Blogování neznamená nutně

Blogování neznamená nutně | foto: Profimedia.cz

Webujeme: jak si založit vlastní blog

  • 5
Jakým způsobem nejsnáze publikovat texty a obrázky na internetu? K vytvoření vlastních stránek není potřeba žádných zvláštních dovedností − blog si můžete založit velice snadno.

Jedí ve Vietnamu psy? Jaké zkušenosti má matka na mateřské? Jsou všechny blondýny hloupé? Odpovědi na tyto otázky vám běžné noviny a časopisy nepřinesou. Podobných menšinových témat je mnoho a většinou pro ně není prostor. Ale to neznamená, že vy se odpovědi nedozvíte, protože jsou tady blogy.

Svou subjektivní názorovou stránku neboli blog si může zřídit každý. Každý může světu sdělit svůj názor na psí kálení na chodnících, parkovací zóny v Praze nebo radar v Brdech. A proč ne, nejlepší příspěvek může otisknout i MF DNES, která si vybírá z příspěvků blogerů na svém serveru.

Seriál pro internetové začátečníky vydáváme ve spolupráci s MF DNES, tištěná podoba seriálu vychází každé úterý v příloze Hi-tech. Všechny díly seriálu najdete vždy na adrese www.technet.cz/webujeme.

Důležitá otázka je, kde si blog zřídit. Vůbec nejvíce blogů je na serveru blog.cz, nejvýznamnější je dnes bloguje.cz, zázemí mezinárodního systému poskytuje www.blogger.com, který přes příponu com komunikuje i česky. Své blogy mají i všechna česká média. Ale kde byste si měli zřídit svůj blog vy?

Záleží hlavně na tom, co chcete psát. Komentáře k aktuálnímu dění se budou dobře vyjímat například na blog.idnes.cz, kde najdete i redakční blogy našich kolegů. Ale i ostatní témata zde mají své rubriky, a pokud budete psát zajímavě, váš blog rozhodně nezapadne.

Jak založit blog na idnes

K založení blogu potřebujete jediné, vyplnit pár údajů. Většinou se po vás chce jméno nebo přezdívka, e-mail a heslo, někde po vás budou chtít i údaje navíc. Dobré je také vyplnit informace o sobě, aby měli čtenáři přehled, a o čem budete psát.

Po vyplnění základních údajů vám většinou přijde potvrzovací e-mail s přístupovým kódem. Ten zadáte na další stránce registrace. Pokud jste si ji již zavřeli, v e-mailu je s kódem také přímý odkaz, na který stačí kliknout. Na blogu iDNES ještě budete muset počkat, až vám správce schválí přístup na blog, což vám opět dojde e-mailem.

Nakonec dostanete adresu, většinou ve tvaru http://jmeno.blog.idnes.cz, na které se budou objevovat jenom vaše příspěvky – to je váš blog. Na některých systémech si jméno můžete vybrat libovolně, jinde je zvykem ho vybírat podle příjmení, případně pseudonymu.




Co si rozmyslet

Na celém webu jsou miliony blogů, ale velké množství tvoří opuštěné stránky, na kterých je několik příspěvků a víc už nic. Takže pokud chcete začít s blogováním, rozmyslete si, jestli máte čas a chuť se o blog starat. Pokud věříte, že máte dost nápadů a námětů na blogové příspěvky, a chcete texty dostat k potenciálním čtenářům, stojí to za pokus.

Každý článek (neboli příspěvek, anglicky post) obsahuje titulek, text a datum vydání. Titulek je důležitý, možná ještě důležitější než v novinách – často je to to jediné, co případní čtenáři z vašeho zápisku uvidí, a tak se je snažte zaujmout. Příliš obecné titulky nedoporučujeme, stejně tak není radno v titulku "podvádět" a slibovat
něco, o čem v textu není ani zmínka. Na druhou stranu, nezapomeňte, že je to jen a jen váš blog, takže se nemusíte nechat omezovat a klidně si hrajte se slovíčky.

Smysl titulku je jasný, k čemu je však perex? Na stránkách výběru nových nebo zajímavých článků se často zobrazují náhledy článků – právě titulek a perex. Perex je jakési rozšíření titulku, dále popisuje, o čem bude následující text.

Samotný článek se už dávno neomezuje na čistý text. Místo toho můžete přidávat obrázky nebo odkazy. Obrázky slouží, podobně jako v novinách, jako ilustrace nebo zpřítomnění tématu, blog se ovšem příliš nehodí k prosté prezentaci velkého množství fotek, na to bývají lepší on-line alba. Můžete ovšem využít odkazů – asi nejúžasnějšího rysu WWW sítě – a z blogu svoji galerii odkázat.

Odkazy z vašeho blogu mohou vést kamkoli, obvykle je vhodné odkazovat zdroje, ze kterých čerpáte, případně bližší informace o tématu. Nejenže tím poskytnete čtenářům zajímavé doplňující informace, ale sami sobě usnadníte pozdější hledání použitých materiálů, nemluvě o tom, že odkázat na doplňující informace je "čistá" cesta, jak si usnadnit práci při popisování rozsáhlých témat.

Blogy jsou typické svojí komunitou – autor blogu má často mnohem bližší vztah se svými čtenáři než řekněme spisovatel knihy. Čtenáři mohou obvykle na blogu komentovat jednotlivé články, sledovat nově vycházející příspěvky pomocí RSS, odkazovat články na svém blogu či poslat odkaz e-mailem. Bývá také zvykem, že blogeři na svém blogu odkazují na ostatní blogy, ať už ty, které čtou pravidelně, nebo ty, které píší jejich přátelé a známí. Pro čtenáře tak vzniká jakýsi virtuální prostor propojených spřízněných blogů a autorů, který bychom s trochou nadsázky mohli označit amatérskou redakcí informačního věku.


Inspirace k článkům

Jestliže marně hledáte inspiraci, o čem na blog psát, možná není nejlepší nápad blog vůbec zakládat. Ale pro ty, kteří se do psaní s vervou pustili a hledají nová témata, máme několik rad, ta nejdůležitější ovšem je: blogujte proto, že vás to baví.

  • Komentujte aktuální dění, zprávy z médií, reklamy v TV, hudební festivaly… 
  • Pište o svých zkušenostech se službami, cestováním, výrobky nebo institucemi 
  • Odkazujte stránky, které vám přišly zajímavé nebo užitečné 
  • Sestavte návod, který jste nikde nemohli najít a museli jste jej pracně vymyslet 
  • Lidé čtou rádi seznamy typu TOP 10 – článek "mých deset nejoblíbenějších filmů" vždycky zabere a inspiruje



,