Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zákazníky podvádí 2/3 internetových obchodů

  19:29aktualizováno  19:29
Značná část tuzemských internetových obchodů podle průzkumu Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) nedodržuje povinnosti stanové občanským zákoníkem, a krátí tak práva svých zákazníků.
Letošními testy SOS totiž bez problémů prošlo pouze 29 ze 100 internetových obchodů. V předchozím průzkumu SOS vyhovělo zkoumaným kritériím 49 procent internetových obchodníků.

"Při zkoumání obsahu stránek internetových obchodů, a to zejména kontaktních údajů, obchodních podmínek a reklamačních řádů, bylo zjištěno, že zdaleka ne všechny plní povinnosti o informování spotřebitelů dané občanským zákoníkem," řekla novinářům právnička SOS Klára Přikrylová.

Například 59 procent obchodníků podle Přikrylové nepoučilo před odesláním objednávky své zákazníky správně nebo je nepoučilo vůbec o jejich právu na odstoupení od kupní smlouvy, kterou uzavřeli pomocí internetu. "To je proti minulým testům internetových obchodů prováděným SOS výrazné zhoršení," podotkla Přikrylová.

Sedm procent testovaných obchodů zase podle SOS zkracovalo zákonnou záruční dobu na zakoupení zboží, což je lepší výsledek než v dřívějších průzkumech. "Zhruba 15 procent obchodů ale ve svých obchodních podmínkách výslovně vyloučilo právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy z toho důvodu, že zboží objednané dálkově odebrali osobně," uvedla Přikrylová.

Dodala, že průzkum odhalil v internetových obchodech další nesrovnalosti. "Nejčastěji se jednalo o účtování poplatku za takzvanou neoprávněnou reklamaci, požadavek obchodníků na zaslání zboží k reklamaci pouze v originálním obalu či neprodloužení záruční doby při výměně zboží," řekla Přikrylová.

Někteří internetoví obchodníci navíc své obchodní podmínky zaštiťovali nepravdivou informací, že byly konzultovány s SOS, což podle odborníků mohlo zmást spotřebitele. "Upozorňujeme na to, že se naše sdružení se zněním obchodních podmínek těchto obchodníků nemohlo v žádném případě ztotožnit a v nejbližší době podnikneme kroky k tomu, aby tato zavádějící informace z internetových stránek obchodů, kterých se týká, zmizela. V opačném případě jejich seznam zveřejníme," upozornila Ivana Picková z pražské centrály SOS.

Nákupy přes internet v ČR rychle rostou. Podle odhadů objem celkových online prodejů v ČR se letos zvýší na sedm miliard korun, což je o třetinu více než loni.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety vznikly fotografie víl z Cottingley
Před 100 lety vznikly slavné fotografie víl z Cottingley

VIDEO V létě 1917 vyfotily dvě dívky, Elsie Wrightová a Frances Griffithsová fotografie víl. Řadu let věřila celá Velká Británie, že fotografie jsou pravé. Mýtus...  celý článek

US Open se hrálo i za války. Bojovala také legenda Malloryová
Tenisové US Open se hrálo i za války. Bojovala také legenda Malloryová

VIDEO Během 1. světové války se většina velkých sportovních akcí nekonala. Nehrál se ani tenisový Wimbledon, Australian Open nebo French Open. Jediným tenisovým...  celý článek

Bil'ak symbolizoval zradu, vazalství a demagogii
Biľak se narodil před 100 lety, symbolizoval zradu, vazalství a demagogii

VIDEO 11. srpna 1917 se na východě Slovenska, v tehdejších Horních Uhrách, v Krajné Bystré narodil Vasil Gyula, později známý jako Vasil Biľak, jeden z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.