Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyjela první porevoluční lokomotiva z Plzně. Může být nejrychlejší na světě

Lokomotiva ŠKODA 109E má větší výkon, než jaký pohání nejrychlejší lokomotivu světa. Jede rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Může být budoucí rekordmankou?
Lokomotiva ŠKODA 109E.

Lokomotiva ŠKODA 109E. | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Krasavice v designu Porsche vyjela včera poprvé před novináře na zkušební kolej. Je to první nově vyvinutá lokomotiva v ČR od roku 1989 a jmenuje se ŠKODA 109E. Zároveň se jedná o první lokomotivu ČD pro komerční provoz s rychlostí 200 kilometrů v hodině.

V této chvíli jsou vyrobeny dva prototypy. Třísystémová lokomotiva pro provoz v šesti středoevropských zemích nejprve projde testováním v areálu Škodovky, poté zamíří na zkušební okruh ve Velimi. Druhý vůz bude vystaven na letošním zářijovém veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. Tam čeká novou lokomotivu slavnostní evropská premiéra.

 Lokomotiva Škoda  Š 109E
Nová lokomotiva Škoda může jet rychlostí 200 kilometrů v hodině

Maximální povolená rychlost pro tento stroj bude 230 km/h. Pro jistotu zopakujme, že v komerčním provozu se počítá "jen" s rychlostí 200 km/h. Nejvyšší výkon lokomotivy je 7,2 MW, běžný je 6,4 MW. Stodevítka má tedy o 800 kW větší maximální výkon, než jaký využívá současná držitelka rekordu pro samostatné lokomotivy (Siemens Taurus ES64U4). Obě lokomotivy spojuje výrobce dvojkolí, nejedna součástka s nápisem Siemens a maximální povolená rychlost. Nabízí se otázka: je to budoucí nejrychlejší lokomotiva světa? 

Lokomotiva Škoda  Š 109E
"Lokomotivu tohoto druhu a těchto parametrů umí udělat jen čtyři nebo pět výrobců na světě a my jsme mezi nimi. Škoda je čtvrtým výrobcem kolejových vozidel na světě, který zvládl technologii elektrické i mechanické části vysoce výkonné lokomotivy s vysokým výkonem podle vlastního know-how,“ uvedl Tomáš Krsek, generální ředitel společnosti ŠKODA TRANSPORTATION. České dráhy ji povedou pod označením 380. ČD objednaly celkem 20 lokomotiv ŠKODA 109E.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Nová lokomotiva bude vozit vlaky osobní přepravy na tratích koridorů v Česku, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. V těchto zemích umožní plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, nebo 15 kV/16,7 Hz, případně se stejnosměrným napětím 3 kV. Bez časových ztrát tak projede trasu například z Berlína přes Prahu až do Vídně. Právě na těchto tratích spojujících Česko s Německem a Rakouskem se předpokládají největší výkony nové lokomotivy.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Lokomotiva je přizpůsobena všem specifikům tratí ve středoevropských zemích, které se mohou dílčím způsobem lišit od podmínek v jiných částech Evropy. ŠKODA 109E vyhovuje provozu na tratích s přísnými limity rušení, umožňuje dynamické brzdění na všech napájecích systémech a je vhodná k provozu na obloukovitých tratích.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Pracoviště pro strojvůdce nebylo možné fotografovat. Součástí jeho vybavení je i umyvadlo s tekoucí vodou, mikrovlnná trouba a chladnička, skříň na osobní věci a oděvy. Dále obsahuje počítačové řízení lokomotivy, které umožňuje ve spolupráci se systémy CRV a AVV vícenásobné vedení vlaku z jednoho stanoviště lokomotivy, popřípadě z řídicího vozu vlakové soupravy. Pro tuzemskou produkci je typický joystick, kterým se ovládá jízda vpřed i zastavování. Toto řešení není uplatněno nikde jinde na světě. Řešení si mašinfírové pochvalují.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Kabina byla v průběhu vývoje představena zástupcům železničních odborových svazů, aby konstruktéři mohli reagovat na jejich zkušenosti a připomínky. Strojvůdci si mohli vyzkoušet simulátor ovládání tohoto pracoviště a výhled z vozu. 

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Skelet vozu absolvoval statickou zkoušku podle evropských předpisů TSI. V konstrukci nové lokomotivy se uplatnilo několik ojedinělých konstrukčních řešení chráněných evropskými patenty. Konstrukce skříně lokomotivy je značně odolná čelnímu nárazu do překážky na kolejích.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Součástí kabiny strojvůdce jsou deformační zóny, které mají za úkol pohltit velké množství energie při případné kolizi. Při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun zůstane kolem strojvůdce nepoškozený a nedeformovaný prostor. Navíc je možné lokomotivu relativně jednoduše opravit výměnou deformačních dílů. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Pohon lokomotivy zajišťují čtyři trakční motory, dvě měničové skříně a trakční transformátor. Jeho návrh obsahuje originální technická řešení. Nové asynchronní motory jsou ze sesterské společnosti ŠKODA ELECTRIC s vinutím do dvojité hvězdy. Jeden má výkon 1 700 kW. Dohromady disponují jmenovitým výkonem 6,4 MW (maximální 7,2 MW). Podvozek má dvojité odpružení, jehož část vidíte na fotografii.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Zejména u kolejových vozidel platí pravidlo, že se stroj sice může rozjet, ale zastavit musí. Ke zpomalení slouží elektromagnetická brzda, jejíž účinek posilují dva typy brzd. Kotoučové brzy, jejichž kotouč je přimontován přímo na kola dvojkolí (na fotografii), a tradiční špalíkové brzdy. Na záběru vidíte také trysku pískovače. 

Při výrobě lokomotivy se uplatnily moderní materiály podobné těm, jaké se používají u vozů formule 1. Zmíněné brzdy jsou vybaveny hliníkovými kotouči, stejně jako u současných špičkových soutěžních automobilů. Jejich využití výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti vozidla a snižuje namáhání trati.

Lokomotiva Škoda  Š 109E

Škodovka nechala novináře nahlédnout pod pokličku jen zvenčí. Světlomety obsahují technologie typické pro drahá osobní auta, na první pohled zaujmou vysoce svítivé LED diody. Stodevítka z nich má denní světla, která se mohou změnit na červená koncová.

Lokomotiva Škoda  Š 109E Lokomotiva Škoda  Š 109E
Lokomotiva 109E bude homologována v šesti evropských státech. Proto obsahuje snímače zabezpečovacích systémů ze zemí, po jejichž kolejích se bude pohybovat. Na fotografiích vidíte zleva snímač německého systému a následuje čidlo pro polskou železniční síť.

Škodovka odpovídá nově zaváděným evropským normám TSI  ve vybavení komponenty předepsanými normami TSI. Normy TSI vznikly v EU proto, aby vytvořily jednotný evropský přístup k otázkám bezpečnosti železniční kolejové dopravy při vývoji a výrobě rychlostních elektrických lokomotiv. Je také připravena pro nový jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Chybí vám na lokomotivě zrcátka? Součástí vybavení řídicího pracoviště jsou displeje pro čtyři kamery vnějšího kamerového systému a budou zde i monitory zabezpečovacího systému ETCS. Lokomotiva je vybavena zařízením GSM–R, které umožňuje strojvedoucímu komunikaci mezi lokomotivou a depem.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Nakonec vám ještě ukážeme snímač rychlosti.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 14 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 44 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...