Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští technici vyvinuli dva bezpilotní letouny pro armádu a policii

  16:56aktualizováno  16:56
Bezpilotní letouny Optoelektron a Sokol vznikly ve Vojenském technickém ústavu. Pomohou policii i armádě tam, kde by za normálních okolností bylo nutné nasadit pilotovaný vrtulník.

Pro vzdušný průzkum nebo sledování demonstrací. Tam všude se uplatní bezpilotní letadélka Optoelektron a Sokol. První jmenovaný je menší s hmotností  6,5 kilogramu. Větší Sokol váží zhruba 20 kilogramů, je však vybaven pokročilejší technikou.

Špion do kapsy

kolibřík s kamerou

Bezpilotní letadélko podle vývojářů pro US ARMY.

Cílem projektu vývoje bezpilotních prostředků bylo mimo jiné najít levnou cestu, jak pro účely pozorování ze vzduchu nahradit policejní vrtulník.

"Cena nového vybaveného policejního vrtulníku je asi 100 milionů korun a náklady na letovou hodinu se pohybují v desítkách tisíc korun. Vývoj bezpilotních prostředků kategorie mini je možné uskutečnit do 20 milionů korun a náklady na provoz jsou nepatrné," uvedl ředitel Vojenského technického ústavu Václav Irovský.

Bezpilotní letoun Optoelektron

Bezpilotní letoun Optoelektron

Historie bezpilotních letadel

Touha postavit letadlo bez pilota je téměř stejně stará, jako snaha postavit letadlo s pilotem. Snaha využít bezpilotní letadlo UAV (Unmanned Aerial Vehicle) k útoku na nepřítele není o nic mladší. Snem konstruktérů byla možnost zasáhnout nepřítele kdekoli na světě, aniž by piloti museli nasazovat životy.

Optoelektron je určen k pozorování událostí s masovou účastí veřejnosti, jako jsou demonstrace, koncerty nebo sportovní utkání. Lze ho využít také při přírodních katastrofách, například povodních. Vrtulový letounek lze pustit z ruky nebo vystřelit pomocí gumy. Je poháněn elektromotorem a vybaven kamerou, odkud dokáže přenášet shromážděná data do řídícího střediska.

Větší bezpilotní letoun Sokol má lepší pozorovací prostředky. Jeho nasazení je možné v různých krizových situacích, které požadují sběr obrazových informací z rozsáhlejšího prostoru, uvedla Iva Ruskovská ze společnosti PP Partners, která Vojenský technický ústav zastupuje.

Vojenský technický ústav patří pod společnost LOM Praha a představí oba své nové produkty na slavnostní konferenci uspořádané k 90. výročí založení ústavu ve středu 30. 5. 2012.

Bezpilotní letoun Sokol

Bezpilotní letoun Sokol

Před Sokolem a Optoelektronem byla Sojka

Vojenský technický ústav v letech 1990 až 1995 vyvíjel první bezpilotní letadélko nazvané Sojka III (viz přiložené video). Vyrobeny byly čtyři prototypy a čtyři funkční kusy. Vojenský ústav na stavbě Sojky spolupracoval s Vojenským technickým ústavem maďarské armády v Budapešti a maďarským průmyslem. První úspěšný autonomní let se uskutečnil v roce 1992 na vzdálenost 20 kilometrů na maďarském polygonu Táborfalva. Pro Sojku byl vyvinut autopilot s navigačním systémem na bázi GPS, speciální dvouválcový motor a spolehlivý raketový katapult.

Letoun byl modernizován v letech 2002 až 2008. Nesl označení Sojka – III/TVM. Technici zapracovali na zvýšení letových výkonů letounu v souladu s požadavky NATO na taktický bezpilotní průzkumný prostředek. Byly prodlouženy rádiové dosahy s využitím mobilního retranslátoru, byl zabezpečen digitální přenos obrazu a drak letounu doplněn o výměnný kontejner umožňující nést různé uživatelské vybavení. Přibyla také gyroskopicky stabilizovaná hlavice.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.