Vzplála supernova. Je tak blízko, že ji uvidíte běžným dalekohledem

19:37aktualizováno  19:37
Před několika dny objevili astronomové v souhvězdí Velké medvědice v galaxii Větrník novou supernovu. Je od nás vzdálena pouhých 21 milionů světelných let. S trochou štěstí ji můžete vidět i vy jednoduchým dalekohledem.

Červená tečka označuje supernovu PTF 11kly v galaxii M101. | foto: Google Sky Map/Technet.cz

Dobré podmínky pro pozorování vybuchlé hvězdy nastanou již tento víkend. Stačí, aby nebyla zamračená obloha.

Pokud chcete úkaz pozorovat, hledejte v oji Velké medvědice. Najděte poslední dvě hvězdy a využijte je jako základnu pomyslného trojúhelníku, který vám pomůže najít hledanou galaxii Větrník. V ní pak najdete zmíněnou supernovu.

Pomoci by vám měly přiložené obrázky a toto video (návod je v druhé polovině).

Šipka ukazuje, kde hledat spirální galaxii M101. Je za koncem Velkého vozu,

Šipka ukazuje, kde hledat spirální galaxii M101. Je za koncem Velkého vozu, který byl o páteční noci vidět na severozápadní části oblohy.

Bílý trpaslík

Závěrečná fáze života hvězdy. Před tím se nafoukne do obrovitých rozměrů a posléze se z ní stane červený obr. Pak se značná část hmoty odmrští a zůstává jenom malý bílý trpaslík. Už nevyrábí energii, má ji ale spoustu nastřádané z předchozího života, a tak chladne jen velmi pomalu (miliardy let).

Supernovu označovanou PTF11kly astronomové objevili teprve minulý týden a věří, že ji zachytili několik hodin po výbuchu. Proto by měla v následujících dnech ještě zvyšovat jas.

Rostoucí supernova PTF 11kly v galaxii M101

Astronomové supernovou ohodnotili jako typ Ia, to ji řadí mezi bílé trpaslíky (více o bílých trpaslících v tomto článku).

"Supernova je vzdálená pouze 21 milionů světelných let, což je nejbližší podobný úkaz sledovaný za polední čtvrt století," říká astrofyzik Peter Nugent z Lawrence Berkeley Nation Laboratory, který se na objevu podílel. Většina takových výbuchů je pozorována ve vzdálenosti větší než 1 miliardu světelných let.

Témata: Galaxie

(ID: 779, Editovat, Smazat, Nastavit soukromý, Preview)

Co maminky motivuje k vlastním článkům? A co jim dává a bere blogování o porodu a životě s dětmi?