Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Jak otočit vagon plný uhlí vzhůru nohama

aktualizováno 
Nejmladší česká elektrárna ve Chvaleticích má proti jiným elektrárnám jednu zvláštnost. Pracuje tu zařízení, které dokáže otočit a vysypat železniční vagon jako dětskou hračku.

Vzít, otočit, vysypat, postavit znovu na koleje. S modelářskou železnicí nic neobvyklého, ale se skutečným vagonem, to je něco jiného. Jeden takový „rotační výklopník“ pracuje v polabské nížině, ve chvaletické elektrárně.

Výklopník se stavěl v letech 1992 až 1995, tedy v době, kdy se v Chvaleticích hledala náhrada k tehdejší dopravě uhlí po vodě, která se přestávala vyplácet. Volba padla na železnici, ale bylo samozřejmě nutné vybudovat nutnou infrastrukturu, včetně systému vykládky. Na jiných českých elektrárnách se používá systém vykládání na roštech. Při něm vozy (používají se na samovýsypné „wapky“) zajedou nad otevřený rošt, otevřou se a uhlí z nich propadne roštem na dopravník.

Ve Chvaleticích se ale rozhodli nakonec pro jiný systém, hydraulický výklopník od polské firmy Famak. Nejlépe je jeho funkce vidět na videu, ale princip je úplně prostý: vagon najede do výklopníku, hydraulika ho přidrží na koleji a pak se celá kolej otočí vzhůru nohama – přesněji o 170 stupňů. O vykládku uhlí se pak postará gravitace, jen je zapotřebí náklad kropit vodou, aby se snížila prašnost.

Každý vůz obsahuje zhruba 52 tun uhlí a jeho „vysypání“ trvá zhruba tři a půl minut. Uhlí přichází do elektrárny tempem zhruba sedmi vlakových souprav denně, každá standardně po 30 vozech, a za den tak po železnici připutuje zhruba 11 tisíc tun paliva. Výklopník pracuje většinu dne, protože vykládka každého ze sedmi vlaků trvá se vším všudy zhruba dvě až dvě a půl hodiny.

Chvaletice a uhlí

Elektrárna Chvaletice je nejmladší hnědouhelná elektrárna se čtyřmi bloky - každý o výkonu 200 MW. Při maximální výrobě může dodávat zhruba čtyři terawatthodiny elektřiny ročně, což je zhruba sedm procent české spotřeby energie. Uhlí spalované v elektrárně Chvaletice se dlouhodobě vozí ze severních Čech.

Elektrárnu vlastnila společnost ČEZ, která měla původně v plánu v roce 2015 ukončit její provoz. V roce 2013 ovšem elektrárnu prodala společnosti Severní energetická, tedy bývalým podílníkům ve skupině Czech Coal Pavla Tykače (cena činila 4,12 mld. korun, ale kontrakt byl poněkud složitější a byl součástí větší dohody). Vlastníkem je tak dnes společnost Severní energetická, kterou ovládají Tykačovi dlouholetí spolupracovníci Jan Dienstl a Tomáš Fohler. Firma zároveň provozuje i lom ČSA, odkud pochází uhlí spalované ve Chvaleticích.

Není žádným tajemstvím, že firma usiluje a bude usilovat o prolomení těžebních limitů. Před limity totiž v lomu ČSA neleží dost uhlí na to, aby se využila celá životnost elektrárny, hlavně v případě nějaké větší rekonstrukce (více zde). Bez prolomení limitů se investice majitelům Severní energetické bude vracet podstatně hůře než v případě opačném.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.