Žádní nadšení uživatelé. Microsoft si lidi do reklamní kampaně kupoval

  • 77
Poslední masivní kampaní si Microsoft zadělal na pěknou ostudu. Jak vyšlo najevo, společnost použila do reklamy jen a jen "herce". Ti jsou k mání ve fotobance GettyImages.com. Cena - 50 USD/kus.

Společnost Microsoft v minulém týdnu v tichosti stáhla ze svých webových stránek svoji nejnovější reklamní kampaň (viz článek zde). Důvodů stažení bylo povícero - reklama se nápadně podobala kampani společnosti Apple, navíc vyšlo najevo, že dopis, ve kterém byl popisován přechod z prostředí Apple k operačnímu systému Windows, psala PR agentura Microsoftu. Na povrch však prosákly další informace, jak vše vlastně bylo doopravdy; čtenáři serveru SlashDot zjistili, že "nefalšovaní" propagátoři Windows, nadávající na počítače Apple, jsou pouhými herci. Jejich portrét, který byl využit v kampani Microsoftu, si může koupit a následně jakkoli použít každý. Za padesát dolarů je obrázek usměvavého teenagera, spokojeného manažera či vlídné paní v domácnosti k mání ve fotodatabance na serveru GettyImages.com.

Microsoft použil podobnou kampaň jako před několika měsíci (informace zde) konkurenční Apple. Jednotliví uživatelé si na billboardech i jinde vychvalovali počítač a především operační systém, na který právě přešli. V případě Applu se jednalo o systém MacOS. Microsoft a "jeho lidé" v kampani naopak počítače Apple kritizovali a nemohli si vynachválit PC se systémem Windows. Pokud by byla kampaň férová, zřejmě by se proti ní nezvedla taková nevole. Avšak - Microsoft na nátlak veřejnosti reklamu ze svých stránek po několika dnech stáhl. Pravý důvod je známý až teď.

Výřez z dopis, který na čas zveřejnil Microsoft v rámci akce Convert to PC

Spokojená PR paní, která si halasně vychvalovala Windows, není nic jiného než herečka, navíc s velmi nízkou gáží. Microsoft její portrét v kampani využil a zaplatil za to celých 50 amerických dolarů. Taková je cena za využití snímku z fotobanky GettyImages.com. "Obchodování s obrázky" potvrdili také někteří zainteresovaní pracovníci Microsoftu.

Je velmi pravděpodobné, že i další kampaně společnosti Microsoft byly tvořeny v podobném duchu, vždyť základ zůstal stejný. Spokojený uživatel propaguje produkt Microsoftu a nemůže si jej vynachválit. Podobně na tom byl školák z kampaně na vzdělávací produkty Encarta. Také jeho portrét je ve fotodatabance k nalezení - za obvyklou cenu; 50 amerických dolarů.

Po prosáknutí těchto informací se vyrojily spekulace, zda-li na podobném základě nepostavila reklamní kampaň také společnost Apple. I ta využila ke svému zviditelnění "lidí z ulice". Na rozdíl od Microsoftu však "jablíčkářům" žádný podobný počin dokázán nebyl a firma s jablkem ve znaku s kampaní přišla jako první, a tato byla, narozdíl od propagace Microsoftu, ceněna i kritiky.