Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Železničáři dostali vyprošťovací tank. Za hodinu spálí 500 litrů nafty

  11:11aktualizováno  11:11
Armádní vyprošťovací tanky, které nyní dostávají železničáři, by dokázaly při práci na bojišti ochránit celé posádky i před zbraněmi hromadného ničení. Nově vytahují na násep těžké lokomotivy.

Drážní hasiči ve čtvrtek převzali z opravy "nový" vyprošťovací tank TV 72B. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v roce 2012 získala celkem dva tyto stroje od armády.

Fotogalerie

Před opravou je využila k tréninku a skládání řidičských oprávnění. Nová technika nahradí starší, méně výkonný typ VT 55. Na opravu obou strojů byly vyhrazeny zhruba 2 miliony korun.

Během oprav tank získal kromě nového laku také gumové pásy, které jsou mnohem šetrnější k vozovce. Vyměněny za nové byly také díly, kterých je na trhu dostatek a jsou tedy levnější než oprava původních.

Pomáhaly i při povodních

Tanková flotila železničářů

Železničáři vlastní celkem osm vyprošťovacích tanků. Díky zařazení páru nových strojů VT 72B ještě letos vyřadí dva starší VT 55. Vyprošťovací tanky SŽDC jsou umístěny na jednotlivých zásahových jednotkách tak, aby operačním rádiem  pokryly celé území Česka (v Praze, Havlíčkově brodě, Přerově a Milovicích).

Tanky SŽDC zasahují v místech, kde předtím jiná technika selhala. V nepřístupném terénu tyto 45tunové kolosy vytahují dokonce i 90tunové lokomotivy zpět na násep. Stroje už se osvědčily také během povodní, kdy například sloužily jako kotvící a přitahovaní body.

Jejich vysoký výkon je vykoupen velkou spotřebou. V terénu spálí na sto kilometrů 500 až 1000 litrů nafty. Na místo nasazení pochopitelně jedou na návěsu. V terénu se tedy po vlastní ose pohybují jen minimálně.

Během vytahování se uvádí hodinová spotřeba, která je podle vykonávané činnosti v rozmezí 50 až 500 litrů. Pro lepší představu, 500 litrů motorové nafty by mohlo vystačit vystačit běžnému osobnímu vozu na cestu z Prahy až na pobřeží Tichého oceánu.

Proč tankům vadí nafta s biosložkami

Ročník 1989

Právě převzatý vyprošťovací tank vyrobili v roce 1989. Jeho původní cena byla necelých 10 milionů Kčs. Správa železniční dopravní cesty, jej v rámci převodu mezi státními organizacemi, získala zdarma. V září roku 2013 ho začala opravovat společnost Excalibur Army.

Zatímco dříve jezdily na jakékoliv armádní palivo, po opravě nesmí naftu s biosložkami. U vyprošťovacích tanků je "řepka" doslova vrahem motorů.

Je to dáno tím, že během času biosložka degraduje na složky, které dieslům škodí. A hasiči pochopitelně nemají čas tankovat techniku čerstvým palivem krátce před použitím.

Vysvětlení hledejte v nasazení této speciální techniky. Šestice tanků zasahuje průměrně šestkrát do roka. Jeden stroj tedy zasahuje v průměru jedenkrát za rok. Realita skutečného nasazení je ale v praxi odlišná. Zatímco jeden tank je během roku využit vícekrát, jiný nemusí být v provozu několik let. Mezitím by palivo v nádrži degradovalo a při nastartování poškodilo motor.

Vyprošťovací tank vyvinuli na Slovensku

Vyprošťovací tank VT-72B je takzvané speciální pásové vozidlo. Stroj vyvinutý v ZTS VVÚ Martin v letech 1983-1987 je postaven na podvozku středního tanku T-72. Technici ho vyvinuli na vyprošťování poškozené nebo uvázlé techniky a jejímu odtažení. Vozidlo se mohlo použít dokonce i pro polní opravy. Součástí stroje byla více než tři metry široká buldozerová radlice.

Vojenský vyprošťovací tank byl odolný vůči ZHN (zbraně hromadného ničení). Měl zachován kompletní pohon (motor, převodovka) z tanku T-72. Přeplňovaný pístový dvanáctiválec V-46 o maximálním výkonu 537 kW mohl spalovat naftu, benzin i letecký petrolej. Posádku tvořil řidič - mechanik a velitel - vazač. Pro práci používali silný jeřáb a naviják. 

Základní technické údaje tanku    VT 72 

  • Hmotnost: 46 500 kg
  • Nosnost nákladové plošiny: 4 000 kg
  • Rozměr ložné plochy (plošiny):2 ×1,4 m
  • Délka: 8.150 mm včetně sudů, 7.500 mm bez sudů
  • Šířka: 3.590 mm včetně snímatelných částí, 3.370 mm po vnější okraj pásů
  • Výška: 2.5 m
  • Výška háku nad zemí: 5,5 m
  • Délka oporné plochy pásů:  4,27 m
  • Světlá výška: 435 mm vpředu, 495 mm vzadu
  • Motor: výkon 573 kW při 2 000 ot/min, kroutící moment 3,160 Nm při 1 300-1 400 ot/min






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.