Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vyjela první porevoluční lokomotiva z Plzně. Může být nejrychlejší na světě

Lokomotiva ŠKODA 109E má větší výkon, než jaký pohání nejrychlejší lokomotivu světa. Jede rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Může být budoucí rekordmankou?
Lokomotiva ŠKODA 109E.

Lokomotiva ŠKODA 109E. | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Krasavice v designu Porsche vyjela včera poprvé před novináře na zkušební kolej. Je to první nově vyvinutá lokomotiva v ČR od roku 1989 a jmenuje se ŠKODA 109E. Zároveň se jedná o první lokomotivu ČD pro komerční provoz s rychlostí 200 kilometrů v hodině.

V této chvíli jsou vyrobeny dva prototypy. Třísystémová lokomotiva pro provoz v šesti středoevropských zemích nejprve projde testováním v areálu Škodovky, poté zamíří na zkušební okruh ve Velimi. Druhý vůz bude vystaven na letošním zářijovém veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. Tam čeká novou lokomotivu slavnostní evropská premiéra.

 Lokomotiva Škoda  Š 109E
Nová lokomotiva Škoda může jet rychlostí 200 kilometrů v hodině

Maximální povolená rychlost pro tento stroj bude 230 km/h. Pro jistotu zopakujme, že v komerčním provozu se počítá "jen" s rychlostí 200 km/h. Nejvyšší výkon lokomotivy je 7,2 MW, běžný je 6,4 MW. Stodevítka má tedy o 800 kW větší maximální výkon, než jaký využívá současná držitelka rekordu pro samostatné lokomotivy (Siemens Taurus ES64U4). Obě lokomotivy spojuje výrobce dvojkolí, nejedna součástka s nápisem Siemens a maximální povolená rychlost. Nabízí se otázka: je to budoucí nejrychlejší lokomotiva světa? 

Lokomotiva Škoda  Š 109E
"Lokomotivu tohoto druhu a těchto parametrů umí udělat jen čtyři nebo pět výrobců na světě a my jsme mezi nimi. Škoda je čtvrtým výrobcem kolejových vozidel na světě, který zvládl technologii elektrické i mechanické části vysoce výkonné lokomotivy s vysokým výkonem podle vlastního know-how,“ uvedl Tomáš Krsek, generální ředitel společnosti ŠKODA TRANSPORTATION. České dráhy ji povedou pod označením 380. ČD objednaly celkem 20 lokomotiv ŠKODA 109E.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Nová lokomotiva bude vozit vlaky osobní přepravy na tratích koridorů v Česku, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. V těchto zemích umožní plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, nebo 15 kV/16,7 Hz, případně se stejnosměrným napětím 3 kV. Bez časových ztrát tak projede trasu například z Berlína přes Prahu až do Vídně. Právě na těchto tratích spojujících Česko s Německem a Rakouskem se předpokládají největší výkony nové lokomotivy.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Lokomotiva je přizpůsobena všem specifikům tratí ve středoevropských zemích, které se mohou dílčím způsobem lišit od podmínek v jiných částech Evropy. ŠKODA 109E vyhovuje provozu na tratích s přísnými limity rušení, umožňuje dynamické brzdění na všech napájecích systémech a je vhodná k provozu na obloukovitých tratích.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Pracoviště pro strojvůdce nebylo možné fotografovat. Součástí jeho vybavení je i umyvadlo s tekoucí vodou, mikrovlnná trouba a chladnička, skříň na osobní věci a oděvy. Dále obsahuje počítačové řízení lokomotivy, které umožňuje ve spolupráci se systémy CRV a AVV vícenásobné vedení vlaku z jednoho stanoviště lokomotivy, popřípadě z řídicího vozu vlakové soupravy. Pro tuzemskou produkci je typický joystick, kterým se ovládá jízda vpřed i zastavování. Toto řešení není uplatněno nikde jinde na světě. Řešení si mašinfírové pochvalují.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Kabina byla v průběhu vývoje představena zástupcům železničních odborových svazů, aby konstruktéři mohli reagovat na jejich zkušenosti a připomínky. Strojvůdci si mohli vyzkoušet simulátor ovládání tohoto pracoviště a výhled z vozu. 

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Skelet vozu absolvoval statickou zkoušku podle evropských předpisů TSI. V konstrukci nové lokomotivy se uplatnilo několik ojedinělých konstrukčních řešení chráněných evropskými patenty. Konstrukce skříně lokomotivy je značně odolná čelnímu nárazu do překážky na kolejích.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Součástí kabiny strojvůdce jsou deformační zóny, které mají za úkol pohltit velké množství energie při případné kolizi. Při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun zůstane kolem strojvůdce nepoškozený a nedeformovaný prostor. Navíc je možné lokomotivu relativně jednoduše opravit výměnou deformačních dílů. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Pohon lokomotivy zajišťují čtyři trakční motory, dvě měničové skříně a trakční transformátor. Jeho návrh obsahuje originální technická řešení. Nové asynchronní motory jsou ze sesterské společnosti ŠKODA ELECTRIC s vinutím do dvojité hvězdy. Jeden má výkon 1 700 kW. Dohromady disponují jmenovitým výkonem 6,4 MW (maximální 7,2 MW). Podvozek má dvojité odpružení, jehož část vidíte na fotografii.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Zejména u kolejových vozidel platí pravidlo, že se stroj sice může rozjet, ale zastavit musí. Ke zpomalení slouží elektromagnetická brzda, jejíž účinek posilují dva typy brzd. Kotoučové brzy, jejichž kotouč je přimontován přímo na kola dvojkolí (na fotografii), a tradiční špalíkové brzdy. Na záběru vidíte také trysku pískovače. 

Při výrobě lokomotivy se uplatnily moderní materiály podobné těm, jaké se používají u vozů formule 1. Zmíněné brzdy jsou vybaveny hliníkovými kotouči, stejně jako u současných špičkových soutěžních automobilů. Jejich využití výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti vozidla a snižuje namáhání trati.

Lokomotiva Škoda  Š 109E

Škodovka nechala novináře nahlédnout pod pokličku jen zvenčí. Světlomety obsahují technologie typické pro drahá osobní auta, na první pohled zaujmou vysoce svítivé LED diody. Stodevítka z nich má denní světla, která se mohou změnit na červená koncová.

Lokomotiva Škoda  Š 109E Lokomotiva Škoda  Š 109E
Lokomotiva 109E bude homologována v šesti evropských státech. Proto obsahuje snímače zabezpečovacích systémů ze zemí, po jejichž kolejích se bude pohybovat. Na fotografiích vidíte zleva snímač německého systému a následuje čidlo pro polskou železniční síť.

Škodovka odpovídá nově zaváděným evropským normám TSI  ve vybavení komponenty předepsanými normami TSI. Normy TSI vznikly v EU proto, aby vytvořily jednotný evropský přístup k otázkám bezpečnosti železniční kolejové dopravy při vývoji a výrobě rychlostních elektrických lokomotiv. Je také připravena pro nový jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Chybí vám na lokomotivě zrcátka? Součástí vybavení řídicího pracoviště jsou displeje pro čtyři kamery vnějšího kamerového systému a budou zde i monitory zabezpečovacího systému ETCS. Lokomotiva je vybavena zařízením GSM–R, které umožňuje strojvedoucímu komunikaci mezi lokomotivou a depem.

Lokomotiva Škoda  Š 109E
Nakonec vám ještě ukážeme snímač rychlosti.

  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 133 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 15 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 3 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 37 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi nejsou příspěvky

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

Do Evropy konečně přichází významný konkurent ChatGPT. AI se jménem Claude

v diskusi jsou 3 příspěvky

14. května 2024  15:39

Už i v Česku si budou moct uživatelé vyzkoušet generativní umělou inteligenci vyvinutou startupem...

Autor „Krtečka“ i „Řeckých bájí“ Eduard Petiška se narodil před 100 lety

v diskusi jsou 2 příspěvky

14. května 2024

Před 100 lety, 14. května 1924, se narodil spisovatel Eduard Petiška, autor Starých řeckých bájí a...

Nezneužívá někdo webkameru či mikrofon vašeho PC? Jak to zkontrolovat

v diskusi je 1 příspěvek

14. května 2024

Premium To, že webová kamera a mikrofon v počítači mohou sloužit nejen k účelům, pro které byly vytvořeny,...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...