Yahoo proti spamu

Kvůli vytěžování uživatelů, ale i internetových poskytovatelů nevyžádanými emaily se internetový portál Yahoo se rozhodl aktivní cestou bojovat proti emailovému spamu. Bylo zvoleno řešení v podobě ověřování serveru, z něhož email odešel.

Systém s názvem DomainKeys nahlédne do hlavičky emailu, konkrétně pro parametr "From:" odkud si vezme název serveru. Ten následně ověří a v případě,že nenalezne standardizovaný podpis serveru, nepředá email dál a uživatel nebude obtěžován. Yahoo zároveň ujišťuje uživatele, že nehrozí, aby byl kontrolován či dokonce čten celý email, čímž se snaží získat uživatele, kteří by se potenciálně mohli upnout k Gmailu či jiným freemailům, ale překážku pro ně představuje procházení textu všech emailů, byť pouze automatické, pro zasílání reklamy na míru nebo právě kvůli filtraci spamu.

Rozšíření této služby se předpokládá i pro další poskytovatele, i když někteří již pracují na vlastních systémech s podobnou filosofií. Jedním z nich je Microsoft s MSN a Hotmail využívající technologie whitelistu, která je v praxi použitelná spíše jen pro firemní klientelu. Hlavní příčinou tohoto kroku byl závratný počet nevyžádaných emailů, který dosáhl až tří čtvrtin přenesené pošty. Např. jen brány společnosti AOL ne zcela stoprocentními metodikami zablokují denně přes dvě a půl miliardy nevyžádaných emailů.

Autor: Zdeněk Schee