Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Soukromá vesmírná cestovka má nové povolení. Let turistů se blíží

aktualizováno 
Společnost Virgin Galactic je opět o krůček blíž svému cíli posílat na skok do vesmíru turisty. Má sice oproti původním plánům několikaleté zpoždění, ale nyní získala důležité povolení k další fázi testů.

Model cestovního raketoplánu SpaceShipTwo americké společnosti Virgin Galactic | foto: www.virgingalactic.com

Americký Federální letecký úřad v pondělí prvního srpna povolil firmě Virgin Galactic, aby zahájila nové provozní zkoušky turistického kosmického raketového letounu SpaceShipTwo. Jde o důležitý krok, třebaže stále jen na začátku ještě velmi náročné cesty.

Sny splní unity?

Bransonova vnučka Eva Deia s lahví mléka místo šampaňského pokřtila letoun VSS Unity.

Bransonova vnučka Eva Deia s lahví mléka místo šampaňského pokřtila letoun VSS Unity.

Letos v únoru byl nový letoun SpaceShipTwo pokřtěn. Dostal jméno Unity a kmotrou mu byla malá vnučka majitele firmy Richarda Bransona, což symbolizovalo naplňování snu mladých generací o kosmické turistice.

Po tragické nehodě v říjnu 2014, kdy se po chybě jednoho z pilotů při letové zkoušce letoun VSS Enterprise (VSS = Virgin Space Ship) doslova rozpadl, se tedy naděje upírají k novému stroji VSS Unity, který už byl vytažen z montážní haly na letištní plochu základny Edwards v Mojave. Zde bude připojen k dvojtrupému letounu WhiteKnightTwo (VMS, Virgin Mother Ship).

Fotogalerie

Kdy budou zahájeny letové zkoušky, společnost Virgin Galactic sice ještě neoznámila, ale pokud bude vše probíhat bez výraznějších technických problémů, lze očekávat první „ostrou“ premiéru s cestujícími z nového soukromého kosmodromu Spaceport America v Novém Mexiku přibližně za dva roky.

Ale bude záležet na americkém Federálním leteckém úřadu, zda raketovému kosmickému letounu VSS vydá příslušný certifikát, což rozhodně není pouhá formalita. Federální letecký úřad je totiž proslulý mimořádně přísnými požadavky.

Tlačenice před finišem

Pokud chce Richard Branson zavést jako první pravidelnou turistiku na předpolí kosmického prostoru (jeho letouny budou dopravovat cestující po balistické dráze do výšky něco málo přes 100 km), nesmí příliš otálet. Tlačí se na něj totiž vážní soupeři.

Jeff Bezos před raketou New Shepard

Jeff Bezos před raketou New Shepard

Jedním je další známý miliardář Jeff Bezos, jehož firma Blue Origin chce vozit turisty rovněž po balistické dráze do výšek něco málo přes 100 km, nikoli však v raketovém letounu, ale v klasické hermetické šestimístné kosmické kabině vynášené raketou New Shepard. Kabina přistane na padácích a raketa se vrátí pomocí raketového motoru a dosedne na teleskopické přistávací nohy. Po nezbytné technické prohlídce bude vše sestaveno znovu v jeden celek a připraveno opět ke startu. Dosavadní úspěšné zkoušky naznačují, že také Jeff Bezos a jeho lidé se blíží k vytčenému cíli.

Raketoplán LYNX

Raketoplán LYNX

Poněkud stranou pozornosti médií zatím zůstává malé dvoumístné (pilot + cestující) raketové letadélko Lynx společnosti XCOR Aerospace a již několikrát ohlášené datum zahájení prvních letových zkoušek je stále oddalováno. Zatímco Virgin Galactic prodává letenky za 250 tisíc dolarů, Lynx uvádí, že cena jeho letenky se bude pohybovat kolem 95 tisíc dolarů. Kdo bude chtít zažít téměř autentický zážitek raketového startu a ve své podstatě drsného letu po vzoru prvních průkopníků, ten dozajista zvolí Lynx, a to nikoli pouze kvůli ceně.

Předpokládaný průběh letu s raketoplánem Lynx

Předpokládaný průběh letu s raketoplánem Lynx

Elon Musk s turisty nepočítá - zatím

Zapomenout nesmíme na úspěšného Elona Muska a jeho společnost SpaceX, která zajišťuje přepravu nákladů na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) svými loděmi Dragon a finišuje s přípravou prvního startu pilotované verze Dragonu. V tomto případě už nejde o lety po balistické dráze, protože rakety Falcon 9 dopravují Dragony na oběžnou dráhu kolem Země.

Elon Musk také nikdy neskrýval zájem vozit do blízkého kosmu turisty, ale třebaže je dnes ze všech soukromníků v naplnění tohoto úkolu nejdále, kosmická turistika se pro Space X zatím spíše vzdaluje. Společnost musí totiž plnit dohodnuté závazky k NASA. A nejen při současné přepravě nákladů, ale především v chystané dopravě posádek NASA na stanici ISS.

Šance pro malé družice

Doprava na oběžnou dráhu je lákavá pro každého, kdo se rozhodl podnikat v kosmické oblasti, a nejen s kosmickou turistikou. Branson plánuje, že by další verze jeho raketového letounu VSS SpaceShipThree mohla dopravovat na oběžnou dráhu malé družice, jejichž starty by financovaly státy, velké průmyslové společnosti i univerzity.

Podobnou možnost by měl nabídnout ve vyšší verzi také raketový letounek Lynx vybavený raketovým urychlovacím stupněm pro družice. Jeff Bezos se rozhodl pro klasiku: plánuje postavit vlastní kosmickou nosnou raketu.

Let plný zážitků

Velký dvojtrupý letadlový nosič WhiteKnightTwo vynese raketový letoun SpaceShipTwo do výše kolem 14 km, odkud letoun s šesti cestujícími a dvěma členy posádky bude pokračovat již samostatně vzhůru do určeného vrcholu dráhy ve výši kolem 104 km. Cestující pak prožijí více než šest minut volnosti v mikrogravitaci.

Odpojení SpaceShip od nosného letounu

Odpojení SpaceShip od nosného letounu

Bude to zážitek jako u prvních odvážlivců Alana Sheparda a Virgila Grissoma, kteří v roce 1961 letěli v kabinách Mercury pomocí rakety Redstone rovněž po balistické dráze, byť tehdy samozřejmě za mnohem riskantnějších podmínek krajního nepohodlí a fyzického i psychického vypětí.

Letoun SpaceShipTwo futuristických tvarů má v trupu dostatek kulatých okének, aby si cestující užili pohled na zakulacený obzor Země. Letenky si rezervovala řada známých osobností, například Lady Gaga, Katy Perry, Tom Hanks a další, a tudíž je zájem nejen o místo u okna, ale také o místa vedle některé z těchto osobností.

Takové letenky jdou do dražby. Například místo vedle Leonarda DiCapria bylo vydraženo za částku kolem milionu dolarů. Budiž pořadatelům ke cti, že příjmy z takových dražeb (a uskutečnilo se už několik) jdou vždy na veřejně prospěšné účely.

Autor:







De´Longhi ETAM 36.365 MDe´Longhi ETAM 36.365 M

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.