Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyjela první porevoluční lokomotiva z Plzně. Může být nejrychlejší na světě

Lokomotiva ŠKODA 109E má větší výkon, než jaký pohání nejrychlejší lokomotivu světa. Jede rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Může být budoucí rekordmankou?
Lokomotiva ŠKODA 109E.

Lokomotiva ŠKODA 109E. | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Krasavice v designu Porsche vyjela včera poprvé před novináře na zkušební kolej. Je to první nově vyvinutá lokomotiva v ČR od roku 1989 a jmenuje se ŠKODA 109E. Zároveň se jedná o první lokomotivu ČD pro komerční provoz s rychlostí 200 kilometrů v hodině.

V této chvíli jsou vyrobeny dva prototypy. Třísystémová lokomotiva pro provoz v šesti středoevropských zemích nejprve projde testováním v areálu Škodovky, poté zamíří na zkušební okruh ve Velimi. Druhý vůz bude vystaven na letošním zářijovém veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. Tam čeká novou lokomotivu slavnostní evropská premiéra.

 Lokomotiva Škoda  Š 109E
Nová lokomotiva Škoda může jet rychlostí 200 kilometrů v hodině

Maximální povolená rychlost pro tento stroj bude 230 km/h. Pro jistotu zopakujme, že v komerčním provozu se počítá "jen" s rychlostí 200 km/h. Nejvyšší výkon lokomotivy je 7,2 MW, běžný je 6,4 MW. Stodevítka má tedy o 800 kW větší maximální výkon, než jaký využívá současná držitelka rekordu pro samostatné lokomotivy (Siemens Taurus ES64U4). Obě lokomotivy spojuje výrobce dvojkolí, nejedna součástka s nápisem Siemens a maximální povolená rychlost. Nabízí se otázka: je to budoucí nejrychlejší lokomotiva světa? 

Lokomotiva Škoda  Š 109E
"Lokomotivu tohoto druhu a těchto parametrů umí udělat jen čtyři nebo pět výrobců na světě a my jsme mezi nimi. Škoda je čtvrtým výrobcem kolejových vozidel na světě, který zvládl technologii elektrické i mechanické části vysoce výkonné lokomotivy s vysokým výkonem podle vlastního know-how,“ uvedl Tomáš Krsek, generální ředitel společnosti ŠKODA TRANSPORTATION. České dráhy ji povedou pod označením 380. ČD objednaly celkem 20 lokomotiv ŠKODA 109E.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Nová lokomotiva bude vozit vlaky osobní přepravy na tratích koridorů v Česku, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. V těchto zemích umožní plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, nebo 15 kV/16,7 Hz, případně se stejnosměrným napětím 3 kV. Bez časových ztrát tak projede trasu například z Berlína přes Prahu až do Vídně. Právě na těchto tratích spojujících Česko s Německem a Rakouskem se předpokládají největší výkony nové lokomotivy.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Lokomotiva je přizpůsobena všem specifikům tratí ve středoevropských zemích, které se mohou dílčím způsobem lišit od podmínek v jiných částech Evropy. ŠKODA 109E vyhovuje provozu na tratích s přísnými limity rušení, umožňuje dynamické brzdění na všech napájecích systémech a je vhodná k provozu na obloukovitých tratích.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Pracoviště pro strojvůdce nebylo možné fotografovat. Součástí jeho vybavení je i umyvadlo s tekoucí vodou, mikrovlnná trouba a chladnička, skříň na osobní věci a oděvy. Dále obsahuje počítačové řízení lokomotivy, které umožňuje ve spolupráci se systémy CRV a AVV vícenásobné vedení vlaku z jednoho stanoviště lokomotivy, popřípadě z řídicího vozu vlakové soupravy. Pro tuzemskou produkci je typický joystick, kterým se ovládá jízda vpřed i zastavování. Toto řešení není uplatněno nikde jinde na světě. Řešení si mašinfírové pochvalují.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Kabina byla v průběhu vývoje představena zástupcům železničních odborových svazů, aby konstruktéři mohli reagovat na jejich zkušenosti a připomínky. Strojvůdci si mohli vyzkoušet simulátor ovládání tohoto pracoviště a výhled z vozu. 

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Skelet vozu absolvoval statickou zkoušku podle evropských předpisů TSI. V konstrukci nové lokomotivy se uplatnilo několik ojedinělých konstrukčních řešení chráněných evropskými patenty. Konstrukce skříně lokomotivy je značně odolná čelnímu nárazu do překážky na kolejích.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Součástí kabiny strojvůdce jsou deformační zóny, které mají za úkol pohltit velké množství energie při případné kolizi. Při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun zůstane kolem strojvůdce nepoškozený a nedeformovaný prostor. Navíc je možné lokomotivu relativně jednoduše opravit výměnou deformačních dílů. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Pohon lokomotivy zajišťují čtyři trakční motory, dvě měničové skříně a trakční transformátor. Jeho návrh obsahuje originální technická řešení. Nové asynchronní motory jsou ze sesterské společnosti ŠKODA ELECTRIC s vinutím do dvojité hvězdy. Jeden má výkon 1 700 kW. Dohromady disponují jmenovitým výkonem 6,4 MW (maximální 7,2 MW). Podvozek má dvojité odpružení, jehož část vidíte na fotografii.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Zejména u kolejových vozidel platí pravidlo, že se stroj sice může rozjet, ale zastavit musí. Ke zpomalení slouží elektromagnetická brzda, jejíž účinek posilují dva typy brzd. Kotoučové brzy, jejichž kotouč je přimontován přímo na kola dvojkolí (na fotografii), a tradiční špalíkové brzdy. Na záběru vidíte také trysku pískovače. 

Při výrobě lokomotivy se uplatnily moderní materiály podobné těm, jaké se používají u vozů formule 1. Zmíněné brzdy jsou vybaveny hliníkovými kotouči, stejně jako u současných špičkových soutěžních automobilů. Jejich využití výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti vozidla a snižuje namáhání trati.

Lokomotiva Škoda  Š 109E

Škodovka nechala novináře nahlédnout pod pokličku jen zvenčí. Světlomety obsahují technologie typické pro drahá osobní auta, na první pohled zaujmou vysoce svítivé LED diody. Stodevítka z nich má denní světla, která se mohou změnit na červená koncová.

Lokomotiva Škoda  Š 109E Lokomotiva Škoda  Š 109E
Lokomotiva 109E bude homologována v šesti evropských státech. Proto obsahuje snímače zabezpečovacích systémů ze zemí, po jejichž kolejích se bude pohybovat. Na fotografiích vidíte zleva snímač německého systému a následuje čidlo pro polskou železniční síť.

Škodovka odpovídá nově zaváděným evropským normám TSI  ve vybavení komponenty předepsanými normami TSI. Normy TSI vznikly v EU proto, aby vytvořily jednotný evropský přístup k otázkám bezpečnosti železniční kolejové dopravy při vývoji a výrobě rychlostních elektrických lokomotiv. Je také připravena pro nový jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Chybí vám na lokomotivě zrcátka? Součástí vybavení řídicího pracoviště jsou displeje pro čtyři kamery vnějšího kamerového systému a budou zde i monitory zabezpečovacího systému ETCS. Lokomotiva je vybavena zařízením GSM–R, které umožňuje strojvedoucímu komunikaci mezi lokomotivou a depem.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Nakonec vám ještě ukážeme snímač rychlosti.

  • Nejčtenější

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 9 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 21 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...