Země není ve vesmíru jediná. Podle vědců je podobných planet plno

aktualizováno
Téměř čtvrtinu hvězd, podobných našemu Slunci, by mohly obíhat planety podobné Zemi. Nová měření překonala očekávání vědců.

Sluneční soustava | foto: Profimedia

Astronomové Andrew Howard a Geoffrey Marcy z Kalifornské univerzity v Berkeley se rozhodli zjistit, jaké je poměrné zastoupení "váhových kategorií" exoplanet v našem nejbližším vesmírném okolí.

Za tímto účelem prozkoumali 166 hvězd nalézajících se v okruhu do 80 světelných let daleko od nás, které se svými charakteristikami co nejvíce podobají našemu Slunci. Pátrali po extrasolárních planetách, jejichž hmotnosti se pohybují v rozmezí od tří do tisíce hmotností Země.

Astronomická pozorování okolních hvězd vědci prováděli Keckovým teleskopem, jedním z největších dalekohledů světa, ne-li vůbec největším, a to v průběhu posledních pěti let. Dlouholetá námaha se americkým astronomům vyplatila, neboť objevené skutečnosti jsou nejen překvapivé, ale i velmi zajímavé.

Další Země na obzoru?

Vědci zjistili, že přibližně 22 hvězd z celkového zkoumaného počtu je obíháno 33 planetami, což je mnohem více, než se dosud myslelo. Byly mezi nimi ani planety s hmotnostmi pětkrát až 30krát většími než Země, což dřívější modely rovněž nepředpokládaly.

... přibližně 22 hvězd z celkového zkoumaného počtu je obíháno 33 planetami. To je mnohem více, než se myslelo...

Pokud jde o další "Země", tedy o planety zemského typu, ukázalo se, že jejich četnost se s klesajícími hmotnostmi spíše zvyšuje, a ne snižuje. To je také v rozporu s dosavadními odhady počtů exoplanet. K těmto výsledkům Howard a Marcy došli extrapolací naměřených dat.

Výzkumy svědčí o tom, že planet velikosti Neptunu či menších by mělo být více než obřích plynných planet o rozměrech Jupiteru. Samozřejmě, že takový postup není na sto procent podložen "přímými" důkazy, tudíž může být zatížen chybou.

Ale i tak, pokud jsou výpočty amerických vědců v pořádku, znamenalo by to, že planetární systémy podobné Sluneční soustavě nejsou v dnešním vesmíru ničím neobvyklým a že skoro čtvrtina (23 %) hvězd podobných našemu Slunci by mohla mít ve svých systémech exoplanety více méně podobné Zemi.

23 ze 100

Ve své studii vědci zkoumali hvězdy třídy G nebo K. Slunce patří mezi hvězdy třídy G, které se vyznačují žlutou barvou, hvězdy třídy K jsou nepatrně menší a bývají zbarveny do červena či oranžova.
Hlavním cílem výzkumu bylo určit množství, hmotnosti a oběžné vzdálenosti exoplanet těchto hvězd.

Jak již bylo uvedeno výše, astronomové ve svých propočtech četností exoplanet zahrnuli nejen výsledky přímých pozorování, ale byli nuceni sáhnout i k extrapolacím naměřených hodnot, protože ve zkoumaném souboru hvězd jich bylo jen 22 s planetami, které lze přímo detekovat.

Procento hvězd s planetami každé hmoty

"Z každé ze sta Slunci podobných hvězd, mají jedna nebo dvě planety velikosti Jupiteru, zhruba šest planet velikosti Neptuna a asi 12 tzv. super-Zemí, které mají třikrát až 10krát větší hmotnost než Země.

Pokud výsledky extrapolujeme až na planety velikosti Země, tedy ½ až 2 násobky zemské hmotnosti, můžeme odhadovat, že bychom jich našli asi 23," shrnuje výsledky analýzy Andrew Howard.

"Jde o první odhad počtu hvězd, které mají planety podobné Zemi, založený na skutečných měřeních," dodává Geoffrey Marcy. Předchozí studie se totiž snažily vždy odhadnout pouze počty exoplanet podobných Jupiteru nebo Saturnu, ale nikdy se nedostaly k odhadům počtů planet nižších hmotností jako jsou Neptun či dokonce Země.

Zdroj: www.nasa.gov

Tuto nylonovou taštičku použil první muž na Měsíci Neil Armstrong k uložení...
Taštička s měsíčním prachem a pohnutou historií se prodala za miliony

Necelých dvě stě položek spojeným s lidským dobýváním vesmíru se dražilo ve čtvrtek večer v newyorské pobočce aukční sítě Sotheby’s. Podle očekávání padla...  celý článek

První fotografie Velké rudé skvrny (Great Red Spot) na Jupiteru pořízená...
NASA získala první podrobný snímek největší bouře ve Sluneční soustavě

Přestože se zmenšuje, je stále 1,3krát větší než Země. Velká rudá skvrna na Jupiteru, největší planetě Sluneční soustavy, byla poprvé vyfotografována zblízka....  celý článek

Částečné zatmění Měsíce 7. srpna 2017 viděné z pražského Žižkova.
Česko sledovalo malou nebeskou podívanou. Země ukousla kus Měsíce