Záhada trvá. Původ asteroidu, zabijáka dinosaurů, je stále neznámý

aktualizováno
Asteroid Baptistina, o kterém se až donedávna soudilo, že před 65 miliony lety zapříčinil zkázu dinosaurů, je z obliga. Tvrdí to výsledky nejnovější studie NASA.

Ilustrační obrázek | foto: Profimedia.cz

Přibližně před 65 miliony lety narazil do Země asteroid zhruba o průměru 10 kilometrů a způsobil zánik dinosaurů. A nejen jich, za své tehdy vzala i spousta jiných živočišných druhů. Masové vymírání ale přežili, až na pár výjimek, drobní savci, čímž vydláždili cestu k rozvoji nových vývojových linií, vedoucích až k člověku.

Baptistina

Až donedávna se vědci domnívali, že znají původ asteroidu, který měl mít tuto gigantickou zkázu na svědomí. Podle studie z roku 2007 jím měl být obří asteroid zvaný Baptistina. Předpokládalo se, že asi před 160 miliony lety vrazil do pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem a rozpadl se na kusy. Nešlo o žádné drobečky, některé z nich byly velké jako hora. Jeden z nich pak měl být později vyvržen směrem k Zemi a přivodit zkázu dinosaurů.

WISE

Ale zdá se, že všechno bylo jinak. Baptistina zřejmě za nic nemůže, aspoň o tom svědčí pozorování, která uskutečnil infračervený kosmický teleskop WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer).

Problém je v tom, že studie z roku 2007 vycházela pouze z pozorování pozemských teleskopů, pracujících ve viditelné oblasti elektromagnetického spektra. Viditelné světlo se sice od asteroidů odráží, ale na určení jejich velikosti potřebujete znát i odrazivost jejich povrchů. Bez její znalosti jde víceméně o pouhý odhad.

WISE naproti tomu zkoumal asteroidy v infračervené oblasti. Infračervené světlo, které tělesa vysílají, závisí na jejich teplotě a velikosti, a právě to sondě umožnilo mnohem přesnější měření velikosti asteroidů. Pak již stačilo jen porovnat výsledky s předchozími pozorováními z pozemských dalekohledů.

Prostě na to nebyl čas

Teleskop WISE od ledna 2010 do února 2011 prozkoumal 120 tisíc asteroidů z hlavního pásu, z toho 1 056 jich patřilo do rodiny pohrobků Baptistiny. Složité výpočty velikostí, odrazivostí a drah jednotlivých asteroidů naměřených teleskopem WISE ukázaly, že Baptistina se rozpadla až někdy před 80 miliony lety, tedy v polovině původně odhadovaného období.

Asteroid, který by vznikl jejím rozpadem, by v tomto případě na to, aby se vymanil z hlavního pásu asteroidů, později zasáhl Zemi a způsobil vyhynutí dinosaurů, potřeboval nějakých 15 milionů let. A to je podle astronomů velmi nepravděpodobné.

Podle Amy Mainzerové, která práce na nové studie vedla, na to prostě nebyl čas. "Něco takového obyčejně trvá desítky milionů let," tvrdí lakonicky.

Zdroj: www.nasa.gov, www.wikipedia.org