Práce na zadní části vozidla - zapojování světel

Práce na zadní části vozidla - zapojování světel | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Výroba tramvaje pro Prahu trvá půl roku. V každé jsou kilometry kabelů

  • 189
Poslední model tramvaje pro Prahu se od cestujících dočkal vřelejšího přijetí než předchozí "Porsche". Potěšil především tichý provoz a praktičtější prvky interiéru. Podívejte se, jak v Plzni v továrně ŠKODA TRANSPORTATION neobyčejně tichý vůz vzniká.

Tramvaj 15T For City je v ulicích Prahy stále častější. Ulicím dominuje hned nadvakrát: opticky, svou majestátností a mohutností, především ale tichou jízdou. Pro pražany zvyklé na rachot na kolejích je to příjemná změna.

Tajemství tiché jízdy je dáno konstrukcí tramvaje. Tvůrci se postarali o důkladné odhlučnění již při návrhu konstrukce.

Omezit rezonance a vyhodit převodovky

Tichý chod vozu je dán mnoha faktory. Nejprve konstruktéři omezili už ve stádiu návrhu rezonanční plochy vhodnou konstrukcí skříně a pevných částí podvozků. Vše navíc pojistili antivibračními nástřiky. Tam, kde to nebylo možné, použili jiné technologie, například tlumící pláty při odhlučnění laminátových dvířek v prostoru cestujících, které jsou nad podvozky.

Odhlučnění dveří, které jsou nad podvozky.

Nejvíc hluku u kolejových vozidel vzniká u otáčivých částí podvozku. Část hluku mají na svědomí kola, většinu motory a převodovky. Pro jeho omezení mají kola tlumící pryžové vložky. Hlučnost synchronních střídavých motorů s permanentními magnety snižuje vodní chlazení.

Největší podíl na hlučnosti mají ale převodovky. Moderní konstrukce tramvaje For City se bez převodovky obejde, má přímý pohon kol motorem.

Hrubá stavba skříně s nalepeným bočním obložením

Nalakovaná čelní skříň s laminátovou kabinou

Lepení laminátových bočnic

Hrubá stavba skříně čelního vozu

Lepení laminátových bočnic na skříň

Laminátové čelo tramvaje

Výroba jedné tramvaje trvá půl roku: od vypálení prvního dílu z tabule plechu až po předání Dopravnímu podniku Praha. Možná, že se vám doba zdá dlouhá, odborníci ovšem tvrdí naopak.

Skříň vozidla tvoří dynamicky odolná svařovaná ocelová kostra se zvýšenou odolností proti korozi. Boční obložení je tvořeno lepenými laminátovými panely. Čela tramvaje jsou z několika snadno vyměnitelných laminátových dílů. Střechu tvoří sendvičové panely s vysokou pevností, aby bezpečně nesla kontejnery s elektrickou výzbrojí.

O pohon tramvaje se starají čtyři trakční jednotky. Jednu tvoří kontejner s IGBT měniči na střeše (řídí napájení a tedy i chod motorů) a čtyři motory na jednom podvozku. V jedné pohonné jednotce najdete dvě řídicí jednotky navzájem propojené sériovou komunikací. S dalšími zařízeními mimo kontejner komunikují prostřednictvím CAN komunikace nebo logických vstupů a výstupů.

Podvozek má přímo poháněná kola bez převodovek. Kola obsahují integrované
Čelní podvozek s jednou odpruženou kolébkou s ložiskem má mnoho společných dílů...
Manipulace s čelním podvozkem

Tramvaj For City má dva typy podvozků

Souběžně s výrobou skříně běží v jiných prostorech výroba dvou typů podvozků, které mají velký počet shodných dílů. Každý podvozek je dvounápravový s dvojstupňovým odpružením.

Dvojkolí jsou tvořena přímo poháněnými koly bez společné osy a nápravnicí. Každé poháněné kolo má integrované brzdové kotouče. Na nápravnici spočívá rám, na kterém jsou umístěny motory. O odpružení se starají vinuté ocelové pružiny, které jsou tlumené hydraulickými rotačními tlumiči, a pryžové prvky.

V každém vozidle najdete na čelech vozu podvozky s jednou odpruženou kolébkou s ocelovým ložiskem, které umožňuje natáčení podvozku pod skříní v plném rozsahu.

Druhému typu podvozku se říká mezivozový, odpružené kolébky má dvě a na každé z nich je uchycen jeden z vozů. Stoprocentní trakci zajišťuje 16 třífázových synchronních motorů s buzením permanentními magnety na rotoru. Díky vysokému točivému momentu motory nepotřebují převodovku a kolo pohání prostřednictvím mechanicky rozpojitelné zubové spojky. Nízké pracovní otáčky motoru se podílejí také na tichosti vozidla.

Instalace kabeláže v hrubé stavbě vozidla
Instalace kabeláže v hrubé stavbě vozidla

Nejvíc práce musí odvést elektrikáři, vozidlo obsahuje desítky kilometrů kabelů.

Desítky kilometrů kabelů a překvapivě hodně datových

Po nalepení laminátových panelů následuje lakování, instalace podlahy, lepení oken. Poté nastoupí elektrikáři. Tramvaj obsahuje desítky kilometrů různých typů kabelů. Vše musí dokonale označit.

Výsledek práce elektrikářů

Všechny děsí přibližně dvacet let stará historka ze Studénky, která se vztahuje k mnohem jednoduššímu vozidlu: technici zapnuli při oživování první hliníkové soupravy osvětlení vlaku. V soupravě se otevřely dveře. Oživení je proces, při kterém se spustí a vyzkouší všechny systémy a nastaví vše, co je potřeba nastavit.

Montáž interiéru tramvaje. Zavěšení sedadel umožňuje strojní (levnější) čistění...
Téměř dokončená kabina tramvaje For City
Téměř dokončený interiér
Dokončovací práce probíhají současně uvnitř i na střeše tramvaje Škoda 15T For...

Následuje zástavba interiéru, spojení jednotlivých článků (tzv. zavázání podvozků). Nejdůležitější je elektrické propojení článků.

Práce na zadní části vozidla - zapojování světel
Dokončovací práce v zadní části tramvaje

Nakonec se provedou dokončovací práce, například vnější osvětlení tramvaje. Poté je tramvaj přesunuta do další haly, ve které se provádí oživení. Po této poslední fázi se tramvaj naloží na speciální návěs a doveze do Prahy, do depa Dopravního podniku. 

Nakládání tramvaje For City na speciální návěs pro transport do Prahy