Vyzkoušejte si, jak Topolánek morfuje do Paroubka

  • 31
Máme pro vás kompletní návod, jak si vytvořit animaci plynulé proměny obličejů jedné osoby ve druhou. Celá legrace vás nebude stát nic, protože program je zdarma. A navíc, Topolánek a Paroubek jsou si tak podobní...

Digitální fotografie přinesla amatérům možnosti, které byly dříve vyhrazené jen  profesionálům. Podobně i osobní počítače přinášejí běžným uživatelům pokročilé možnosti, jak stříhat domácí video, sázet knihy nebo sestavovat animace. Morfing fotografií je jedna z těch technologií, které asi příliš praktické využití nenajdou. Přesto se jedná o zajímavou hračičku, se kterou si můžete užít hodiny zábavy.

Morfing (někdy též anglicky – morphing, z latiské metamorphosis – proměna) je animační technologie, která pomocí počítačového zpracování obrazu umožňuje vygenerovat plynulý přechod jednoho obrázku v druhý. Nejedná se přitom jen o nějaké prolnutí (blending), kdy barvu mění plynule pouze jednotlivé body obrazu.

Při morfingu přechází jedna část obrazu v druhou, mění velikost, barvu, tvar, natáčí se a zapojeny jsou i další transformační efekty. Jako konkrétní příklad může sloužit lidský obličej – oko, nos,tvar tváře, barva vlasů se pozvolna proměňují, už je obrázek podobný více „cílovému“ obličeji než původnímu a nakonec animace skončí obrázkem novým. Možná to tak nezní, ale sledovat takové video je často velmi zábavné. Zvláště, když jde o vám důvěrně známé obličeje… Vaši přátelé nebudou do poslední chvíle věřit svým očím, že se tvář na obrazovce pomalu protahuje, roztahuje, scvrkává a mačká právě do jejich podoby!

Který program zvolit

Z mnoha programů, které umožňují sestavit si doma morfovací video, na sebe WinMorph upozorňuje především svou licencí (freeware) a kvalitou. Jeho vývoj trvá již několik let a současná verze už připomíná spíše profesionální nástroj než hračku. Pokročilé možnosti však nemusíme využívat, důležité je, že s nevelkým úsilím můžeme dosáhnout fantastických výsledků s vlastními fotografiemi.

Program si zdarma stáhněte z této stránky a můžeme začít.

Jak na to

Ze všeho nejdříve potřebujeme dva obrázky, které chceme pro morfování použít jako výchozí a cílový snímek. Tento výběr je naprosto klíčový, a je to také nejvýznamnější příspěvek autora k vyznění celého díla. Právě tímhle výběrem dáte svému výtvoru nápad, tvář (doslova) a třeba i nějakou myšlenku. Svým videem můžete podtrhnout a zviditelnit něčí podobu nebo charakteristické rysy tváře, v případě mezigeneračního videa (otec se mění v syna) můžete ukázat na rodinou podobnost, existují morfovací videa politiků (např. proměna předlistopadového politika v současného premiéra dává najevo politický názor).

Ryze k pobavení slouží proměna ženy v muže a naopak. A možná nejzajímavější jsou videa, kde se lvovi, králi džungle, postupně protahují rysy, bledne srst a tmavne hříva… a hele, to jsem já! Takové video je trochu náročnější, ale výsledek stojí za to.

TopolánekParoubek

Politický morfing si můžeme ukázat na následujících dvou jedincích. Všimněte si zejména stejného a "upřímného" úsměvu u obou politiků.

My si základy morfování ukážeme na něčem jednodušším a hezčím. Vybrali jsem dvě fotky neznámých dívek, které se dívají stejným směrem a úhel natočení hlavy je celkem podobný. Usnadní nám to práci a příznivě se projeví na výsledku.

Všimněte si, že jsme vybrali podobný náklon hlavy a nasvícení, dokonce i oči se dívají stejným směrem. Každá fotka má jinou barevnost, to ale vůbec nevadí, naopak to ozvláštní výsledné video.

Příprava

Teď ale potřebujeme, aby byly oba výřezy stejné velikosti, a protože nám s tím WinMorph na rozdíl od některých placených morfovacích programu nijak nepomůže, pomůžeme si v jiném programu. Nejedná se o nic složitého, zkrátka potřebujeme dva obrázky, které mají stejný poměr stran a pokud je dáme přes sebe, budou se překrývat důležité rysy tváře (není to nutné, ale výrazně to vylepší výsledek). Screenshoty jsou z programu Gimp 2.2 pro Windows, stejné úpravy můžete udělat prakticky v jakémkoli grafickém editoru.

Výřez z pravého obrázku jsem vložil do levého a transformoval jsem jej na stejnou velikost (nezapomeňte při zvětšování zachovat poměr stran).

Výběr jsem vložil do nové vrstvy a pokusil se o co nejlepší překryv obou tváří, pomohl jsem si malým fíglem a vrchní vrstvu jsem napůl zprůhlednil, abych dosáhl přesnějšího výsledku. Nelitujte námahy, zkoušejte to klidně několikrát, jinak si budete později vyčítat, že věci nepasují jen kvůli vaší netrpělivosti. A tak ještě tvář z „vrstva 2“ trochu natočíme po směru hodinových ručiček.

Natočení pomohlo, oči jsou víceméně v zákrytu, stejně tak i ostatní kontury. Mírné odchylky nevadí, od toho je tu přece WinMorph. Teď už jen uložit výřez z obou vrstev do dvou oddělených obrázků a vrhneme se na skutečné morfování. Udělám celkem výrazný ořez, aby obličej zabíral většinu obrázku.

¨

Ořez se týká obou vrstev, máme tedy v každé vrstvě obrázek požadovaných rozměrů. Pro čtenáře jistě nebude problém oba obrázky uložit jako samostatné soubory JPEG (například pomocí schránky). Oba obrázky také přizpůsobíme výslednému rozlišení videa, nedoporučují větší rozlišení, než 640x480px. Máme tedy dvě fotografie, navzájem „kompatibilní“ a připravené k proměně…

Kouzlo začíná

Obrázek A.jpg nalevo budeme morfovat v obrázek B.jpg napravo. Otevřeme si tedy konečně program WinMorph a v nabídce „File“ zvolíme „New“ a pak „Morph project“ (zkratka Ctrl+N). Naše obrázky načteme do příslušných polí (stačí klepnout na "Start image", zvolit soubor, poté klepnout na oblast pod "End image" a zvolit cílový obrázek).

  

Otevře se nám nový morfovací projekt a nás čeká nejzdlouhavější úkol. Musíme vybrat společné oblasti nebo prvky z obou obrázků a spárovat je, aby program věděl, co se má v co proměňovat a docílil tak plynulejšího přechodu. Nejprve však nakreslíme ochranný obdélník kolem obrázku A. V nástrojové liště (obvykle nalevo) vybereme nástroj Obdélník a nakreslíme jej kolem celého obličeje A. Zajistí to konzistenci hran během pozdějšího morfování. Všimněte si, že po nakreslení se vpravo v tabulce "Elements" hned tento prvek objeví jako „Shape 1“.

Tvárná tvář

Na lidském obličeji mnoho obdélníkových útvarů nenajdeme. Nástrojová lišta nabízí mnoho jiných možností výběru: elipsu, spojité linky a Bezierovy křivky. Zejména posledně jmenované se výborně hodí na výběr obličeje. Začneme postupně vybírat prvky, doporučuji vzít to od očí.

Na pravém oku modelek si ukážeme proces, který musíme zopakovat s každým prvkem obličeje. Nejprve vybereme oblast na obrázku A, poté i na obrázku B. Pomocí nástroje pro úpravu tvaru (Edit shape, klávesa E) doladíme přesný tvar.

To samé i u druhého obrázku. Nyní oba tvary spárujeme. Použijeme nástroj „Associate Shape“ (klávesa A). Na obrázku A uvidíme žlutě vyznačené tvary obrázku A a přibudou sem i čárkovaně vyznačené tvary z obrázku B. Nyní velmi opatrně klepneme myší na žlutý tvar, levé tlačítko držíme a kurzor přesuneme nad ekvivalentní místo čárkovaného tvaru. Není to většinou příliš daleko. V případě našeho oka opravdu jen kousíček.

A teď už se vrhneme na ostatní tvary obličeje. Nevím, zda je na to nějaký přesný recept, nejlépe uděláme, když vybereme:

  • oči
  • ústa
  • nos
  • vlasy
  • obočí
  • tvar celé hlavy (především bradu)
  • a jakékoli výrazné rysy společné oběma obrázkům

K výběru používám kreslení, které potom zpřesním úpravou křivek. Vyplatí se být pečlivý, ovšem nic se nemá přehánět. Soustřeďte se na tvary a hrany. A nezapomeňte projekt často ukládat, právě během psaní tohoto článku jsem si to po zamrznutí systému znovu uvědomil… Poté, co tvary nakreslíte, můžete je začít spojovat.

Po spárování všech tvarů vypadá obrazovka takto:

Možnosti vpravo nabízejí úplnější kontrolu nad tím, co se s jednotlivými úseky děje v čase, teď se o ně starat nebudeme, až budete dělat své desáté video, určitě si s nimi začnete hrát… A že si pořád ještě neumíte představit, co z toho ten počítač může vytvořit? Doporučuji si to nejprve vyzkoušet na obrysovém náhledu. Stiskněte klávesu F5, obrázky zmizí a zůstanou jen obrysy. Nyní myší posunujte jezdcem na horním panelu a zjistíte, jestli vám některá z částí nedělá vylomeniny (např. překrývá se s jinou, nemorfuje se, protože není spárovaná apod.)

Poslední úpravy

Všechno jako po másle? Tak zkuste náhled (klávesa F6) s obrázky (znovu klávesa F5). Pečlivě (a pomalu, počítač teď skutečně počítá jako divý) posouvejte jezdcem a snažte se odladit drobné nepřesnosti. V našem případě byl problém s ušima, které na obrázku A vidět nejsou, na obrázku B ano. Zčásti jsem to vyřešil linkou, která „odsunula“ vlasy stranou.

Video

A pokud jsme s výsledkem spokojeni, můžeme jej uložit na disk jako video. Zvolte nejprve „Warp“ a „Options“ (klávesa F3) a soubor pojmenujte (doporučuji příponu AVI) a zadejte celkový počet snímků (Number of frames) a počet snímků za sekundu (Frame rate). Tím samozřejmě ovlivníte celkovou délku filmečku. Já zvolím filmeček třísekundový, tedy 36 snímků při dvanácti snímcích za sekundu. Doporučuji experimentovat i s kompresí (Compression) videa.


A teď… Morfujeme! Klávesou F7 nebo příkazem „Warp“ a „Render“ spustíme výpočet výsledného snímku. Při přílišné velikosti obrázků může trvat opravdu celkem dlouho. Můžete také vybrat mnohem vyšší počet snímků a vyšší frekvenci. Hotovo!

Přehrajte si výsledek:

Možná se vám zdá, že změny mezi jednotlivými obrázky nejsou vůbec patrné. Ano, je to pravda, proměna je obzvláště plynulá, v tomto případě i díky podobnosti použitých obrázků. Většinou se setkáme s většími odlišnostmi, všechno vylaďování pak dá neskonale více práce, ovšem výsledek je také působivější.

Nezbývá mi, než popřát všem, kdo návod dočetli až do konce a hodlají jej vyzkoušet, hodně fantazie, tvořivosti, ztřeštěných nápadů, trpělivosti a zábavy. Morfujeme!

Co je to morphing:

Technologie morphingu pomocí matematických propočtů počítače známá již od počátku devadesátých let a poměrně záhy se objevily i první počítačové aplikace, které ji přinesly na monitor běžného uživatele (Apple, Amiga, PC). Dříve se podobné efekty, použité např. ve filmu Indiana Jones and the Last Crusade(1989), dělaly manuálně, pomocí technik založených na přizpůsobování mřížky.