Cigaretové špačky konečně našly využití. Vrabci si z nich staví hnízda

aktualizováno
Mexičtí vědci zjistili, že nedopalky cigaret slouží jako účinná desinfekce hnízd vrabců a hýlů. Čeští vrabci se však tento postup nejspíše nenaučili.

PODZIM VRCHOLÍ. Muž krmí vrabce v madridském parku Retiro (24. října 2012) | foto: Sergio Perez Reuters

Při úklidu ulic od nedopalků cigaret pomáhají v hlavním městě Mexika i drobní pěvci. Vrabci a jeden druh hýla (Carpodacus mexicanus) začleňují nevábně páchnoucí zbytky cigaret do svých hnízd. Všimli si toho biologové z tamní univerzity.

Ptáci "špačky" cíleně vyhledávají v koších, zbavují je zbytků tabáku a strhávají z nich papír, aby je pak zabudovali do hnízd, někdy dokonce v desítkách kusů. Téměř určitě to dělají proto, aby tím snížili množství parazitů, kteří s oblibou napadají ptačí mláďata v hnízdech.

Když totiž vědci vrabce napodobili, zjistili, že hnízda postavená s vysokým počtem nedopalků obsahují skutečně výrazně méně parazitů. Pokles byl i přes 90 procent, uvádí studie vydaná v časopise Biology Letters (zdarma dostupná zde a za upozornění děkujeme webu Osel.cz).

Vlastně to není až tak překvapivé, protože ptáci u svých hnízd používají aromatické byliny, zřejmě právě kvůli odhánění parazitů. Asi nemá smysl pochybovat, že nedopalky "voní" ještě o hodně odpudivěji.

Zajímavé však je, že využívání nedopalků je možná pouze mexická specialita. "My jsme si během našeho několikaletého výzkumu vrabčí populace ničeho takového nevšimli," říká Alena Klvaňová z České společnosti ornitologické. Biologové během něj věnovali pozornost i složení hnízd, takže by jim takový detail určitě neměl uniknout.

Možná to mohlo být i tím, že sledování probíhalo ve venkovské krajině u menšího města (Veselí na Lužnicí), takže zvyky tamních vrabců mohou být jiné než u ryze městských populací, říká česká ornitoložka. Ale je také stejně představitelné, že nedopalky v hnízdech se naučila používat jen populace v Mexico City.

Tamní biologové se nyní chystají ověřit přímo v terénu na větší populaci vrabců, jak často ptáci vlastně nedopalky používají. Také by rádi zjistili, jestli látky z nedopalků nepůsobí na mláďata nebo zda nemohou projít stěnou vajíček.

Zatím se však neobávají, že by nový způsob ptačího boje s parazity měl na zdraví většiny ptáků špatný vliv. Vrabci žijí tak krátkou dobu, že se jim za život v těle nestačí shromáždit takové množství nikotinu a dalších škodlivin, které by je mohlo výrazně ohrozit, domnívají se zatím mexičtí biologové podle webu TheScientist.

Chronologická sekvence vývoje geneticky upravených lidských embryí z dílny týmu...
Vědci opravili DNA lidského embrya. Ale „Homo GMO“ zatím nehrozí

Na univerzitě v Oregonu proběhl první americký pokus s úpravou DNA lidského embrya pomocí moderních nástrojů genetického inženýrství. Ale byť výsledky byly...  celý článek

Bolid z 10. srpna 1972 byl dobře pozorovatelný i za denního světla.
O bolidu, který zasvítil nad USA, nakonec zjistil nejvíce Čech

Před 45 lety zemskou atmosféru „lízl“ bolid, který na nezvykle dlouho dobu rozsvítil oblohu nad několika státy USA. Nejpodrobněji se mu kupodivu věnoval až...  celý článek

Sklizeň fazolí v Etiopii.
Proč jsou některé země věčně chudé? Možná proto, že zemědělci leží