Virtuální 3D šachovnice přinesla Kasparovovi remízu

  • 32
Další klání mezi strojem a člověkem na 64 polích začalo tento týden. Proti velmistru šachové hry byl postaven počítačový systém Fritz, který je doplněn o schopnosti prostorového zobrazování. První zápas ze čtyř skončil remízou.
Šachy jsou označovány za hru králů a jejich historie sahá až do šestého století před naším letopočtem. Tehdy byla v Indii popsána hra čtyř hráčů s názvem Čaturanga, která se hrála na 64 polích s 5 různými kameny. V 16. století našeho letopočtu se pravidla hry v šachy ustálila v současné podobě.

Člověk versus stroj

Po prvních šachových programech, které umožnily člověku hrát proti neživému systému, se poměrně rychle ujaly samostatné šachové stroje. Ty byly většinou vybaveny šachovnicí i figurkami a dalo se s nimi na rozdíl od tehdejších počítačů cestovat. Nároky na šachové systémy se však zvyšovaly a zároveň přišla éra přenosných PC a hracích konzolí. Jednoduché šachové stroje začaly z trhu pomalu mizet.

Nyní asi většina hráčů sáhne po některém z šachových počítačových programů, jehož funkce jsou již vysoce sofistikované. Právě jeden takový program s označením X3D Fritz byl postaven proti nejznámějšímu šachistovi současnosti Garry Kasparovovi.

Virtuální šachovnice

I když bylo takových zápasů mezi živým šachovým velmistrem a počítačem odehráno poměrně mnoho, tento se liší přinejmenším způsobem ovládání. Systém X3D Fritz se totiž skládá ze tří částí. Tou první je samotný šachový program Fritz, který je nainstalován na systému, jenž mu umožňuje vytvořit milión tahů v jedné sekundě. Dalším prvkem je program na rozpoznávání řeči, pomocí něhož může Kasparov program ovládat.

Garry Kasparov hraje šachy s programem X3D Fritz 

Možná nejzajímavější částí X3D Fritze je zobrazovací systém. Jeho úkolem je vytvořit co nejdokonalejší prostorovou iluzi šachovnice s figurkami. Ta se má jakoby vznášet ve vzduchu mezi monitorem počítače a hráčem. K tomuto 3D zobrazení je využita technika stereoskopie, která vyžaduje, aby měl uživatel nasazeny speciální brýle. Jejich funkce spočívá ve velice rychlém zakrývání jednoho nebo druhého oka v okamžiku, kdy monitor vysílá obraz vytvořený speciálně pro levé a následně pravé oko.

První hra, první remíza

Kasparov je ostříleným bojovníkem proti počítačovým protivníkům, i když nerad vzpomíná na jeden zápas z roku 1997. Tehdy byl systémem IBM s označením Deep Blue potupně poražen v necelých dvaceti tazích. Přitom rok před tím nad předchozí verzí tohoto programu vyhrál. Naposledy se šachový velmistr utkal v samostatném zápase s počítačem v tomto roce. Zápas skončil remízou.

Současný čtyřkolový zápas se odehrává v newyorském Atletickém klubu. Po úterním mači se druhé kolo odehraje tento den a třetí je naplánováno na neděli 16. listopadu. Konečné rozuzlení padne v úterý 18. listopadu. Pokud Kasparov vyhraje, získá 200 000 USD, při konečné remíze bere 175 000 USD a v případě prohry si odnese „pouhých“ 150 000 amerických dolarů.

Úterní šachový souboj trval 3 hodiny a 20 minut. V třicátém sedmém tahu si pak soupeři odnesli půl bodu, poté, co se dohodli na remíze.

Online přenosy, rozbory a další informace jsou připraveny na těchto stránkách.