Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Že vás přes Google špiclujeme? Ale kdepak

  8:08aktualizováno  8:08
Ani ne měsíc poté, co největší vyhledávač Google zarazil kótu na české území, poslal sem významného vyslance. Právník Peter Fleischer, který se zabývá ochranou soukromí, během posledních pěti dnů objel Polsko, Maďarsko a Česko. V těchto zemích Google nyní rozjíždí svůj byznys, který spočívá především ve vyhledávání kousků informací na internetu.
Firma, kterou její dva zakladatelé vybavili krédem „nebuďme zlí“, totiž musí čím dál častěji dokazovat, že se svého neformálního hesla drží. Fleischer, který dříve pracoval v Microsoftu, včera vysvětloval, jaké informace Google sbírá, co s nimi dělá a co o člověku, který přijde na jeho webové stránky, ví.

A ví toho poměrně dost. Při první návštěvě se do počítače uloží malý kousek kódu, slangově „koláček“, který slouží k identifikaci prohlížeče. Díky tomu si Google pamatuje, co člověk obvykle hledá nebo jak nejčastěji vypisuje jméno Britney Spears. „Koláček“ funguje jako přihrádka na jeho serverech, kam se přiřazují informace z některých dalších služeb - třeba hledání obrázků.

Google tedy ví, co se z daného počítače hledá, nebo jaké zprávy člověka u daného přístroje zajímají. Díky další vlastnosti internetu tuší, kde bydlíte. Obvykle s přesností na město. Obdobné možnosti má velká část majitelů webových stránek a také je využívají, byť se nemohou návštěvností s Google srovnávat. „Tyto údaje sbíráme, abychom dokázali dělat lepší služby, a chráníme se tím i proti zlým lidem,“ říká Fleischer. Díky tomu dokáže například blokovat útoky na své stránky „Důležité je, že nevytváříme žádné profily (lidí),“ dodává Fleischer.

Teoreticky tedy Google dokáže dát dohromady informace - před měsícem hledal sirky, před týdnem papír, včera srovnával ceny benzinu a dnes je zpráva o požáru ve škole, z které se připojuje k internetu - těchto schopností však nevyužívá.

Policie má zájem

Když americké ministerstvo spravedlnosti letos zažalovalo vyhledávač o vydání citlivých dat, akcie firmy spadly téměř o desetinu. Google ve sporu z větší části uspěl.

Fleischer proto nyní lobbuje, aby záznamy na firemních počítačích byly chráněny stejně jako na těch doma.

S tím, jak Google pokračuje k dalším službám, jako je e-mail či placení na internetu, roste i jeho cena pro policii a soudy. „Na internet chodí víc lidí, vyšetřovatelé se učí s novými technologiemi pracovat a nové zákony nám nařizují skladovat čím dál víc údajů,“ říká Fleischer. Zatímco příkazům soudů, které chtějí informace o konkrétním počítači či prohlížeči, musí Google vyhovět, žádostem vlád o předání záznamů se bude Fleischer vždy bránit.




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jak si zapamatovat heslo?
Složitá hesla byla 0my1, lituje autor návrhu. Časté změny spíše škodí

Hesla hrají v počítačové bezpečnosti nezastupitelnou úlohu. Bohužel si řada lidí volí složité a těžko zapamatovatelné řetězce typu p0L3dn!ce. Jeden z autorů...  celý článek

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.