Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Václav Nývlt

Začíná revoluce? Microsoft nabídne antivir zadarmo

  • 195
Noční můra výrobců antivirových programů se patrně příští rok stane realitou. Firma Microsoft hodlá nabídnout antivirový program Morro zdarma.

Americký softwarový gigant Microsoft přestane poskytovat software na ochranu počítačů před viry a zákeřnými programy za předplatné a nabídne ho bezplatně. Firma se tímto krokem snaží oslabit pozici rivalů McAfee a Symantec. Mnohem více problémů však může přinést menším antivirovým firmám. Zvláště, pokud by chtěla v budoucnu firma svázat svůj bezpečnostní program přímo s operačním systémem Windows.

Není zatím zřejmé, zda nabídka zdarma bude obsahovat i další služby z balíky OneCare, jako je například bezpečnostní zálohování dat z disku počítače atd.

Společnost má v plánu, že přestane prodávat službu Windows Live OneCare na konci června příštího roku. Program nyní stojí 49,95 dolaru za rok a vztahuje se nejvýše na tři osobní počítače. Od druhé poloviny příštího roku  bude tento bezpečnostní program s označením Morro k dispozici k bezplatnému stažení.

Morro je určen pro práci s menšími a méně výkonnými počítači. Podle Microsoftu by měl proto přitáhnout zájem široké skupiny spotřebitelů. Není však zřejmé, zda bude zdarma dostupný i pro korporátní užití. Dá se však předpokládat, že Microsoft se takovému užití bránit nebude.

Podle konkurenta McAfee je ale krok amerického gigantu znamením, že kapituloval. McAfee dodává, že OneCare za dva roky prodeje nezískal ani dvě procenta trhu.

Microsoft měl s ostatními výrobci bezpečnostního softwaru v minulosti spory. Lidé z firem Symantec a McAfee v letech 2006 a 2007 říkali, že Microsoft vyvíjí operační systém Windows Vista tak, aby jim zabránil v přístupu do jádra tohoto systému. Po vyjednávání a na nátlak regulátorů v Bruselu Microsoft oznámil, že potřebné informace dodá, napsala agentura Reuters.

Pokud by Microsoft nabídl antivir přímo v OS Windows, patrně by narazil na výrazný odpor antimonopolního úřadu. Dá se tak očekávat, že taková revoluce nenastane. Přesto tímto oznámením firma vypustila první průzkumný balonek, aby zjistila, jak trh, a především konkurenti tento krok přijmou.

,