Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zaručených deset rad pro nakupování přes internet

aktualizováno 
Nákupem přes internet můžete mnohdy ušetřit čas i peníze, jejich největší výhodou však je šíře výběru a možnost porovnávat nabídku s konkurencí. Čtěte, jak poznat dobrý obchod a zařídit, abyste dostali skutečně objednané zboží.
Nákup na internetu ušetří čas i peníze

Nákup na internetu ušetří čas i peníze | foto: Profimedia.cz

Sotva vejdete do obchodu, abyste se nezávazně podívali na to, jaké nabízejí fotoaparáty, přitočí se k vám prodavač s otázkou: „Tak co to bude?“ Nebo naopak, když už se chcete o dvou třech modelech dozvědět víc, jako na potvoru není v dohledu nikdo, kdo by vám sdělil něco jiného než cenu. Tohle se vám na webu určitě nestane. Můžete přijít, kolikrát chcete, nikdo vám nebude mít za zlé, že už potřetí zkoumáte stejný výrobek, a srovnání podle parametrů nabízejí mnohé obchody samy. Navíc můžete snadno vložit zboží do pomyslného košíku a zkontrolovat, kolik stojí doprava.

Internetové obchody jsou dobrou volbou, zejména pokud chcete koupit méně obvyklé zboží nebo dražší kousky – na televizi za 30 000 můžete ušetřit až pět tisíc, na výrobku za 12 000 alespoň dva. U levnějšího zboží tuto výhodu smaže dopravné.

Přinášíme návod, jak postupovat při koupi podobného zboží – pořadí kroků se může mírně měnit podle pravidel konkrétního obchodu.

1 Zorientujte se v nabídce

Pokud nebažíte po konkrétním typu DVD rekordéru nebo když se na trhu nevyznáte, ze všeho nejdříve se snažte získat co nejvíce informací. Základní přehled o nabídce i cenách můžete získat z nabídkových letáků obchodů, více z recenzí ve specializovaných časopisech a na serverech – například na technet.idnes.cz, napovědět vám mohou také diskuse nebo hodnocení zákazníků přímo na stránkách některých obchodů.

2 Srovnejte ceny s konkurencí

Pokud už jste našli svůj model, zjistěte, kde ho koupíte nejlevněji. Využijte služby na srovnání cen – například zbozi.cz společnosti Seznam momentálně obsahuje kolem 10 milionů výrobků 3 600 internetových obchodů. Podobných služeb je na internetu mnoho, namátkou www.SrovnaniCen.cz , www.Srovname.cz, www.NejlepsiCeny.cz, www.NejNakup.cz, www.Zalevno.cz, www.HledejCeny.cz
 aj. Ve vyhledávacím okně služeb stačí zadat jméno výrobku, nebo alespoň jeho část, a hned vidíte, kde je vaše zboží k mání a za kolik. Pozor však, uvedená cena je sice s DPH, ale neobsahuje dopravu a poštovné. Zde by však už neměly být rozdíly řádové, nicméně zvolíte-li obchod na druhém konci republiky, pravděpodobně vám zboží nedoveze zdarma a přijdete i o možnost ušetřit osobním odběrem.

3 Vyberte si nejlepší obchod

Ne vždy je nejlepší chodit do nejlevnějšího obchodu. Nejen kvůli poštovnému, ale i kvůli podmínkám, které poskytuje navíc. Například vyplatí se vám o týden delší čekání na dodání za slevu sto korun? Pátrejte na internetu po zkušenostech s různými obchody – většinou stačí zadat do vyhledávače jméno obchodu a slovo „zkušenost“ či „hodnocení“. Mějte přitom na paměti, že kvalita obchodů se někdy docela rychle mění, a hlavně to, že nespokojení zákazníci jsou hlasitější.

4 Dejte vybrané zboží do košíku

Pokud už jste se rozhodli pro obchod i pro zboží, je na řadě vlastní nákup. Přímo u ceny zboží je většinou tlačítko „Přidat do košíku“, případně ikona košíku. Klepnutím přidáte zboží do svého nákupního košíku. Můžete dále pokračovat v nakupování ve stejném obchodě a dávat další zboží do košíku. Některé obchody vyžadují pro přidání zboží do košíku registraci. Takové vás odkážou na přihlašovací stránku nebo vám nabídnou registraci. Tou se k ničemu nezavazujete, ale příště například nestrávíte čas vyplňováním všech údajů o sobě.

5 Zvolte dopravu

Pokud máte vybráno, musíte zvolit typ dopravy. Nabídky e-shopů se někdy dost liší, většinou nabízejí dopravu nebo poštovné zdarma od určité hodnoty zboží. Klasická pošta bývá levnější než soukromá zásilková služba, ale když nebudete doma, budete muset pro zboží na poštu. Se soukromou zásilkovou službou si většinou telefonicky domluvíte přesnější čas doručení, i ty však fungují většinou jen přes den, a pokud vás nezastihnou, zboží mohou rovnou vrátit do obchodu. Proto někteří lidé, pokud je to prakticky možné, volí doručení do práce. Na dopravu větších kusů, jako jsou třeba ledničky a myčky, firmy najímají soukromé dopravce, kteří se vám ozvou a s nimiž si domluvíte čas dodání. Osobní odběr zboží si raději rozmyslete – centrály některých obchodů často sídlí na periferiích a cestou tam i čekáním v nich strávíte více času než na poště, finanční úspora přitom nebývá zásadní. Může se vám však vyplatit u menších obchodů s kamennými prodejnami v centrech měst, která jinak dávají na výběr už jen klasickou poštu.

6 Zadejte své údaje

Elektronický obchod by měl mít na svých stránkách informaci o nakládání s osobními údaji. Ale při nákupu je dobré uvést všechny údaje potřebné pro zdárné doručení zásilky. Tedy jméno, adresu, telefon i mail. Mail uvádějte vždy funkční, měla by vám na něj přijít faktura a případně přihlašovací údaje. Podobně uvádějte telefon, aby vás mohli kontaktovat kvůli dodání zboží. Pokud po nákupu nechcete, aby obchod vaše údaje dále uchovával, můžete ho požádat o vymazání z databáze.

7 Vyberte způsob platby

V případě, že si nejste jisti, zda vše proběhne v pořádku, můžete zvolit platbu na dobírku, kdy zaplatíte až při převzetí zboží. Jinak je možné platit převodem, úvěrovou kartou, platební kartou on-line a klienti eBanky se u některých obchodů mohou z jeho stránek přímo přihlásit ke svému účtu a zaplatit z něj. U větších obchodů a v místech, kde častěji nakupujete, je nejvýhodnější platit platební kartou. Dívejte se po logu 3-D Secure, které znamená, že obchod vůbec nedostane údaje o ní. Platbu uskuteční banka a obchodu pošle pouze informaci o platbě.

8 Potvrďte nákup

Potvrzením nákupu učiníte závaznou objednávku. Poté by vám měl přijít potvrzující e-mail a informace, kdy můžete čekat zboží.

9 Uplatněte slevu

Některé obchody vystavují slevové kupony. Většinou chodí mailem při registraci, ale mohou se objevovat i jinde. Většinou jde o kód, který se zadává na výzvu v průběhu objednávky. Po zadání se sleva odečte od nákupu. České obchody s kupony zatím šetří.

10 Lhůta na vrácení

Nezapomeňte, že do čtrnácti dní po doručení zboží máte nárok na odstoupení od smlouvy, tedy můžete zboží odeslat neporušené zpět na adresu obchodu a obchod vám musí vrátit peníze. Čtěte páteční Test DNES, který se věnuje testu internetových obchodů. Zjišťovali jsme, zda plní zákonné náležitosti a zda třeba opravdu vracejí peníze při vrácení neporušeného zboží do 14 dnů.

Chyby českých e-shopů



Nepřehlednost

Jenom málo internetových obchodů je doopravdy pohodlných. Například košík, do kterého vkládáte zboží, musí být viditelný na každé stránce, zákazník by se měl snadno orientovat v kategoriích a ke zboží by mu měl obchod nabízet i alternativy.

Nutná registrace

Nic tak neodradí zákazníka jako povinná registrace. Je to skoro jako chtít občanský průkaz při vstupu do obchodu. Registrace by neměla být podmínkou koupě. Alespoň by neměla být podmínkou vložení zboží do košíku.

Problémy v komunikaci

Problémy mají zejména menší servery. Zákazník by po přijetí objednávky měl dostat vyrozumění, podobně při odeslání zboží. Ale při objednání zboží na dobírku se často neděje nic, pouze vám za blíže neurčenou dobu přijde zásilka.

Zbytečné požadavky

Velmi častý problém, obchody vyžadují například telefonní číslo v určitém formátu, ale už vám nenapíšou, v jakém. Některé obchody chtějí PSČ bez mezery, jiné s mezerou. Někde musíte číslo domu vyplnit zvlášť, jinde je součástí ulice. Když se spletete, nemůžete dokončit objednávku.

Chybí konečná cena

Některé obchody uvádějí konečnou cenu až v košíku. Typicky u zboží neuvedou poplatek za elektroodpad, který je třeba u lednic až 300 korun.

Nedodržování termínů

Noční můrou zákazníků v e-shopech jsou termíny. Obchody udávají, že je zboží na skladě, přitom na něj musíte čekat. Případně uvedou, že ho mohou dodat do tří dnů a potom se týden nikdo neozve.

Pomalé dodání

Rozvážkové služby často nejsou schopné zboží dodat v odpoledních hodinách nebo ve vámi zvolený termín.

Co a jak koupit přes internet v zahraničí?

 “Hlavně lahůdky, které běžně neseženete
Specifické zboží určené pro menšinové publikum, které se nevyplatí fyzicky skladovat, a už vůbec ne vystavovat v kamenných obchodech, protože se pro ně nenajde dost zákazníků. Obecně řečeno nikoliv bestsellery, nýbrž lahůdky. To platí obecně pro webové obchody, a pro ty zahraniční zvlášť. Konkrétně, co to znamená pro mě: například knížky (odborné knížky o médiích, publikace konkrétních autorů atd., které nemám šanci sehnat jinak) nebo oblečení – mám přes dva metry, takže výběr v běžném obchodě mám značně omezený, ale na zahraničních webech velmi dobrý.
Miloš Čermák, nezávislý novinář

“Skoro vše, ale může to prodražit doprava
V zahraničí se vyplatí kupovat skoro všechno, ale může to prodražit doprava. V řadě případů to je zcela bez problémů (literatura, DVD), v některých odmítají některé obchody zasílat zboží mimo USA. U elektroniky je nutné vědět, jak řešit případnou reklamaci.
Martin Lér, nezávislý konzultant

“Vybírejte si osvědčené obchody
Nakupování v zahraničí se především vůbec nemusíte bát. Zejména u nákupů v obchodech z USA a západní Evropy jsou rizika nepatrná, tyto obchody velmi dbají na svoji pověst a nedovolí si zákazníka ošidit. Ale přečtěte si, jak se dá v těchto obchodech platit, jakým způsobem probíhá doprava a kolik stojí; drahá doprava může být asi jediným nepříjemným překvapením. Nebojte se nakupovat na eBay – prodejci jsou poctiví a zboží je téměř vždy nové. Podstatně opatrní buďte u nákupů z jiných zemí, a pokud už musíte nakupovat erotické zboží, vybírejte si velké a vyhlášené obchody, ne malé krámky.
Jiří Hlavenka, bloc.cz

“Hledejte celosvětovou záruku
V zahraničí bych se spíše než po cenově výhodných nabídkách díval po věcech, které v Česku nejsou k dostání. V každém případě je potřeba počítat s tím, že při nákupech mimo eurozónu se bude platit clo a DPH, což může nákup prodražit. Také reklamace se mohou stát poněkud problematické, pokud zakoupený vý robek nekryje celosvětová záruka.
Roman Všetečka, technet.cz

“Levně se nakupuje v Hongkongu
Přes internet nakupuji běžně. Mnoho produktů má celosvětovou záruku, takže jsou dobře servisovatelné i u nás. Z Evropy je to dnes jednoduché a dostupné, přes Ebay se velmi dobře nakupuje u levných prodejců z Hongkongu, rychlost a spolehlivost dodávek je u nich na výborné úrovni. Samozřejmě si hlídám platební kartu a používám jen bezpečné platby.
Tomáš Holčík, časopis Computer




Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

VPN v ohrožení
Apple stáhl z Číny aplikace s VPN. Putin podepsal jejich zákaz v Rusku

Blokování přístupu na necenzurovaný internet je v některých zemích stále populárnější. Kvůli požadavkům čínských úřadů tak Apple stahuje VPN aplikace. V Rusku...  celý článek

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)
Google propustil programátora kvůli traktátu proti podpoře žen v IT

Programátor James Damore kritizoval ve svém dokumentu politickou korektnost a „levicové zkreslení“ společnosti Google. Vystoupil především proti tomu, aby se...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.