Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Začínáme s digitálním fotoaparátem (5. díl) - Kompenzace expozice

aktualizováno 
Jak zabránit přeexponování nebo podexponování snímku? Proč sníh na výsledné fotografii je šedý a ne bílý? Proč černá je spíše šedivá? Jak vše uvést do pořádku? Použijte kompenzaci expozice.

Měření expozice a základní způsob jak ji ovlivnit jsme si načrtli v minulém díle. Dnes se podíváme na další způsob, jak expozici jednoduše upravit. Kompenzací expozice(korekcí) lze předejít podexponování snímku (snímek je příliš tmavý) nebo přeexponování snímku (snímek je tzv. přepálený, ve světlých místech se nenávratně a zcela ztrácejí detaily).

Obecně platí, že detaily ztracené přeexpozicí (přepálením snímku), velmi těžko získáte zpět. Detaily z příliš tmavých míst fotografie (podeexponovaná místa) lze pomocí specializovaného softwaru (např. Adobe Photoshop apod) přeci jen vytáhnout lépe.

Výbornou pomůckou pro sledování a prevenci přeexponovaných nebo podexponovaných míst je histogram. Vyplatí se jej sledovat (ne všechny přístroje ho zobrazují) a korigovat expozici podle něj. Co je to histogram a jak jej používat se dočtete zde.

Změna expoziční hodnoty +/- EV

U jednoduchých digitálních kompaktů je korekce expozice zcela zásadní nástroj pro změnu světelného podání výsledné fotografie. Clonu, čas závěrky a často i citlivost (ISO) nastavuje automat podle naměřených hodnot z expozimetru (viz 2. díl a 4. díl). Uživatelský zásah do expozice snímku je možný právě jen změnou EV (Exposure Value), neboli expoziční hodnoty (expozičního stupně).

Většina fotoaparátů umožňuje kompenzaci expozice v rozsahu + 2 EV až - 2 EV v krocích po 1/3 EV. Nastavíte-li hodnotu EV na + 1 EV znamená to, že na světlocitlivý čip (nebo kinofilm) dopadne dvakrát více světla oproti nastavení bez korekce (+/- 0 EV). Naopak při - 1 EV se množství světla sníží na polovinu.

Kompenzace expozice podrobněji
Systém expozičních hodnot (EV - exposure value) byl vytvořen v padesátých letech minulého století v Německu. Slouží k jednoduchému používání kombinací clony a času závěrky bez změny expozice. EV je absolutní veličinou. Popisuje množství světla dopadající na čip pro danou expozici.
Expoziční tabulku naleznete například zde. Na ose Y  jsou vyneseny časy závěrky a na ose X clonová čísla. Tělo tabulky tvoří hodnoty EV.
Z tabulky je patrné, že při kombinaci času 1/2000s a clony f/2,8 bude čip osvětlen stejným množstvím světla (tj. snímek bude exponován stejně), jako při kombinacích 1/1000s a f/4, 1/500 a f/5,6 atd. Kombinace času a clony je vždy v rámci jednoho stupně EV - v tomto případě 14 EV .
Je zřejmé že znalost těchto závislostí je pro praxi velmi užitečná. Díky tomuto systému lze měnit a kombinovat hodnoty clony a času bez změny expozice a tedy rizika podexponování nebo přeexponování snímku. I zde lze použít automatiku, například prioritu clony AV nebo času TV.

Aby sníh nebyl šedý - jak a kdy použít kompenzaci expozice

Expozimetr přístroje reaguje na odražené světlo od fotografovaného předmětu (viz předchozí díl). Považuje-li  automatika digitálu fotografovaný motiv za přesvětlený, sníží množství světla (zvětší clonové číslo tj. zmenší otvor clony, zkrátí čas závěrky) dopadajícího na čip tak, aby celkový výsledek odpovídal střední šedé (viz minulý díl). Výsledek, například u zasněžené krajiny, bude šedivý -  podexponovaný (zasněžená krajina má větší odrazivost světla než nezasněžená). Podobná situace nastane při fotografování písku na pláži, bílé zdi nebo hladiny rybníka, v prudkém slunci (je přeci jenom léto a sníh není příliš aktuální příklad :-) ). 

Aby sníh (bílá zeď apod) byl bílý, nastavíme korekci expozice do kladných hodnot (+ EV). Ideální stav je potřeba vyzkoušet, což u digitálního přístroje není problém, jelikož se změnou kompenzace zároveň můžete kontrolovat výsledek na displeji.
Hodnota se většinou pohybuje v rozsahu + 2/3 až 1 EV (v extrémních podmínkách to ale může to být až + 2 EV). Čím více půjdou hodnoty EV do plusu, tím více samozřejmě hrozí přeexpozice a ztráta detailů.

Naopak pokud je objekt tmavý (černý) a zabírá většinu fotografovaného výřezu, automatika snímek přeexponuje (má „strach“ aby výsledek nebyl příliš tmavý - vyrobí tedy výsledek šedivý -  opět viz pojem střední šedá v minulém díle). Šedivý výsledek získáte i při pořizování nočního snímku. Fotoaparát opět vše doladí do „ideální“ střední šedé. V těchto případech je nutné hodnoty EV upravit směrem do záporných hodnot (- 2/3 EV).

Zkoušejte, experimentujte

S nastavením  kompenzace lze měnit výsledné vyznění  snímku. Zamlžený den můžete ještě více zamlžit (+ EV), nebo naopak mlhu „odstranit“ (-EV). Při fotografování proti obloze můžete dosáhnout lepšího prokreslení tmavého objektu na světlém pozadí oblohy (+EV), nebo naopak zoobrazit pouze jeho siluetu (-EV).

Na levém obrázku je použita expozice bez úpravy EV (tj +/-0 EV). Pravý obrázek je upraven + 2 EV. Scéna je zamlženější, detaily na obloze jsou přepálené.

expozice expozice

Příklady využití kompenzace expozice:

Uvedené hodnoty jsou pouze orientační.

  • sníh, pláž, vodní hladina, bílá stěna ... + 2/3 až 1 (+2) EV
  • ostré slunce za zády fotografa... -0,3 až - 0,7 EV
  • fotografie v protisvětle... + 0,7 až 1 EV
  • podmračená noční obloha... + 0 až 2 EV
  • tmavý (černý) objekt... - 2/3 EV

Bracketing hlídá expozici za vás

Máte málo času či trpělivosti zkoumat jaký stupeň EV přidat nebo ubrat? Pokud je fotoaparát vybaven funkcí bracketing, je vyhráno.

Při použití této utilitky, přístroj na jedno zmáčknutí spouště, vyhotoví minimálně tři snímky. Jeden podexponovaný, jeden exponovaný bez změny EV a jeden přeexponovaný. Vy pouze navolíte, v jakém rozsahu bude pod-/pře- expozice provedena (např. -1 EV ...0 EV ... +1EV). Doma na monitoru potom v klidu vyberete obrázek, který vyhovuje vašim požadavkům.

Tři následující obrázky ukazují použití bracketingu. První je podexponovaný (- 1 EV), druhý je exponovaný bez kompenzace (+/- 0 EV) a třetí je přeexponovaný (+ 1 EV). Bílý oblouk nad pražským hradem není vyšeptaná duha, ale odraz obroučky objektivu ve skle okna, přes které byl snímek pořízen.

expozice expozice 

expozice

K předchozím třem obrázkům byl pořízen histogram (viz článek "Nebojte se histogramu..." , zde). První histogram je pro snímek - 1 EV, druhý pro +/- 0 EV a třetí pro + 1 EV.

expozice expozice

expozice

Shrnutí:

Podexpozice - příliš krátký čas, malý clonový otvor - nedostatek světla dopadá na světlocitlivý čip.  Detaily v tmavých částech snímku nejsou prokreslené. Snímek je tmavý.
Podexpozice hrozí zejména u snímků, kde převážnou část tvoří silně osvětlený motiv - obloha, slunce, sníh, pláž, zrcadlící vodní hladina, žluté plochy apod. Tmavší části pak mohou být podexponované.
V těchto případech použijeme volbu +EV.

Přeexpozice - příliš dlouhý čas, velký clonový otvor - nadbytek světla dopadná na světlocitlivý čip. Světlejší části snímku jsou přepálené a detaily v nich definitivně ztraceny.
Přeexpozice může nastat při fotografování tmavých objektů, které tvoří většinu snímaného výřezu (tj. např. při pořizování makro fotografií černých brouků) nebo v případech, kdy většina snímku leží ve stínu (světlá část bude přepálená).
V těchto případech použijeme volbu -EV.

Další články ze seriálu "Začínáme s digitálním fotoaparátem"

 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dominik Nekolný nad řekou Vltavou. Snímky pořízená kamerou GoPro Hero 5.
Triky na kole BMX. Podívejte se, jak natáčí nejnovější kamera GoPro 5

Do redakce dorazil nejnovější přírůstek z rodiny GoPro s pořadovým číslem 5. Na reklamních videích vypadá obraz dokonale, ale jak je tomu ve skutečnosti?...  celý článek

Matějská pouť v roce 1989.
ČSSR objektivem matematika. Neznámý fotograf Karel Bucháček

V profesním životě se Karel Bucháček věnoval abstrakci - čisté matematice, ve svém volném čase pak konkrétnu. Vědec z Ústavu teoretické a aplikované mechaniky...  celý článek

Umělá kaskáda na říčce v německých Alpách. Canon 5D Mark III, Canon EF...
Rady, jak fotografovat vodu. Dejte si pozor, aby to nebyla nuda

Pokud vás nebaví fotit lidi a fotka krajiny se samými kopci vám připadá statická, je tu téma, které vás může oslovit svoji lehkou dynamikou a hravostí – focení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.