Na zem spadl obří kus kosmického smetí a vědci byli u toho

14:14aktualizováno  14:37
Velký kus vesmírného smetí v pátek kolem sedmé hodiny ráno vstoupil do atmosféry a zřítil se do Indického oceánu. Vědci diskutují o tom, zda šlo o kus rakety či o miniaturní meteorit. Díky včasné detekci mohli vědci z NASA sledovat vstup tělesa do atmosféry živě.

Padající troska WT1190F nebo zkráceně WTF po vstupu do atmosféry. | foto: Slooh.com

Troska, nazvaná WT1190F nebo zkráceně WTF, spadla 13. 11. 2015 po sedmé hodině ranní přibližně 100 kilometrů od pobřeží Šrí Lanky do Indického oceánu. Vědci stále ještě přesně nevědí, co to přesně na zem dopadlo. Podle odborníků z Evropské kosmické kanceláře (ESA) by to mohl být kus raketového stupně. Podle jiných tomu ale neodpovídá poměrně příkrá dráha vstupu do atmosféry.

Snímek kosmického smetí WT1190F pořízený astronom Tony Evansem.

Pád objektu WT1190F sledovali se zájmem především vědci. Doufají, že toto těleso o rozměru jeden až dva metry ověří současné prediktivní schopnosti. Předpovědět přesně místo a čas, kam objekt dopadne, je důležité nejen kvůli budoucím „střetům“, ale také kvůli studiu tohoto konkrétního případu. Jde totiž o celkem neobvyklý kus vesmírného smetí - a nikdo neví, kolik podobných malých objektů by do zemské atmosféry mohlo dopadnout.

Vesmírné smetí

Jak vzniká, kdo jej sleduje a kdo to platí

Na místě bylo sice zataženo, takže pozemní pozorování se nezdařila, ovšem mezinárodní tým vědců z Německa, USA a Spojených arabských emirátů si pro pozorování pronajal soukromé letadlo. Gerhard Drolshagen z ESA doufá, že se týmů z letadla podařilo alespoň zachytit spektrální informace a zjistit tak původ tohoto záhadného tělesa. To objevila univerzita v Arizoně v rámci programu pro identifikaci asteroidů blízko Země. Americká armáda, která se podobnou detekcí také zabývá, tento objekt kvůli jeho relativně malé velikosti neregistruje.

Podle NASA se na oběžné dráze za 60 let kosmických letů nashromáždilo přibližně 13 000 kusů kosmického smetí větších než 10 centimetrů v průměru. Některé se pohybují i rychleji než 8 kilometrů za sekundu.

Aktualizace: Článek obsahoval chybný čas dopadu, za chybu se omlouváme. Do článku jsme doplnili záběry NASA.

Špionážní satelit KH-4 programu Corona obsahoval dva návratové moduly, které na...