Velká kniha digitální fotografie (recenze)

• 3
Pokud se zajímáte o problematiku digitální fotografie a chcete se kromě obecných informací dozvědět i řadu užitečných tipů a triků, pak by vám dozajista neměla uniknout kniha „Digitální fotografie“, která byla vydána v rámci edice Knihy iDnes. Tento bestseller prostě musíte mít…

Již třetí, doplněné a rozšířené vydání tohoto kasovního trháku přináší čtenářům množství užitečných informací a rad, které jsou určeny nejen pro začínající uživatele digitálních fotoaparátů, ale i pro zkušenější fotografy, kteří teprve teď objevují kouzlo digitální fotografie. Obsah této knihy je rozdělen do šesti tématických částí, kromě kterých je zde k dispozici i rejstřík a krátký slovníček základních pojmů.

První dvě tématické části se věnují digitální fotografii obecně – odpovídají na otázku, co je to vlastně digitální fotografie, a nabízejí bližší seznámení s digitální technikou. Čtenář se zde dozví, zda se mu vyplatí zakoupit digitální fotoaparát, seznámí se s funkcemi a rozdílnostmi digitálních fotoaparátů, s výhodami a nevýhodami jejich využití a také s tím, jaká je budoucnost digitální fotografie. Techničtěji zaměření čtenáři zde naleznou i další informace: co je to CCD, CMOS, jaký je rozdíl mezi optickým a digitálním zoomem a seznámí se i s technologií automatického ostření a optické stabilizace.

Třetí tématická část knihy se již věnuje vlastnímu procesu a specifikům fotografování a práce s digitálním fotoaparátem. Kromě úvodu do kompozice zde autor nabízí také průvodce jednotlivými fotografickými žánry a technikami. To znamená, že zde čtenář nalezne informace např. o krajinářské, reportážní, portrétní či panoramatické fotografii, ale také návod, jak postupovat při nočním fotografování nebo při tvorbě makrosnímků. Třetí až pátá kapitola jsou od ostatních odlišné - většina komentárů je doplněna barevnými fotografiemi s popisky.

digifoto

Dalšímu zpracování digitálních fotografií se věnuje čtvrtá část, která čtenáři přibližuje možnosti jejich editace a která též v obecné rovině informuje o potřebném hardwarovém a softwarovém vybavení. Každý se tak může dozvědět, jak odstranit z fotky červené oči či nepříjemné lesky. Tato část obsahuje pouze základní "kouzla", která užije každý fotograf, a pokud někdo touží po mistrném zvládání programu Photoshop a následnému čarování s fotkami, měl by se poohlédnout ještě po další publikaci.

Pátá tématická část této knihy je věnována příkladům z praxe. Autor knihy Ondřej Neff ukazuje, kde všude by našly digitální fotoaparáty využití a jak by mohly vše podstatně zjednodušit.

Poslední kapitola se s podtitulkem „Vyšší dívčí“ opět vrací k obecným pojmům z oblasti digitální fotografie jako takové. Autor zde vysvětluje pojmy, jako jsou buňky a pixely, citlivost a šum, interpolace apod. Ačkoliv se zdá, že takové řazení jednotlivých částí je poněkud nepraktické, má své opodstatnění. Uživatel digitální fotografické techniky, který se příliš o technickou problematiku nezajímá, by tuto část mohl prakticky přeskočit – její důkladné nastudování však lze jen doporučit.

Kniha „Digitální fotografie“, jejímž autorem je známý novinář a publicista Ondřej Neff, je napsaná velmi populární formou a její obsah je snadno pochopitelný i pro naprostého začátečníka v této oblasti. Výklad totiž nevyžaduje prakticky žádné speciální technické znalosti a odborné termíny jsou zde srozumitelně vysvětleny na vhodně zvolených příkladech. Kniha obsahuje i obsáhlý slovník, ve kterém je možné najít všechny používané odbornější výrazy.

Tuto knihu o 192 stranách lze zakoupit u všech dobrých knihkupců či prostřednictvím serveru Knihy iDNES, a to za částku poměrně příznivou – prodejní cena totiž činí 225 Kč.