Windows Longhorn použije hardware akceleraci grafického rozhraní

  • 54
Následovník Windows XP potěší výrobce grafických karet. Bude totiž zřejmě podporovat hardwarovou akceleraci přímo grafického rozhraní. Operační systém tedy bude méně zdržován nároky blikajících ikonek. Co to přinese?
Po konferenci Windows Hardware Engineering 2002 - WinHEC - (Technet informoval) se objevilo mnoho dalších informací, ale i spekulací o tom, jak bude vypadat následovník Windows XP vyvíjený pod kódovým označením Longhorn. Již dříve jsme publikovali řadu informací o tomto operačním systému, ale konec dubna přinesl zřejmě i odpověď na to, zda Longhorn bude mít zcela přepracované 3D grafické rozhraní nové generace.

O novém grafickém rozhraní sloužícím fakticky k ovládání operačního systému uživatelem se spekulovalo delší dobu. Na jednu stranu se totiž Microsoft zaobíral vývojem zcela nového a „převratného" prostředí Task Gallery a na druhou stranu od výrobců grafický karet prosákly části specifikací Longhornu zmiňující se o 3D akceleraci pro grafické rozhraní, GUI. Windows "Longhorn" - možný padělek

Jenže všechno je zřejmě jinak. Paul Thurrott na svém serveru věnovanému Windows publikoval neoficiální informace, podle nichž Microsoft bude i v Longhornu používat jen další vývojovou verzi grafického uživatelského rozhraní používaného ve Windows XP. S tímto pestrobarevným rozhraním nazvaným GDI+ 1.0 totiž Microsoft má značné úspěchy u uživatelů, a tak i Longhorn bude používat další vývojovou verzi GDI+ 1.x nebo 2.0.

Co je ale důležitá informace, je skutečnost, že Longhorn bude podporovat hardwarovou akceleraci pro GUI pomocí Direct3D. Tím se Microsoftu podaří stlačit tolik kritizované nároky GUI na výpočetní výkon počítače - respektive abychom byli přesnější, mít tento výkon k dispozici pro jiné aplikace a části systému. Majitelé výkonných grafických karet si tedy budou moci dovolit ještě pestřejší a animovanější GUI, zatímco uživatelům levnějších karet bude systém stále dobře fungovat.

Novinku samozřejmě uvítají výrobci grafických karet, protože se dá očekávat, že poptávka po grafických akcelerátorech poroste. Microsoft proto také distribuoval výrobcům grafických karet materiály s požadavky, jež by karty měly splňovat, aby mohly nabízet hardwarovou akceleraci.

Co tato grafická kouzla budou obnášet? Především alpha blending již dnes používaný ve Windows, tedy poloprůhlednost a zprůhledňování oken. Dále kvalitnější anti-alliasing, zaoblování hran a technologii ClearType pro lepší kvalitu fontů na obrazovce a také lepší možnosti zobrazování obrazů.

Jak grafické prostředí Longhornu vypadá, si můžete prohlédnout na tomto videu (Longhorn video WMV 1,5MB) které přinesl server MSBetas.org.

Rovněž se objevily nové informace týkající se uvolnění Longhornu do prodeje. Tento operační systém nebude podle Mike Toutonghiho, vicepresidenta MS Windows eHome divize, před druhou polovinou roku 2004.

Námi dříve publikované informace o následovnících Windows XP najdete zde.