Krasavice v designu Porsche vyjela včera poprvé před novináře na zkušební kolej. Je to první nově vyvinutá lokomotiva v ČR od roku 1989 a jmenuje se ŠKODA 109E. Zároveň se jedná o první lokomotivu ČD pro komerční provoz s rychlostí 200 kilometrů v hodině.
V této chvíli jsou vyrobeny dva prototypy. Třísystémová lokomotiva pro provoz v šesti středoevropských zemích nejprve projde testováním v areálu Škodovky, poté zamíří na zkušební okruh ve Velimi. Druhý vůz bude vystaven na letošním zářijovém veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. Tam čeká novou lokomotivu slavnostní evropská premiéra.
Nová lokomotiva Škoda může jet rychlostí 200 kilometrů v hodině |
Maximální povolená rychlost pro tento stroj bude 230 km/h. Pro jistotu zopakujme, že v komerčním provozu se počítá "jen" s rychlostí 200 km/h. Nejvyšší výkon lokomotivy je 7,2 MW, běžný je 6,4 MW. Stodevítka má tedy o 800 kW větší maximální výkon, než jaký využívá současná držitelka rekordu pro samostatné lokomotivy (Siemens Taurus ES64U4). Obě lokomotivy spojuje výrobce dvojkolí, nejedna součástka s nápisem Siemens a maximální povolená rychlost. Nabízí se otázka: je to budoucí nejrychlejší lokomotiva světa?
"Lokomotivu tohoto druhu a těchto parametrů umí udělat jen čtyři nebo pět výrobců na světě a my jsme mezi nimi. Škoda je čtvrtým výrobcem kolejových vozidel na světě, který zvládl technologii elektrické i mechanické části vysoce výkonné lokomotivy s vysokým výkonem podle vlastního know-how,“ uvedl Tomáš Krsek, generální ředitel společnosti ŠKODA TRANSPORTATION. České dráhy ji povedou pod označením 380. ČD objednaly celkem 20 lokomotiv ŠKODA 109E.
Nová lokomotiva bude vozit vlaky osobní přepravy na tratích koridorů v Česku, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. V těchto zemích umožní plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, nebo 15 kV/16,7 Hz, případně se stejnosměrným napětím 3 kV. Bez časových ztrát tak projede trasu například z Berlína přes Prahu až do Vídně. Právě na těchto tratích spojujících Česko s Německem a Rakouskem se předpokládají největší výkony nové lokomotivy.
Lokomotiva je přizpůsobena všem specifikům tratí ve středoevropských zemích, které se mohou dílčím způsobem lišit od podmínek v jiných částech Evropy. ŠKODA 109E vyhovuje provozu na tratích s přísnými limity rušení, umožňuje dynamické brzdění na všech napájecích systémech a je vhodná k provozu na obloukovitých tratích.
Pracoviště pro strojvůdce nebylo možné fotografovat. Součástí jeho vybavení je i umyvadlo s tekoucí vodou, mikrovlnná trouba a chladnička, skříň na osobní věci a oděvy. Dále obsahuje počítačové řízení lokomotivy, které umožňuje ve spolupráci se systémy CRV a AVV vícenásobné vedení vlaku z jednoho stanoviště lokomotivy, popřípadě z řídicího vozu vlakové soupravy. Pro tuzemskou produkci je typický joystick, kterým se ovládá jízda vpřed i zastavování. Toto řešení není uplatněno nikde jinde na světě. Řešení si mašinfírové pochvalují.
Kabina byla v průběhu vývoje představena zástupcům železničních odborových svazů, aby konstruktéři mohli reagovat na jejich zkušenosti a připomínky. Strojvůdci si mohli vyzkoušet simulátor ovládání tohoto pracoviště a výhled z vozu.
Skelet vozu absolvoval statickou zkoušku podle evropských předpisů TSI. V konstrukci nové lokomotivy se uplatnilo několik ojedinělých konstrukčních řešení chráněných evropskými patenty. Konstrukce skříně lokomotivy je značně odolná čelnímu nárazu do překážky na kolejích.
Součástí kabiny strojvůdce jsou deformační zóny, které mají za úkol pohltit velké množství energie při případné kolizi. Při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun zůstane kolem strojvůdce nepoškozený a nedeformovaný prostor. Navíc je možné lokomotivu relativně jednoduše opravit výměnou deformačních dílů. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou.
Pohon lokomotivy zajišťují čtyři trakční motory, dvě měničové skříně a trakční transformátor. Jeho návrh obsahuje originální technická řešení. Nové asynchronní motory jsou ze sesterské společnosti ŠKODA ELECTRIC s vinutím do dvojité hvězdy. Jeden má výkon 1 700 kW. Dohromady disponují jmenovitým výkonem 6,4 MW (maximální 7,2 MW). Podvozek má dvojité odpružení, jehož část vidíte na fotografii.
Zejména u kolejových vozidel platí pravidlo, že se stroj sice může rozjet, ale zastavit musí. Ke zpomalení slouží elektromagnetická brzda, jejíž účinek posilují dva typy brzd. Kotoučové brzy, jejichž kotouč je přimontován přímo na kola dvojkolí (na fotografii), a tradiční špalíkové brzdy. Na záběru vidíte také trysku pískovače.
Škodovka nechala novináře nahlédnout pod pokličku jen zvenčí. Světlomety obsahují technologie typické pro drahá osobní auta, na první pohled zaujmou vysoce svítivé LED diody. Stodevítka z nich má denní světla, která se mohou změnit na červená koncová.
Lokomotiva 109E bude homologována v šesti evropských státech. Proto obsahuje snímače zabezpečovacích systémů ze zemí, po jejichž kolejích se bude pohybovat. Na fotografiích vidíte zleva snímač německého systému a následuje čidlo pro polskou železniční síť.
Škodovka odpovídá nově zaváděným evropským normám TSI ve vybavení komponenty předepsanými normami TSI. Normy TSI vznikly v EU proto, aby vytvořily jednotný evropský přístup k otázkám bezpečnosti železniční kolejové dopravy při vývoji a výrobě rychlostních elektrických lokomotiv. Je také připravena pro nový jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS.
Chybí vám na lokomotivě zrcátka? Součástí vybavení řídicího pracoviště jsou displeje pro čtyři kamery vnějšího kamerového systému a budou zde i monitory zabezpečovacího systému ETCS. Lokomotiva je vybavena zařízením GSM–R, které umožňuje strojvedoucímu komunikaci mezi lokomotivou a depem.