Aparatura na které jsme digitalizovali LP desky

Aparatura na které jsme digitalizovali LP desky | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Zákulisí: Jak jsme digitalizovali LP desky, které můžete o víkendu poslouchat

  • 202
Při redakčním pokusu jsme z několika LP desek vytvořili kopie na CD. Při poslechovém srovnání se pak ukázaly jako zvukově kvalitnější než oficiálně vydané CD se stejným albem. Ukážeme vám krok za krokem, jak si takovou nahrávku vytvořit doma.

Už tento víkend si námi vytvořené nahrávky můžete poslechnout v salonku Clyde na výstavě High End Praha 2010 v hotelu Corinthia Towers na pražském Vyšehradě.

Na co se můžete těšit?

Pro přímé srovnání originálního CD s nahrávkou z LP desky jsme vybrali alba: Dire Straits - Brothers in Arms (CD je Remaster), Suzanne Vega - Solitude Standing (CD ze stejného roku jako deska) a Pink Floyd - Momentary Lapse of Reason (CD ze stejného roku jako deska). Jen k poslechu ale budou k dispozici další digitalizované desky, především rockové a jazzové.

Kdy: 13. - 14.3. 2010 - High End Praha 2010

Kde: Corinthia Towers, Praha - Vyšehrad (metro C)

Pojďme se ale podrobněji podívat na to, jak jsme nahrávky pořizovali. Podle našeho návodu si v perfektní kvalitě můžete zdigitalizovat i svoji hudební sbírku.

Potřebujeme gramofon s přenoskou, korekční RIAA předzesilovač, A/D převodník s USB rozhraním a počítač se softwarovým rekordérem Audacity. A vypalovací mechaniku.

Záladem naší sestavy je ...

gramofon Pro-Ject 6 PerspeX

Gramofon Pro-Ject 6 PerspeX je, vyjma přenosky, českého původu. Základní deska z čirého organického skla stojí na třech odpružených nohách, které slouží i pro uvedení gramofonu do vodorovné polohy.

gramofon Pro-Ject 6 PerspeX

V této desce je uložen i motor v kovovém pouzdře s vypínačem a signální diodou, energetický zdroj je mimo gramofon. Motor přenáší otáčky na talíř pryžovým řemínkem. Talíř s raménkem je umístěn na samostatně odpružené desce. Ta má za úkol co nejvíc izolovat desku a přenosku od vibrací okolního (domácího) prostředí.

Raménko je vytvořeno z tkaniny z uhlíkových vláken, je duté, lehké a pohybuje se na kardanu.

pohon Pro-Ject 6 PerspeXuchycení raménka Pro-Ject 6 PerspeX

Antiskating je klasický - závažíčko na vlasci. Pro nastavení váhy/tlaku na hrot slouží kalibrované, rotací posouvané závaží. Elektrický signál přenosky je vyveden na zlacené konektory cinch na zadní straně gramofonu.

přenoska Sumiko Blue Point No.2

Gramofonová přenoska má úkol nejtěžší. Jehlou s diamantovým hrotem musí sejmout i ty nejjemnější povrchové změny drážky gramofonové desky a toto chvění převést na elektrický signál.

přenoska Sumiko Blue Point No.2

Námi použitá přenoska je takzvané MC konstrukce (s pohyblivou cívkou a pevným magnetem), která má však díky modernímu designu (nikoli vzhledu, ale konstrukce) a použitým materiálům výstup elektricky shodný jako MM přenoska. Takové řešení se označuje jako "high output" a výhodou je možnost použít rozšířenější MM korekční předzesilovač při zachování kvalitativních výhod MC systému.

Přenoska byla nasazena na raménku z uhlíkových vláken Pro-Ject Evolution a nastavena doporučenou váhu na hrot 1,8 g.

Z Gramofonu pak signál vedl do ...

korekčního MM předzesilovače Creek OBH-18

Úkolem korekčního gramofonového předzesilovače je zesílit nízkoúrovňový signál gramofonové přenosky na úroveň, pro kterou je konstruován linkový vstup zesilovače nebo v našem případě A/D převodníku.

RIAA předzesilovač Creek OBH-18 MMRIAA předzesilovač Creek OBH-18 MM

Korekční se mu říká především proto, že signál nezesiluje rovnoměrně, ale podle takzvané RIAA křivky. Signál z přenosky má totiž silněji zastoupeny vysoké a slaběji nízké frekvence - různá frekvenční pásma je tak potřeba zesílit s jiným ziskem, aby byl výsledný signál frekvenčně vyrovnaný. Vulgárně řečeno, aby měl správné množství basů i výšek.
Na průběh RIAA křivky se podívejte na následujícím obrázku.

RIAA křivka

Takto vypadá RIAA křivka, podle které předzesilovač upravuje signál z přenosky.

Zesílený a frekvenčně zkorigovaný signál dále vedeme do ...

A/D převodníku Benchmark ADC-1 USB

Pro vytvoření hudebního CD musíme převést analogový signál do digitální podoby. K tomu jsme využili špičkový A/D převodník od společnosti Benchmark, který je navíc vybaven USB rozhraním.

A/D převodník Benchmark ADC-1USB

Ačkoli převodník dokáže vytvořit i signál s vysokým rozlišením 192 kHz / 24 bit, my jsme ho nastavili tak, aby vytvářel digitální signál se vzorkovací frekvencí 44,1 kHz a rozlišením 16 bit. To jsou totiž parametry, které využívá systém CD. Signál jsme pak už nemuseli při vytváření výsledného CD nijak konvertovat.

A/D převodník Benchmark ADC-1USB

Velkou výhodou převodníku je USB výstup pro připojení k počítači. Benchmark se tak přihlásí jako vstup externí zvukové karty a pokud ho poté v softwarovém rekordéru vyberete jako zdroj záznamu, ukládá se přímo příchozí stream. Signál tak neprochází dalším hardwarem a operační systém ani software s ním již nijak významněji nepracují. Tedy pokud je o to nepožádáte, například ekvalizérem, což však může v našem případě vést jedině k degradaci signálu.

Softwarový rekordér Audacity

Možností, jak v počítači nahrát zvuk je mnoho. My jsme zvolili velmi kvalitní program Audacity, který je navíc distribuován pod licencí GNU-GPL, můžete ho tedy stáhnout a používat zcela zdarma.

Audacity

Zde stačí jako vstup zvolit audiozařízení "Benchmark 2.0" a nastavit záznamové parametry, tedy vzorkovací frekvenci a rozlišení. Drželi jsme se CDDA standardu 44,1 kHz / 16 bit. Hlasitost jsme nechali bez úprav jak v rekordéru, tak nastavení Windows – nechtěli jsme, aby bylo se signálem jakkoli manipulováno. Správnou hlasitost vzhledem ke konkrétní desce jsme nastavili regulátory přímo na A/D převodníku.

notebook Dell XPS M1330

Pokud si ještě pamatujte nahrávání desek na magnetofonové kazety, vězte, že u nahrávání do digitální podoby je to s hlasitostí trochu jinak. Dynamické špičky mohly u normálních a chromových kazet dosahovat zhruba +2 dB až +3 dB, záleželo na konkrétní kazetě i nastavení předmagnetizace. U metalových (IEC IV) kazet jsme se mohli odvážně pustit i k +6 dB.

U digitálního signálu je však maximálním stropem 0 dB. Vše co překročí tuto hodnotu je nemilosrdně odříznuto. Ve zvuku se to pak projeví velmi nepříjemným zkreslením, respektive jevem nazývaným "clipping".

A nahráváme ...

Každou desku jsme samozřejmě před nahráváním otřeli karbonovým kartáčkem, který z desek odstraní případný prach a elektrostatický náboj. U hůře udržovaných, případně hodně "ohraných" desek by bylo vhodné je i vyčistit speciální pračkou, u námi vybraných desek to ale nebylo potřeba.

Při spuštění nahrávání je důležité zavřít rychle víko gramofonu tak, aby jeho klepnutí nezaznělo v již hrající hudbě. Možné také je na dobu nahrávání víko demontovat a tak se tohoto časového limitu zbavit. Nemusíte se bát odstartovat záznam v Audacity dříve – ticho a šum zaváděcí drážky snadno později odříznete.

Během nahrávání je dobré poslouchat hudbu jen potichu a moc nedupat, tedy minimalizovat zdroj případných vibrací (což je například s plovoucí podlahou velmi snadné). Taktéž, především u starších instalací, není dobré "cvakat" vypínači - vzniklé jiskry se mohou stát součástí nahrávky ve formě lupance.

Hned po dokončení nahrávky jsme vhodně ořízli začátek a konec záznamu a projekt uložili jako syrová data (.aup) coby zálohu po pozdější využití. A především jsme stopu exportovali jako nekomprimovaný WAV soubor. Z každé desky tak vznikly dva soubory, každý pro jednu stranu.

DVDRW vypalovačka LG

Ke každému WAV souboru jsme pak ručně vytvořili takzvaný "CUE sheet", což je textový soubor s časovým indexem, podle kterého se pak přehrávač (například Foobar 2000) orientuje a umožňuje tak přímou volbu konkrétní skladby. Můžete tak přehrávat jednotlivé skladby a ani nepoznáte, že pochází z jednoho WAV souboru. Pomocí tohoto souboru lze také vyexportovat jednotlivé skladby samostatně a třeba i vypálit plně funkční hudební CD.

Výsledek až překvapující

Na jedné straně oficiálně vydané CD, výsledek práce zkušených mistrů zvuku a použití složité profesionální techniky. Na straně druhé domácí digitalizace provedená sice pomocí vysoce kvalitního převodníku Benchmark, ale jinak vlastně tak trochu "z jedné vody načisto", v domácích podmínkách, bez jakýchkoli zvukových úprav.

A poslechové srovnání dopadlo velice často jednoznačně v náš prospěch.

Nové desky

Popsané rozdíly jsme zaznamenali především u starších nahrávek. Vyzkoušeli jsme i nově vydané desky Green Day - American Idiot a Jack Johnson - In Between Dreams (obě 2005) a v obou případech jsme jako lépe znějící vyhodnotili CD. Nutno podotknout, že obě CD patří mezi ty výrazně kvalitně nahrané, u jiných titulů by mohl být výsledek opačný.

Například úvodní skladba z alba Soltude Standing od Suzanne Vega, zpívaná acappella, je na originálním CD poměrně suchá. Slyšíte sice detaily v intonaci v hlase, ale teprve přímým porovnáním s nahrávkou z LP slyšíte o co je "originální CD" ochuzeno. Hlas působí na nahrávce z desky mnohem živěji, přirozeněji má neporovnatelně více intonačních poloh a detailů hlasu a dechu.

U Dire Straits nahraných z desky pocítíte dramatický nárůst dynamiky, zvuk je živější, zábavnější, dravější. Pink Floyd mají v námi digitalizované nahrávce širší prostor, lépe prokreslené podání celé hudební scény a mohutnější podání fortissim.

Podobnými příklady bychom mohli pokračovat i dále. Lepší však bude, když se přesvědčíte na vlastní uši.

KDY? KDE?

Tento víkend 13. a 14. března na High End Praha 2010 v salónku Clyde u společnosti Panter.

Na samostatné expozici redakce Technet.cz se budete moci podívat na první 3D televizní projekci z 3D Blu-ray disku v ČR. Pořádáme ji ve spolupráci se společností Samsung.

Proč často znějí nové nahrávky hůře než staré?

Nejspíše jste o ní ještě neslyšeli, zato její následky bohužel musíte poslouchat každý den. Válka hlasitostí (anglicky "Loudness War"). Je to mnohaleté gradování průměrné hlasitosti nahrávek opouštějících zvuková studia. Důvod je prostý a jak jinak, stojí za ní tlupa manažerů šustících bankovkami.

Hlasitější totiž znamená poutavější. Nahrávka s vysokou průměrnou hlasitostí lépe vynikne při reprodukci z rádia, ve veřejných prostorech i na sluchátkách v dopravě. Hlasitější skladbu si snadněji zapamatujete a oblíbíte. A tedy - více lidí si ji koupí na CD, či půjde na koncert.

Problémem je způsob, jakým se vysoké průměrné hlasitosti dosahuje v poslední době nejčastěji - kompresí. Dynamické špičky se sníží, tišší pasáže naopak zesílí - a vysoká průměrná hlasitost je na světě. A na světě je také odpověď na otázky: Kam se ale poděla dynamika? Proč se bubny slévají do kytar? Proč je to vlastně jen jednolitý zmatek?

Technologický pokrok studiové techniky za posledních dvacet let je tak zcela nevyužit. Naopak, najít kvalitně nahranou desku s velkým dynamickým rozsahem je stále větší problém.

Vynikající článek na toto téma si můžete přečíst zde: Road to Hell (česky)