaj, která by mohla mít střešní otvory," vysvětluje architekt Patrik Kotas, jenž novou tramvaj pro Prahu navrhl.

Výsuvná okénka jsou lepší. Zakazuje je norma

Posuvná okénka ve vozech ForCity by přivítal i autor tramvaje Kotas. "Podle mě jsou lepší, víc nasávají vzduch při jízdě tramvaje. Nicméně podle bezpečnostních norem se nyní musí dávat výklopná okénka," dodává architekt. Podrobnosti doplňuje Lubomíra Černá, mluvčí výrobce tramvají 15T, Škody Transportation: "Okna musí být podle normy ČSN 28 1300 taková, aby neumožňovala vyklánění cestujících z otevřeného okenního prostoru."

Tramvaj Škoda 14T s vnějším designem Porsche

Tramvaj Škoda 14T s vnějším designem Porsche. První článek má dveře do kabiny řidiče z prostoru salónu pro cestující

Nejhorší hodnocení v testu MF DNES získal předchůdce ForCity, tramvaj Škoda 14T, kterou Pražané znají spíše pod názvem Porsche.

"Ve voze je horko, zvlášť v úseku přímo za řidičem, kde ještě navíc lidé sedí naproti sobě. Jednoznačně je nejhorší ze všech tramvají," zhodnotil tramvaj jeden z cestujících. Pětasedmdesát procent dotázaných by v létě do vozů 14T raději nenastoupilo.

Podle výrobce tramvaj ovšem splňuje požadavky příslušné normy (pro zájemce, konkrétně je to ČSN EN 14750-1). Ta stanoví vlastnosti větrání či klimatizace (a také topení), včetně stanovení přípustné teploty ve vozidle, množství přiváděného vzduchu a jeho rychlosti. Cestujícím to evidentně nestačí. Ale cokoliv navíc už je záležitostí dohody se zadavatelem, tvrdí v Plzni.

Tramvaj 15T na lince číslo 18 na Mánesově mostě

Tramvaj 15T na lince číslo 18 na Mánesově mostě

Čerstvý vzduch je drahý

Čerstvý vzduch je v moderních tramvajích drahý. "Tramvaj, která by mohla větrat stejně jako T3 a splňovala by všechny současné normy, si představit nedovedeme," říká mluvčí plzeňské Škoda Transportation.

Zbývají tedy jedině komplikovanější a složitější (a tím samozřejmě dražší) řešení, tedy ventilace a klimatizace. Záleží tedy na tom, co si zákazník zaplatí. "Například tramvaj 19T vyráběná pro polskou Wroclaw, odvozená od 14T, je vybavena klimatizací prostoru pro cestující," říká Lubomíra Černá. Škodovka podle ní nabízí tramvaje klimatizované i neklimatizované. Jenže za systémy, jako je klimatizace, se musí zaplatit a zadavatelé by měli vždy tlačit na snižování nákladů.

Kořeny problému nejsou jen v jednom výběrovém řízení, říká Martin Leso z Fakulty dopravní ČVUT. Tendence ke zvyšování složitosti dopravních prostředků a opouštění osvědčených řešení, jako v případě větrání, je podle něj nebezpečná:

"Já jsem moc rád, že se cestujícím nejvíce zamlouvá právě T3. My jako odborníci kroutíme hlavou nad tím, proč všichni hodili za hlavu posledních 40 let zkušeností a nejen v České republice se jde v oblasti veřejné dopravy cestou, která se tak radikálně rozchází s dosavadními zkušenostmi. Nakonec to zaplatíme my všichni," obává se český expert na dopravní systémy.

  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Vedro na kolejích. Proč musí cestující v nových tramvajích trpět

Proč musí být všechno nízkopodlažní? Kvůli pár nepohyblivým jedincům ohrožujeme na zdraví i ty dosud zdravé? Samozřejmě...
A ty zakázaná výsuvná okénka - kvůli nějakýmu ožralýmu magorovi, který vystrkuje palici z tramvaje, až mu přes ní něco...
Výsuvná okénka jsou lepší. Zakazuje je norma...to se mi libi, proto nekteri dopravci kupuji solarisy s velkymi...
je nutne se s tim smirit. V hlubokem podzemi metra je zase v zime zima, v novem terminalu2 za spoustu miliard je zase ...
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 819 příspěvků, poslední příspěvek 20. 7. 2011, 9:15



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.