Společnost Microsoft v minulém týdnu v tichosti stáhla ze svých webových stránek svoji nejnovější reklamní kampaň (viz článek zde). Důvodů stažení bylo povícero - reklama se nápadně podobala kampani společnosti Apple, navíc vyšlo najevo, že dopis, ve kterém byl popisován přechod z prostředí Apple k operačnímu systému Windows, psala PR agentura Microsoftu. Na povrch však prosákly další informace, jak vše vlastně bylo doopravdy; čtenáři serveru SlashDot zjistili, že "nefalšovaní" propagátoři Windows, nadávající na počítače Apple, jsou pouhými herci. Jejich portrét, který byl využit v kampani Microsoftu, si může koupit a následně jakkoli použít každý. Za padesát dolarů je obrázek usměvavého teenagera, spokojeného manažera či vlídné paní v domácnosti k mání ve fotodatabance na serveru GettyImages.com.
Microsoft použil podobnou kampaň jako před několika měsíci (informace zde) konkurenční Apple. Jednotliví uživatelé si na billboardech i jinde vychvalovali počítač a především operační systém, na který právě přešli. V případě Applu se jednalo o systém MacOS. Microsoft a "jeho lidé" v kampani naopak počítače Apple kritizovali a nemohli si vynachválit PC se systémem Windows. Pokud by byla kampaň férová, zřejmě by se proti ní nezvedla taková nevole. Avšak - Microsoft na nátlak veřejnosti reklamu ze svých stránek po několika dnech stáhl. Pravý důvod je známý až teď.
Spokojená PR paní, která si halasně vychvalovala Windows, není nic jiného než herečka, navíc s velmi nízkou gáží. Microsoft její portrét v kampani využil a zaplatil za to celých 50 amerických dolarů. Taková je cena za využití snímku z fotobanky GettyImages.com. "Obchodování s obrázky" potvrdili také někteří zainteresovaní pracovníci Microsoftu.
Je velmi pravděpodobné, že i další kampaně společnosti Microsoft byly tvořeny v podobném duchu, vždyť základ zůstal stejný. Spokojený uživatel propaguje produkt Microsoftu a nemůže si jej vynachválit. Podobně na tom byl školák z kampaně na vzdělávací produkty Encarta. Také jeho portrét je ve fotodatabance k nalezení - za obvyklou cenu; 50 amerických dolarů.
Po prosáknutí těchto informací se vyrojily spekulace, zda-li na podobném základě nepostavila reklamní kampaň také společnost Apple. I ta využila ke svému zviditelnění "lidí z ulice". Na rozdíl od Microsoftu však "jablíčkářům" žádný podobný počin dokázán nebyl a firma s jablkem ve znaku s kampaní přišla jako první, a tato byla, narozdíl od propagace Microsoftu, ceněna i kritiky.