Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Vznášedlo slaví 50 let. Vysoké náklady na provoz a pořízení brzdí jeho využití

aktualizováno 
Voda, souš ani bahno nezastaví padesát let starý vynález vznášedla. Stroj, který se pohybuje na vzduchovém polštáři, se používá především k armádním účelům. Komerční využití však utrpělo kvůli jeho vysokým provozním nákladům.

Vznášedlo využívají i pražští strážníci. | foto: Technet.cz

Vznášedlo, jakýsi kříženec mezi lodí, letadlem a automobilem, bylo poprvé představeno 11. června 1959. Díky své schopnosti pohybovat se současně na vodě i na souši našel tento vynález uplatnění v armádě i v osobní dopravě. Komerční využití sice kvůli nákladům poněkud utrpělo, ale i tak už má vznášedlo na svém kontě miliony přepravených osob a dodnes vyvolává obdiv a pozornost.

Jen pro srovnání, čtyřmístné vznášedlo pražských strážníků stálo asi 2 miliony korun a za hodinu provozu spotřebuje zhruba 15 litrů Naturalu 95 - čtěte Testovali jsme vznášedlo pražských strážníků. Městem proletí za 30 minut.

Jeho zastánci ho hodnotí jako rychlé, dynamické a bezpečné. Kritici poté dodávají, že je drahé. Vznášedlo, kterému se často přezdívá pozemský létající talíř, se pohybuje na vzduchovém polštáři, který si samo vytváří.

Velký přetlak pod vznášedlem ho trvale udržuje nad hladinou.

Princip malého vznášedla

Tok vzduchu, který svojí rotací vrtule vyvolává, se dělí do dvou proudů - hnacího a nadnášecího. Zatímco hnací proud je skrze klapky (jejichž natočením se určuje směr proudu, tedy směr jízdy) hnán přímo za vozidlo, druhý proud míří pod vznášedlo. Zde naplňuje prostor mezi dnem vznášedla, vodní hladinou a okružím ze vzduchových polštářů.

Vynálezcem vznášedla byl sir Christopher Cockerell, který poprvé jeho princip testoval na počátku 50. let s plechovkami a průmyslovým fénem.

Měsíc po svém představení uskutečnilo první vznášedlo zkušební plavbu z francouzského Calais do anglického Doveru. Jízda trvala dvě hodiny a tři minuty. Od té doby se plavba značně urychlila. Nejrychleji, za pouhých 22 minut, byl zmiňovaný úsek překonán v roce 1995.

Před devíti lety byl ale provoz vznášedla na této trase kvůli levnější konkurenci (lodě, vlak) zastaven. Vznášedlo má ale stále velké využití zejména na místech s nerovným povrchem, popřípadě nedostatečnou hloubkou.

Autoři: ,


Témata: armáda, Letadlo, Vlak


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk? Jaká je šance, že se strojem dokáže přistát někdo jiný než pilot? Vychází kniha o létání Zeptejte se pilota od...  celý článek

Obrys letadla je hotový. Testovací piloti Boeingu kreslili 787 Dreamliner ve...
Testovací piloti Boeingu si hrají: kreslí letadlo přes celou Ameriku

Unikátní grafický záznam trasy letu má let BOE004 z letiště Seattle Boeing Field na letiště Seattle Boeing Field. Vypadá jako obří letadlo.  celý článek

Doprava holandských fanoušků na Ruzyni v roce 1967
Nizozemce v Praze skládali do letadel do počtu. Na destinaci nehledě

V roce 1967 se českým milovníkům letectví naskytla velmi neobvyklá podívaná. Ruzyňské letiště se tehdy stalo cílem celé flotily v tehdejším ČSSR nezvyklých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.