Podařilo se oživit 30 000 let starý obří virus

13:13aktualizováno  13:13
Zmrazen v hluboké vrstvě sibiřského permafrostu čekal virus 30 000 let, než jej francouzští badatelé objevili a znovu přivedli k životu.

Třicet tisíc let starý vir znovu ožil v laboratoři. | foto: CNRS-AMU

Byť to zní jako začátek nějakého béčkového katastrofického či hororového snímku, jedná o čistě věděcký experiment. Byl popsán v americkém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Virus, který dostal jméno Pithovirus sibericum, se našel ve vzorku odebraném z hloubky 30 metrů pod trvale zamrzlou půdou pobřežní tundry na Čukotce nedaleko Východosibiřského moře. Průměrné roční teploty se zde pohybují kolem 13 stupňů Celsia pod nulou.

Tým virus rozmrazil a sledoval, jak se množí v kultuře v Petriho misce, kde napadl jednoduchý jednobuněčný organismus amébu. Pro lidský organismus je neškodný. Na druhé straně ale vědci varují před skrytými hrozbami. Tímto pokusem prokázali, že viry mohou přežít v permafrostu po velmi dlouhou dobu a pak se "probudit k životu".

"Rozmrazování permafrostu  v důsledku globálního oteplování nebo působení průmyslu v polárních oblastech může v budoucnu přinést hrozby pro zdraví lidí nebo zvířat," uzavírají shrnutí své práce badatelé.

"Je to poprvé, co jsme viděli virus, který je po tak dlouhé době stále infekční," řekl podle BBC spoluautor studie profesor Jean-Michel Claverie, z Národního střediska vědeckého výzkumu (CNRS) na francouzské univerzitě v Aix-Marseille.

Jako příklad uvedl vir pravých neštovic, který byl oficiálně vymýcen před 30 lety. "Pokud by se zjistilo, že viry pravých neštovic přežívají stejným způsobem jako tento améba vir, pak neštovice nejsou z této planety zcela vymýceny, pouze z jejího povrchu," řekl Claverie. "Tím, jak pronikáme hlouběji, vzniká možnost, že by se neštovice mohly vrátit a ohrožovat člověka moderní doby," uzavírá vědec.

Samozřejmě neplatí, že všechny viry dokážou tímto způsobem přežít, spíše je pravděpodobné, že jich bude velice málo.

Virus z doby neandrtálců

Vraťme se ale k oživenému viru. Tomu bylo pomocí radiouhlíkového datování stanoveno stáří nejméně 30 000 let. Vědci to odvodili podle vzorku odebrané půdy z rostliny, kde byl vir přítomný. Pochází tedy z doby, kdy se po Zemi proháněli mamuti a neandrtálci a do Evropy začali pronikat první lidé druhu Homo Sapiens.

Objevený virus je veliký asi 1,5 mikrometru (miliontina metru, mikron), takže jej lze pozorovat optickým mikroskopem. Většina současných virů je přitom tak malá, že k jejich podrobnému zkoumání je třeba využít elektronový mikroskop. Zpravidla dosahují velikosti o jeden až dva řády nižší, tedy stovek či desítek nanometrů.

Stromy v určité oblasti mívají velmi podobné rozměry letokruhů. Je to...
Co se dá vyčíst z kusu dřeva. Zvlášť, když je z doby kamenné

Ve Velimi u Kolína archeologové celé roky zachraňují zbytky zhruba sedm tisíc let staré vesnice z doby, kdy se u nás rozšiřovalo zemědělství. Vědci přišli s...  celý článek

Bolid z 10. srpna 1972 byl dobře pozorovatelný i za denního světla.
O bolidu, který zasvítil nad USA, nakonec zjistil nejvíce Čech

Před 45 lety zemskou atmosféru „lízl“ bolid, který na nezvykle dlouho dobu rozsvítil oblohu nad několika státy USA. Nejpodrobněji se mu kupodivu věnoval až...  celý článek

Ilustrační obrázek
Vědecký bulvár: Co by bylo zapotřebí k vyhubení života na Zemi

Jak odolný je život na planetách podobných Zemi vůči nebezpečí z kosmu, se pokouší odhadnout studie tří vědců z Velké Británie. A podle jejich rámcového odhadu...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.