Z vesmíru k nám přilétl nový minerál

11:36aktualizováno  11:36
Brownleeit je jméno nového minerálu, který ve vesmírném prachu zachytil výzkumný letoun amerického Úřadu pro letectví a vesmír.
Komety k nám vozí exotický materiál z hlubin vesmíru.

Komety k nám vozí exotický materiál z hlubin vesmíru. | foto: Profimedia.cz

Američtí vědci objevili v mikroskopickém zrníčku vesmírného prachu nový minerál. Materiál tvořený manganem a křemíkem má schopnost polovodiče a o jeho existenci ani na Zemi, ani ve vesmíru se zatím nevědělo. Oznámila to v noci na dnešek Washingtonská univerzita v Seattlu, jejíž odborníci zrnko zkoumali.

Zrnko prachu zachytil do svých filtrů výzkumný letoun amerického Úřadu pro letectví a vesmír (NASA) v dubnu 2003. Tehdy Země prolétala velmi řídkým chvostem komety 26P/Grigg-Skjellerup, a vědci se proto domnívají, že zvláštní materiál by mohl pocházet právě z ní.

Mezinárodní sdružení mineralogů (IMA) nazvalo nově objevený minerál brownleeit na počest amerického vědce Donalda Brownleeho. "Minerály mě sice vždycky navýsost zajímaly, přesto si teď těžko zvykám, že sám minerálem jsem," řekl Brownlee.

Seznam vědecky známých minerálů obsahuje asi 4 300 položek. Každoročně dopadne na Zem podle NASA asi 40 000 tun materiálu z vesmíru. Každý den to znamená jedno zrnko prachu na metr čtvereční zemského povrchu.

Ilustrace základny na Marsu
Lidi na Mars hned tak nepoletí, není dost peněz, ozvala se NASA

Americký prezident Donald Trump by chtěl dostat lidi na Mars nebo alespoň znovu na Měsíc. Má to však háček: NASA na to nemá peníze.  celý článek

Start iránské rakety, která měla na palubě opici. (2013)
Írán úspěšně otestoval raketu, kterou chce vynést do vesmíru satelit

Írán dnes úspěšně otestoval nosnou raketu Simorgh (označovaná také jako Safir 2), s jejíž pomocí může do vesmíru vyslat satelit. S odvoláním na íránskou státní...  celý článek

Částečné zatmění Měsíce 7. srpna 2017 viděné z pražského Žižkova.
Česko sledovalo malou nebeskou podívanou. Země ukousla kus Měsíce