Budoucnost webu, jak ji vidí Nova Spivack

Budoucnost webu, jak ji vidí Nova Spivack | foto: Radar Networks and Nova Spivack, 2007 - www.radarnetworks.com

Web 3.0 vám bude rozumět, Web 4.0 se s vámi bude dohadovat

  • 11
Jakým směrem se budou internetové trendy ubírat příští roky? Web bude potřeba otagovat a obohatit o další metadata. Na konferenci The Next Web prezentoval svou vizi sémantického webu Nova Spivack z Radar Networks.

Ani jsme si pořádně nestihli ujasnit, co to vlastně znamená pojem Web 2.0, a už se mluví o Webu 3.0 a výše. Přesto mi přednáška Novy Spivacka o budoucnosti internetu přišla velice smysluplná a chci se s vámi o ní podělit i za cenu toho, že ji v zápasu o život baterky a dostupnou Wi-Fi zjednoduším. Ostatně pro zájemce je tu příslušný anglický článek.

Semantic web - The Next Web


V čem je problém současného Webu 2.0?

Internetové projekty 90. let, jako například katalogy (Yahoo!) nebo fulltextové vyhledávače (AltaVista) neuměly automaticky rozpoznávat důležitější a méně důležité informace. Google se svým PageRankem a dalšími sofistikovanými nástroji pro řazení je tomuto cíli mnohem blíže, a stal se proto vůdčí silou současného webu. Současně se vynořily stovky nástrojů (za všechny jmenuji svůj oblíbený del.icio.us) na organizaci (tzv. oštítkování, otagování) internetového obsahu.


 

Making Sense of the Semantic Web - The Next Web  Nova Spivack - The Next Web

Ale podle Spivacka jde jenom o začátek. Pojmy Web 2.0, Web 3.0 a tad dále prý bere s rezervou, podle něj bychom tomu stejně tak mohli říkat "dekády". Důležité podle něj je identifikovat různé přístupy k internetu a jeho chápání. Ano, je to tak, nástroje, které nám s internetem pomáhají pracovat, především vyhledávače, obsah určitým způsobem chápou. Nebo spíše zatím nechápou.

Pět přístupů

  1. Tagování - uživatelé sami označí klíčovými slovy obsah. Ten se tak podle Spivacka nestane "chytřejším", pouze snadněji prohledávatelným. Výhodou jsou nízké náklady na vývoj a implementaci.
  2. Statistika - aneb Google a spol. Díky masivnímu množství dat dokáže pomocí důmyslných algoritmů odvodit velké množství dat, aniž by do nich nějak zasahoval. Vše je prováděno strojově, bez zásahů uživatele nebo správce webu (až na některé výjimky typu nofollow).
  3. Sémantika - tedy nauka o významech, smyslech. Sémantický vyhledávač bude chápat, v jakém vztahu jsou k sobě objekty na webu navzájem, a jaký typ objektů to je. K tomu je ovšem třeba nejen vývoje chytrého software, ale i dodat příslušná data k těm již existujícím (případně vedle nich, nad ně apod.)
  4. Lingvistika - po celém světě pracují společnosti i univerzity na spolehlivých algoritmech, které umožní počítači chápat věty. Nejde jen o nakreslení pomyslného pavouka (podmět, přísudek, předmět...) ale i o vztahy mezi větami. Jde o běh na dlouho trať, a stejně je na tom i ...
  5. Umělá inteligence - svatý grál kybernetiky. Počítače budou nejen chápat význam obsahu, ale budou jej také smysluplně doplňovat a obohacovat. Člověk už nebude jediný, kdo bude do informací vnášet invenci. S nadsázkou jde říci (dodává autor, ne přednášející), že počítač bude mít svůj názor a bude si jej obhajovat.

Budoucnost webu - The Next Web

Sémantický kompromis

Podle Spivacka je sémantický web dalším krokem na cestě k tomuto svatému grálu, a to díky svému postavení "ve středu grafu", jde tedy o rozumný kompromis, který web posune kupředu.

Budoucnost webu, jak ji vidí Nova Spivack

Jak je vidět, následující dekáda by se měla zaměřit na to "dát webu smysl", tedy zohlednit vztahy mezi jednotlivými obsahy. Příklad: IBM je společnost. IBM zaměstnává Jane. Jane je manželka Jona. Jane žije v Sydney. Sydney se nachází v Austrálii. Sydney je město. Zní to primitivně, ale právě následující triády Objekt - Vztah - Kategorie, opatřené jedinečnými identifikátory, by skutečně výrazně zlepšily strojové prohledávání webu.

Budoucnost webu - The Next Web

Problém je podle Spivacka zatím v nedostatku vůle k implementaci, příslušné technologie už existují a nadále se vyvíjejí.

Budoucnost webu - The Next Web

V budoucnu tak budou vyhledávače lépe chápat, co hledáme, a zároveň budou lépe rozumět obsahu, který prohledávají. Výsledkem budou použitelnější odpovědi a lepší uživatelský zážitek, což je, soudě podle konference, cílem všech, co se v oblasti pohybují. Takže se, jako uživatelé, máme bezpochyby na co těšit.

Poznámka: článek kvůli problémům s internetovým připojením publikuji až nyní, další články z konference budou následovat v příštích dnech. Ani po zakončení konference neztrácejí na aktuálnosti.

Odkazy: