Gramofonové desky dnes kupují zejména milovníci kvalitního zvuku. | foto: Technet.cz

Vinylové desky letos vydělaly víc než streamování s reklamou

  • 120
Organizace RIAA zveřejnila zajímavá čísla zisků hudebního průmyslu za první polovinu roku 2015. Na americkém trhu se prodalo gramofonových desek za 226 milionů dolarů (5,5 miliardy korun), což je o více než 60 milionů (1,4 miliardy) více, než vydělaly reklamou placené hudební streamovací „on demand“ služby, například bezplatná verze Spotify.

Prodeje gramofonových desek vzrostly ze 6,5 milionu kusů za první pololetí loňského roku na 9,2 milionu kusů za první pololetí letošního roku. To je nárůst o 42,8 procent. Oproti tomu například prodej hudebních CD klesl o 27,6 procent, z 56,8 na 41,1 milionu kusů.

Zajímavé je srovnání zisků. Zatímco se hudebních CD prodalo zhruba čtyřikrát více než gramofonových desek, vygenerovaly jen dvojnásobný zisk.

A co se na LP deskách kupovalo? Desítku nejprodávanějších sestavila společnost Nielsen Entertainment, uvádíme je v pořadí podle prodejů: Taylor Swift - 1989, Sufjan Stevens - Carrie & Lowell, Arctic Monkeys - AM, Alabama Shakes - Sound & Color, Miles Davis - Kind of Blue, Sam Smith - In The Lonely Hour, Pink Floyd - Dark Side of The Moon, Guardians of the Galaxy soundtrack, Father John Misty - I Love You Honeybear, Hozier - Hozier.

Prodeje hudebních CD vygenerovaly zisk 494 milionu dolarů (12 miliard korun), což je jen o trochu více než zisky z placených „on demand“ streamovacích služeb, jako jsou Spotify Premium nebo Google Hudba Play. Ty za první pololetí 2015 činily 480 milionů dolarů (11,7 miliardy korun). Ale pokud k nim připočteme i těch 162 milionu dolarů (3,9 miliardy korun) za streamování placené reklamou, vyjde nám, že prodeje fyzických nosičů vydělaly jen o 70 milionů dolarů (1,7 miliardy korun) více než jejich on-line varianta.

Podívejte se na výrobu vinylové desky:

27. března 2009