Za vysokých tlaků může být kov průhledný jako sklo, prokázali vědci

aktualizováno
Mezinárodní vědecký tým experimentálně prokázal, že sodík za extrémně vysokých tlaků přestává býti kovem. Ztrácí svou barvu a stává se průhledným.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Je dobře známo, že při dostatečně vysokém stlačení se ze všech materiálů stávají kovy. To lze pozorovat při metalizaci vodíku za vysokých tlaků a teplot uvnitř planet Jupiter a Saturn," tvrdí Artem Oganov ze Stony Brook University, který spolu s Yanmingem Maem z čínské Jilinské univerzity průhledný sodík objevil.

Sodík

Ovšem, jak vědci zjistili, sodík se chová právě opačně. Za normálních okolností, tedy běžných tlaků a teplot, je to měkký, lehký bílostříbřitý kov. Jako každý kovový prvek dobře vede teplo i elektrický proud. Díky své nízké hustotě ve vodě plave a je tak měkký, že ho lze krájet nožem.

Jenže když ho vystavíme působení tlaku, jeho vlastnosti se rázem mění. Stačí ho stlačit na 1 Mbarů (1 milión atmosfér) a černá. Jakmile tlak dosáhne asi 2 Mbarů, zčervená a začíná propouštět světlo, až se z něj nakonec (při tlacích kolem 3 Mbarů) stane naprosto průhledný, bezbarvý materiál. Jako sklo.

Sodík za působení tlaku pod 1.5 Mbar, 1.5 Mbar, 1.9 Mbar

Hmota pod tlakem

Přeměnu sodíku v dokonale průhledný materiál předpověděl profesor Ma. Z jeho výpočtů vyplývá, že za vysokých tlaků dojde ke změnám v krystalické struktuře sodíku, v důsledku čehož sodík nabyde zcela nečekaných vlastností. Nejen, že bude průhledný, ale  dokonce se z něj stane izolant.

Ve spolupráci s experimentátory z Institutu Maxe Plancka pro chemii Ma a Oganov jasně demonstrovali, jak jsou za velmi vysokých tlaků elektrony z vnějších vrstev vtlačovány do mezer mezi jednotlivými atomy, čímž dochází k zhroucení metalické struktury. Elektrony se pak chovají jako falešné atomy, podobně jako v některých iontových sloučeninách, ve kterých přebírají roli aniontů.

Dosud se spíše předpokládalo, že zvyšováním tlaku se kovový charakter materiálů posiluje. Výsledky studie mají velký význam pro pochopení vysoce stlačených struktur, které se nalézají v nitrech hvězd a obřích planet.

Zdroje:

www.stonybrook.edu
www.sciencedaily.com

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Termosnímek letadla (ilustrační foto)
Co se stane, když do letadla uhodí blesk? Křídlo Boeingu 707 vybuchlo

Otázky. Samé otázky. Někteří lidé si před nástupem do letadla kladou tolik otázek, že do něj nakonec nikdy nevkročí. Nyní vychází kniha, která tyto otázky...  celý článek

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk? Jaká je šance, že se strojem dokáže přistát někdo jiný než pilot? Vychází kniha o létání Zeptejte se pilota od...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.