Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Výzkumník: Že uvaření šálku čaje stojí stejně energie jako dva dotazy v Google, jsem neřekl

  15:10aktualizováno  14. ledna 8:00
Sedm gramů CO2 prý stojí podle studie amerického fyzika vyhledání jednoho hesla prostřednictvím služby Google. Množství CO2 vytvořené výrobou energie, kterou spotřebuje varná konvice při uvaření vody na jeden šálek čaje, je prý 14 gramů. O Google však prý podle výkumníka nepadlo ve výzkumu ani slovo.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Vyhledání dvou hesel internetovým vyhledávačem Google tak má údajně na svědomí produkci stejného množství oxidu uhličitého jako ohřátí vody v rychlovarné konvici. Tvrdí to ve své studii americký fyzik z Harvardovy univerzity Alex Wissner-Gross, kterého cituje zpravodajský server BBC.

Podle Wissnera-Grosse se při klasickém hledání na googlu na stolním počítači uvolní do vzduchu asi sedm gramů CO2. Tyto emise odvozuje expert z Harvardu z množství elektřiny spotřebované počítačovým terminálem a obřími datovými středisky provozovanými firmou Google po celém světě.

Wissner-Gross se domnívá, že vyhledání pouhých dvou hesel na googlu je tedy stejně škodlivé pro naše životní prostředí jako ohřátí vody na čaj v elektrické konvici, při němž se do atmosféry dostane kolem 14 gramů CO2.

Google s tvrzením amerického vědce nesouhlasí a prohlašuje, že exhalace při hledání jednoho hesla jsou jen 0,2 gramu CO2. Google navíc na svém blogu prohlašuje, že má energeticky nejefektivnější datové centrum.

"Americký vyhledávač Google je oceňován pro rychlé zobrazení výsledků hledaných údajů, což je však možné jen díky tomu, že využívá několika databank současně," poznamenal Wissner-Gross. "Ona kombinace zákazníků, sítí, serverů a domácích počítačů společně přispívá k vysoké spotřebě energie," dodal.

"Google ale není horší než ostatní špičkoví operátoři. Pokud chcete dodávat opravdu výborné, rychlé výsledky, pak musíte vynaložit nějakou energii navíc," připouští odborník, který v současné době pracuje na webové stránce co2stats.com, jež pomáhá společnostem identifikovat "energeticky nevýkonné" aspekty jejich internetových stránek.

Google v reakci na svém oficiálním blogu namítá, že čísla předkládaná Wissnerem-Grossem jsou "mnohokrát vyšší než ta skutečná". Podle firmy je při typickém hledání na googlu výsledek dodán za necelé 0,2 sekundy a servery jsou přitom využívány jen pár tisícin vteřiny. To se rovná 0,0003 kWh energie na jedno hledání, což odpovídá 0,2 gramu CO2, konstatují zástupci googlu.

"Podnikli jsme kroky ke snížení spotřeby energie v našich datových střediscích a snažíme se nacházet ekologické zdroje energie... V roce 2007 jsme se stali spoluzakladateli Iniciativy počítačových firem na ochranu klimatu, která si dala závazek snížit do roku 2010 množství energie spotřebované počítači na polovinu, a ročně tak zredukovat světové exhalace CO2 o 54 milionů tun. To je spousta rychlovarných konvic," podotkli zástupci firmy.

Americká společnost Gartner v nedávném výzkumu dospěla k závěru, že informační technologie v současné době způsobují dvě procenta globálních škodlivých emisí.

Pro srovnání uvádí server Techcrunch.com, že vytištění jedné knihy vyjde na 2 500 gramů oxidu uhličitého a po výrobě jednoho hamburgeru bude mít svět o 3 600 g CO2 více.

Aktualizováno: Alex Wissner-Gross uvedl pro TechNewsWorld, že ve své studii přímo o Google nemluvil, zmíněnou hodnotu si prý nějakým způsobem vypočítal sám časopis Time. Výzkumník prý ve studii obecně studoval dopad využívání internetu. Zde pak udává průměrnou hodnotu 20 miligramů CO2 za každou sekundu při návštěvě webové stránky

Odkazy (pouze Aj):
Times  - Dopady google search na životní prostředí
Blog google - Reakce na studii

Techcrunch - Srovnání produkce CO2 s dalšími produkty
TechNewsWorld - Vyjádření autora studie

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová aplikace propojí největší sociální síť s bleším trhem
Kladivo na Aukro? On-line „blešák“ Facebook Marketplace míří do Česka

Aplikace pro prodej a nákup mezi jednotlivci, Facebook Marketplace, bude do konce srpna dostupná i českým uživatelům. Zda dokáže přetáhnout uživatele portálu...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.